Ulica Ruska łącząca Plac Solny z ul. Kazimierza Wielkiego może wkrótce przekształcić się w ciąg pieszo-rowerowy, w części z dopuszczeniem spowolnionego ruchu aut. Projekt został zgłoszony do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2020.
Projekt nr 327 pod nazwą „Ul. Ruska dla pieszych (deptak pomiędzy pl. Solnym a ul. Kazimierza Wielkiego)” został oceniony pozytywnie i dopuszczony do głosowania. Przypomnijmy, głosowanie na projekty zgłoszone w tym roku do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO 2020) rozpoczęło się w piątek 18 września i potrwa do 5 października. Do tegorocznej edycji zgłoszono 413 projektów, a po ostatecznej weryfikacji formalnej do głosowania dopuszczono 199 z nich. Do realizacji przejdzie tylko 12 projektów osiedlowych, których wartość nie może przekraczać 750 tys. zł oraz 8 ponadosiedlowych z terenu całego miasta (maksymalnie 2 mln zł). Łącznie na WBO 2020 miasto przeznaczy w tym roku 25 mln zł.
Teren ujęty w projekcie to fragment ulicy Ruskiej od skrzyżowania z ul. Kazimierza Wielkiego do Placu Solnego.
Celem projektu jest remont tego odcinka ul. Ruskiej, uwzględniający ogromne natężenie ruchu pieszego w tym rejonie. Według projektu ten fragment przekształcony zostałby w trakt pieszy, dostępny dla rowerów, z dopuszczeniem spowolnionego ruchu aut między ulicą Rzeźniczą a Kazimierza Wielkiego (tzw. woonerf). Zgodnie z zapowiedzią na Ruskiej powinny pojawić się drzewa, ławki, mała architektura miejska oraz infrastruktura zachęcająca mieszkańców do swobodnego korzystania z tej przestrzeni. Plan daje możliwość wyznaczenia sugerowanych torów ruchu rowerów. Ulica powinna być przyjazna osobom z ograniczeniami ruchowymi i niepełnosprawnościami. Podczas modernizacji planuje się wykonanie nawierzchni przyjaznej pieszym.
Trudno nie zgodzić się z faktem, że ul. Ruska między Placem Solnym a ulicą Kazimierza Wielkiego wymaga remontu. To trakt, który ma bardzo duży potencjał, gdyż łączy Rynek z węzłem przesiadkowym oraz popularną wśród mieszkańców, bogatą w liczne restauracje i kluby Dzielnicę Czterech Wyznań. Z pewnością istnieje jeszcze możliwość na rozwój lokali użytkowych w parterach budynków.
Projekt został oceniony pozytywnie. Ochrona konserwatorska i rozmieszczenie sieci podziemnych bardzo mocno warunkują zakres ingerencji w nawierzchnie oraz wprowadzanie elementów małej architektury i zieleni. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji wynosi 2 mln zł.