Zabytkowe mosty Pomorskie w centrum Wrocławia odzyskują swój dawny blask. Trwa ich remont fot. Jakub Zazula

Zabytkowe mosty Pomorskie w centrum Wrocławia odzyskują swój dawny blask. Trwa ich remont

FILM + ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Dziś przyjrzymy się remontowi Mostów Pomorskich we Wrocławiu, które łączą Kępę Mieszczańską z północnym i południowym brzegiem Odry. Realizacją inwestycji zajmuje się wrocławska firma ProTra Building, która umowę na przebudowę mostów podpisała w grudniu 2019 roku.

Odnowienie pochodzących z początku XX wieku przepraw skupia się wymianie elementów konstrukcyjnych i odbudowie infrastruktury drogowej. Powstaje nowa jezdnia, torowisko, chodniki i ścieżki rowerowe. Wysiadanie z komunikacji publicznej ma ułatwić przystanek wiedeński, czyli konstrukcja polegająca na podniesieniu jezdni do poziomu chodnika. Element po raz pierwszy zastosowany we Wiedniu ma także na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych.

Koszt przebudowy trzech mostów Pomorskich to blisko 70 milionów złotych. Generalnym wykonawcą remontu jest firma Pro-Tra Building Sp. z o.o. z Wrocławia.

Wreszcie z obu stron mostu zniknęły szpecące zabytkowy obiekt rury ciepłownicze! Historyczny blask i przede wszystkim oryginalny kolor odzyskują strażnice witające wchodzących na most południowy od ul. Grodzkiej. Kilka ostatnich miesięcy upłynęło na czyszczeniu elementów z piaskowca. Na strażnicy wschodniej odbudowano napis Werder Brücke, który zdobił basztę jeszcze przed II wojną światową. Z dachów zniknęły brzydka papa i blacha. Ciekawostką jest fakt, że zdobienia zakończeń rynien dachowych wyprodukowała wrocławska firma, która zajmowała się stworzeniem repliki smoczego jaja dla kultowego serialu „Gra o Tron”.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Usunięcie starych rur ciepłowniczych, które trafiły pod dno Odry, dało możliwość wyeksponowania wielu detali. Most oświetlą stylowe latarnie na wieżyczkach. Chwilę po nagraniu materiałów rozpoczął się montaż maszkaronów. Łącznie jest ich 68, każdy ważący ponad 200 kilogramów. Ozdobne elementy mostu zostały wcześniej oczyszczone i poddane pracom renowacyjnym. Betonowe konstrukcje mostu zostają pokrywane piaskowcem radkowskim. Bardzo efektownie prezentuje się także nawierzchnia towarzysząca przecinającej mosty linii tramwajowej.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA

Jeden spośród słynnych 68 maszkaronów (z czterema rodzajami twarzy) jest całkowicie nowy. Został odtworzony w zakładzie kamieniarskim w Jeszkowicach u Pana Kazimierza. Prace trwały kilkanaście dni. Został wykonany z piaskowca radkowskiego, podobnie jak 67 tego rodzaju rzeźb zdobiących most Pomorski Południowy. Odbudowano go, bo z oryginału nic nie zostało.

Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje

Dla porównania: stary, odrestaurowany maszkaron + nowy (po prawej stronie):

Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje

Pierwsze 11 wrocławskich maszkaronów zostało już zamontowanych na wschodniej balustradzie mostu Pomorskiego Południowego. Montaż maszkaronów nie jest łatwy. Ważą bowiem ponad 250 kg.

Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje
Wrocławskie Inwestycje

Na wysokości mostu Pomorskiego Północnego powstało przejście dla pieszych łączące bulwar Zwierzycki z ulicą Strażniczą biegnącą wzdłuż Odry.

Najmłodszy z trzech mostów również zyskał nowe torowisko, nawierzchnię oraz chodniki. Starą balustradę zastąpiła nowa, w kolorze zieleni.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Koszt przebudowy kompleksu mostów to blisko 70 milionów złotych. Zakończenie wszystkich prac szacuje się na koniec pierwszego kwartału 2023 r.

Autor: Paweł Harom

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA