Strefa płatnego parkowania zwiększy się o ponad 100 procent?

Strefa płatnego parkowania zwiększy się o ponad 100 procent?

Wrocław
Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
W środę 10 maja ruszyły konsultacje społeczne dotyczące rozwoju wrocławskiej strefy płatnego parkowania. Zmiany dotyczyć mają jej obszaru oraz zasad funkcjonowania. – Intencją jest stworzenie takiego mechanizmu, aby mieszkańcy widząc korzyści wynikające z wprowadzania odpłatności za postój, sami byli zainteresowani jego wprowadzeniem w swoim sąsiedztwie – tłumaczą urzędnicy.
Czy w polskich warunkach w ogóle możliwa jest sytuacja, aby mieszkańcy sami domagali się odpłatnego parkowania pod swoimi domami? 
Udowadnia to przykład Krakowa, w którym przez lata o kolejnych rozszerzeniach przesądzał głównie nacisk społeczny. W efekcie w stolicy Małopolski strefa obejmuje dziś blisko 30 tys. miejsc postojowych, podczas gdy we Wrocławiu są to niespełna 4 tysiące – podkreślają w magistracie.
Zaskakujące mogą być także dane ze Szczecina, który w ubiegłym tygodniu zwyciężył w organizowanym przez jedną ze stacji telewizyjnych rankingu polskich miast najbardziej przyjaznych kierowcom. Miasto ma o 130 tys. mniej mieszkańców niż stolica Dolnego Śląska, ale jego strefa płatnego parkowania jest dwukrotnie większa od wrocławskiej (ok. 8 tys. miejsc postojowych).
Co zatem sprawia, że strefa płatnego postoju może ułatwiać funkcjonowanie zarówno mieszkańcom okolicy, jak i użytkownikom czterech kółek? Na to pytanie mają odpowiedzieć rozpoczęte właśnie przez magistrat konsultacje.

Strefa większa o ponad 100 procent
Wrocławska strefa w obecnych granicach została ustanowiona w 2003 roku, gdy współczynnik motoryzacji miasta wynosił ok. 350 aut na 1000 mieszkańców. 
Dziś ten wskaźnik przekracza już 600 i stale rośnie. Miejsca na samochody brakuje niemal wszędzie – szczególnie na osiedlach o zabudowie wielorodzinnej oraz w okolicy gęsto powstających w ostatnich latach biurowców. W swojej propozycji proponujemy objąć strefą płatnego parkowania niemal wyłącznie obszar śródmiejski, o typowej zabudowie kwartałowej kamienic – tłumaczą urzędnicy.
Oznacza to, że w jej granicach znalazłoby się nie tylko całe osiedle plac Grunwaldzki, o co wnioskowały niedawno tamtejsze wspólnoty mieszkaniowe, ale także np. Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Przedmieścia: Oławskie i Świdnickie, północne Huby oraz Osiedle Powstańców Śląskich
REKLAMA
– To obszar zdecydowanie mniejszy niż zasięg problemu deficytu miejsc postojowych, jednak i tak rozszerza obecną strefę o przeszło 100%. Ważne jednak, że objęcie strefą nie oznacza automatycznie wyznaczania płatnych miejsc postojowych, a jedynie stworzenie takiej możliwości, jeśli zwrócą się o to sami mieszkańcy danej okolicy – zaznaczają w magistracie.


Dlatego, podkreślają urzędnicy, kluczowy w tej propozycji jest nie obszar, a zasady funkcjonowania rozszerzanej strefy. To one mają sprawić, że wrocławianie sami będą zgłaszać się o wprowadzenie odpłatności za parkowanie. 
To pierwsza z proponowanych zasad – inicjatywa wyznaczania miejsc postojowych ma należeć do samych mieszkańców, przy udziale danej Rady Osiedla. Urzędnicy zastrzegają sobie prawo do samodzielnego podejmowania decyzji tylko w tych miejscach, gdzie zdecydowanie przeważa zabudowa o innych funkcjach, niż mieszkaniowa – np. okolice biurowców, urzędów, szpitali itp. 
Po drugie, pieniądze uzyskane z parkomatów i abonamentów mieszkańców danej okolicy będą przeznaczone w całości na niewielkie inwestycje drogowe w tym miejscu. Z tych środków poprawiana będzie nawierzchnia chodników i jezdni, odrestaurowywane będą zieleńce, dodawane ławki, wiaty przystankowe i tym podobne zmiany, zgodnie ze zgłoszeniami mieszkańców oraz samorządu osiedla – wyliczają w urzędzie miejskim.

Masz kilka aut? Zapłacisz więcej
Po trzecie, ma zostać wprowadzona zasada ograniczająca gotowość do posiadania wielu aut przez jednego kierowcę. O ile roczny abonament na pierwszy samochód ma nadal wynosić 100 zł, o tyle drugie auto wiązałoby się z opłatą o 50 zł wyższą, a każdy kolejny abonament kosztowałby już 300 zł.
– To jednak wstępna tylko propozycja. Przedstawiając ją liczymy, że mieszkańcy włączą się w proces konsultacji, prezentując swoje pomysły oraz oczekiwania co do obszaru i zasad rządzących strefą, dzięki czemu będzie ona skutecznym narzędziem rozwiązywania problemów nadmiernej ilości aut i zdegradowanej przestrzeni wrocławskiego obszaru śródmiejskiego – dodają urzędnicy.
Uwagi można zgłaszać internetowo, za pośrednictwem strony wroclaw.pl/rozmawia oraz na spotkaniach konsultacyjnych:
  • 18 maja, czwartek, godz. 17, siedziba Osiedla Powstańców Śląskich, ul. Gajowicka 96a,
  • 29 maja, piątek, godz. 17, Miejska Biblioteka Publiczna – filia nr 29, ul. Reja 1,
  • 30 maja, wtorek, godz. 17, infopunkt Barbara, ul. Świdnicka 8c.
Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA