Wybrano najkorzystniejszą ofertę na rozbudowę DK94 pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem

Orzech

Inwestycja obejmie przebudowę odcinka o długości prawie 12 km, w tym 28 skrzyżowań. Powstaną ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, a konstrukcja drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.

Spośród sześciu złożonych ofert najkorzystniejszą przedstawiła firma Strabag Infrastruktura Południe z Wrocławia. Zaoferowała wykonanie inwestycji za ponad 163 mln zł. Jednocześnie zadeklarowała przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat i skrócenie terminu realizacji o 2 miesiące. Jeśli w ciągu 10 dni (umowę podpisano 6 marca) nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą.

Czas i zakres realizacji

Przebudowa istniejącej drogi pomiędzy Pyskowicami a granicą administracyjną Zabrza zakończy się w ciągu 16 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji nie będzie się wliczał okres zimowy (tj. od 16 grudnia do 15 marca). 

Objęty przebudową odcinek DK94 ma długość 11,8 km. Z tego zakresu wyłączone zostały dwa odcinki o łącznej długości prawie 400 m. Były one zrealizowane wcześniej w ramach budowy autostrady A1.

W Boniowicach istniejące skrzyżowanie DK94 z ul. Gliwicką (DP2902S) przebudowane zostanie na rondo. W ramach inwestycji przebudowane i wybudowane zostaną chodniki oraz ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, parking przydrożny w Boniowicach oraz miejsce do ważenia pojazdów w Konarach. Wybudowane zostaną również dodatkowo dwa miejsca dla do kontroli pojazdów. W ramach zadania przebudowane zostaną również obiekty inżynierskie, zjazdy publiczne i indywidualne, odwodnienie i oświetlenie.

Cel

Przebudowa DK94 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków komunikacyjnych oraz poprawę parametrów technicznych drogi. Poprawa klimatu akustycznego zostanie osiągnięta dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni. Wykonanie odpowiedniego odwodnienia oraz urządzenia ochrony środowiska ograniczą wpływ drogi na środowisko.

Zakładane parametry:

- Klasa drogi - GP (główna ruchu przyspieszonego)

- Przekrój - 1x2

- Szerokość pasów ruchu - 3,5 m

- Nośność - 11,5 t/oś

Źródło finansowania

Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: GDDKiA