[Wrocław] Wrocław ma najwięcej powierzchni handlowej na mieszkańca

tuWroclaw.com

Wrocław jest, obok Poznania, najbardziej nasyconym miastem w Polsce pod względem liczby powierzchni handlowej w obiektach wielkopowierzchniowych w stosunku do ilości mieszkańców - tak wynika z raportu firmy CBRE. Na każdy 1000 osób zamieszkujących stolicę Dolnego Śląska przypada 480 metrów kwadratowych przestrzeni w centrach i galeriach handlowych. W ciągu najbliższych dwóch lat palmę pierwszeństwa ma przejąć Trójmiasto.

Eksperci CBRE szacują, że obecnie Wrocław dysponuje 506 tys. mkw. powierzchni handlowej do wynajęcia (GLA - Gross Leasable Area) w 18 centrach handlowych. Największą powierzchnię ma Park Handlowy Bielany (84 200 mkw.), który wyprzeda Magnolię (74 000 mkw.) i Auchana (56 000 mkw.). W najbliższych dwóch latach powierzchnia handlowa we Wrocławiu powiększy się dzięki nowej galerii w Sky Tower (dodatkowe 18 tys. mkw) i rozbudowanej Magnolii (20 tys. mkw).

Jeśli chodzi o ilości powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców, z raportu CBRE wynika, że Wrocław jest w tym momencie najbardziej nasyconym miastem w Polsce. Informowaliśmy Was już o tym przy okazji zamieszania związanego z budową galerii przy Stadionie Miejskim.

- Przed rozpoczęciem rozbudowy Renomy mieliśmy dostęp do wszystkich ważniejszych opracowań. Wrocław był wtedy tuż za Warszawą, jeśli chodzi o nasycenie handlem wielkopowierzchniowym. Teraz to już nasze miasto ma najwięcej takiej powierzchni na jednego mieszkańca - mówił nam wtedy Zbigniew Maćków, wrocławski architekt, szef Izby Architektów.

Podobną ilością nowoczesnej powierzchni handlowej co Wrocław dysponuje Poznań (również 480 mkw na 1 tys. mieszkańców). Wyprzedamy Trójmiasto (obecnie 430 mkw na 1 tys. mieszkańców), ale wg specjalistów z CBRE w ciągu najbliższych dwóch lat to właśnie nadmorska konurbacja obejmie przewodnictwo w rankingu miast o największej gęstości powierzchni handlowej w przełożeniu na liczbę mieszkańców.

Zdaniem ekspertów wrocławski rynek centrów handlowych najszybciej rozwijał się pomiędzy 2007 i 2008 r. - wtedy ilość powierzchni handlowej zwiększyła się prawie dwukrotnie (przybyło 202 tys. mkw w 6 centrach). W 2009 r. rynek zwolnił (doszła jedynie zmodernizowana Renoma), a w 2010 jedynym nowym centrum handlowym, jakie pojawiło się w naszym mieście był Family Point przy ul. Krakowskiej.

We Wrocławiu za 100 mkw. powierzchni w najważniejszych galeriach trzeba miesięcznie płacić około 45-50 euro czynszu za metr. W parkach handlowych wynajęcie pomieszczenie o pow. 1000 metrów kwadratowych to wydatek rzędu 8-10 euro za metr miesięcznie. W ścisłym centrum (Świdnicka, Rynek) ceny za wynajem wahają się od 45 do 62 euro za metr kwadratowy.

CBRE to jedna z największych na świecie firm doradczych w branży nieruchomości komercyjnych.

Autor: Tomasz Matejuk