Zaawansowanie prac na ponad 5-kilometrowym odcinku S7 Miechów – Szczepanowice przekroczyło już półmetek. GDDKiA zaczęła budowę dokładnie przed rokiem. Ta trasa połączy funkcjonujące już w województwie małopolskim odcinki ekspresówki na północ od Krakowa, a późniejsze rozpoczęcie jej budowy jest konsekwencją odwołań od decyzji środowiskowej.
– To jeden z ostatnich etapów budowy drogi S7 z Krakowa do Warszawy. We wrześniu udostępniliśmy kierowcom odcinek od granicy województwa małopolskiego do Miechowa. Pięciokilometrowy odcinek od Miechowa do Szczepanowic otworzymy w przyszłym roku. Nie byłoby to możliwe bez ogromnej determinacji wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Wschodnia obwodnica Miechowa
Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice pozwoli na ominięcie miasta od wschodu i południa. Teraz, po oddaniu do ruchu we wrześniu odcinka od Moczydła do węzła Miechów, kierowcy muszą zjechać z ekspresówki i przejechać na drogę krajową nr 7 północną obwodnicą Miechowa DW783. Nowa S7 nie łączy się bowiem bezpośrednio z dotychczasową DK7.
Pierwotny pomysł na budowę tej drogi był inny. GDDKiA chciała realizować od razu cały 24-kilometrowy odcinek od Moczydła do Szczepanowic, co pozwoliłoby na połączenie z kolejnym odcinkiem Szczepanowice – Widoma. Takie rozwiązanie byłoby najlepsze, nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem. Jednak ze względu na protesty, które pojawiły się podczas przygotowania inwestycji, musieliśmy zmienić nasze plany.
Odwołania
W styczniu 2015 roku GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa. To zadanie zostało podzielone na trzy odcinki:
Moczydło – Szczepanowice (24 km);
Szczepanowice – Widoma (13,1 km);
Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową drogę krajową nr 7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy.
Niestety, decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka Miechów – Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, kilkukilometrowego fragmentu trasy powodowało, że cała prawie 60-kilometrowa inwestycja została wstrzymana. Dlatego też zdecydowaliśmy się wydzielić z niej fragment trasy Miechów – Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym I odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło – Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło – Miechów (długość 18,7 km) i Miechów – Szczepanowice (5,3 km).
Dzięki tej decyzji GDDKiA mogła rozpocząć budowę S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów w lipcu 2020 roku. Ta trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata. Gdybyśmy nie podjęli decyzji o podzieleniu inwestycji na dwie części, to prawdopodobnie trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 roku.
Stan prac
Pozwolenie na budowę odcinka Miechów – Szczepanowice GDDKiA otrzymała we wrześniu 2022 roku, niemal równo trzy lata po zezwoleniu na realizację trasy Moczydło – Miechów. Zdajemy sobie sprawę, jak ważny dla kierowców i podróżnych jest ten brakujący fragment trasy S7. Dlatego chcemy jak najszybciej skończyć jego budowę i udostępnić ją do ruchu. Planujemy oddać go w sierpniu 2024 roku, a więc niespełna rok po otwarciu odcinka Moczydło – Miechów i niecałe dwa lata po rozpoczęciu budowy.
Przebudowaliśmy już całą instalację wodociągową i sanitarną na terenie budowy. Trwają prace związane z kanalizacją deszczową. Przełożyliśmy też kolidującą z inwestycją infrastrukturę energetyczną i teletechniczną. Wykopaliśmy ok. 430 tysięcy m³ ziemi, która została wykorzystana do budowy nasypów. Pozostaje nam jeszcze 160 tysięcy m³ wykopów do zrobienia i tyle samo nasypów do zbudowania.
Na trasie powstaje pięć wiaduktów – dwa są już prawie gotowe, na trzech pozostałych trwają intensywne prace. Na połowie przyszłej drogi położyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku 1 km zaczęliśmy kłaść drugą.
Za budowę odcinka odpowiada konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje Multiconsult.
Kalendarium
15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka I Moczydło – Miechów – Szczepanowice
13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka I Moczydło – Miechów – Szczepanowice
17 października 2016 r. – uchylenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
12 maja 2017 r. - decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oprotestowany odcinek Miechów - Szczepanowice
29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami Koncepcji programowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów
12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Miechów - Szczepanowice
8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę nowej drogi
26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Miechów– Szczepanowice
15 września 2022 r. – wydanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów– Szczepanowice
3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy
Źródło: GGDKiA