[Wrocław] TUMW pyta prezydenta: dlaczego miasto finansuje kolejkę nad Odrą?

tuWroclaw.com

Zgodnie z zapowiedziami władze Politechniki Wrocławskiej ogłosiły trzeci przetarg na budowę kolejki gondolowej nad Odrą. W tym samym czasie Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, od dawna krytykujące to przedsięwzięcie, wysłało do prezydenta Rafała Dutkiewicza list, w którym domaga się wyjaśnień, dlaczego kolejka ma być finansowana z miejskiej kasy i prosi o przedstawienie analiz przedinwestycyjnych.

Na początku września informowaliśmy, że drugi przetarg na budowę kolejki nad Odrą, która ma połączyć kampus przy Wybrzeżu Wyspiańskiego z ulicą Na Grobli zakończył się niepowodzeniem.

- Drugi przetarg, podobnie jak pierwszy, został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę zaproponowaną przez oferenta. Zgłosiła się ta sama firma, co za pierwszym razem. Kwota zawarta w ofercie była trochę niższa, ale nadal zdecydowanie ponad nasze możliwości – tłumaczyła Agnieszka Niczewska z Politechniki Wrocławskiej.

Już wtedy pisaliśmy, że władze politechniki są zdeterminowane, by kolejkę wybudować. Tak też się stało, parę dni po unieważnieniu drugiego przetargu rozpisano trzecie postępowanie. Na oferty PWr czeka do 26 września.

A Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, które od jakiegoś czasu krytykuje pomysł budowy kolejki i jako alternatywę proponuje kładkę pieszo-rowerową, wysłało list do prezydenta Wrocławia, w którym pyta, dlaczego kolejka ma być finansowana z budżetu miasta. Przypomnijmy – wedle założeń koszt budowy ma wynieść 8 mln złotych, a po 4 mln złotych na ten cel przekaże miasto i politechnika.

TUMW chce też udostępnienia umowy zawartej między gminą Wrocław a Politechniką Wrocławską, a także licznych analiz (m.in. funkcjonalnych, komunikacyjnych czy kosztowych) związanych z inwestycją.

- Czy w fazie poprzedzającej podjęcie omawianej decyzji wykonano analizę porównawczą lub w inny sposób wariantowanie poprzez uwzględnienie wykonania kładki pieszo-rowerowej (zamiast kolejki) względnie innych rozwiązań komunikacyjnych - pyta w liście Przemysław Filar, prezes TUMW.

Przedstawiciele Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia domagają się także od prezydenta uzasadnienia dla przyjętego systemu realizacji - ''zaprojektuj i wybuduj'', a także wyjaśnienia, jaki jest faktyczny zamiar władz miasta co do docelowego modelu komunikacji zbiorowej i indywidualnej w tej części miasta. TUMW zwraca przy tym uwagę, że dokument ''Plan Generalny rozwoju transportu szynowego we Wrocławiu'' z 2007 roku przewiduje budowę mostu tramwajowego łączącego ulice na Grobli i Cypriana Kamila Norwida.

Kolejka czy kładka? Co Waszym zdaniem bardziej przydałoby się wrocławianom?

Autor: tm