Prace na budowie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN na terenie rafinerii w Gdańsku nie zwalniają tempa. Zgodnie z harmonogramem, we wrześniu zakończył się istotny etap budowy – montaż pomp przeciwpożarowych, stanowiących część zautomatyzowanego systemu ochrony nabrzeża.
Nabrzeże o długości 380 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. W tym celu powstały już dwa nowoczesne pomosty przeładunkowe, każdy z nich wyposażony w cztery zautomatyzowane, dwukierunkowe ramiona nalewczo-odbiorcze.
– „Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw (biobenzyny i biodiesla), które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających” – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.
W budynku zaplecza technicznego na cokołach zamontowano już pompy przeciwpożarowe. W minionym roku na dnie Martwej Wisły zbudowano układ czerpny, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Oprócz tego w budynku zaplecza technicznego trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.
Obecnie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych, a także na nowo powstałych stanowiskach przeładunkowych, do których doprowadzane są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Ponadto zakończono roboty ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego.
– „Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej” – informuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Docelowe moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą sięgać 2 milionów ton produktów rocznie, co odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
Generalnym wykonawcą budowy jest konsorcjum spółek z Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.