Zelektryfikowana linia kolejowa połączy Kielce z Tomaszowem MazowieckimFot. Jakub Zięba / Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Zelektryfikowana linia kolejowa połączy Kielce z Tomaszowem Mazowieckim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Zelektryfikowana linia kolejowa połączy Kielce z Tomaszowem Mazowieckim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”.

Podpisana przez PLK S.A i przedstawicieli samorządu wojewódzkiego umowa umożliwi ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i elektryfikacji odcinków linii kolejowej z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej.

Nowe możliwości podróży ekologiczną koleją

W ramach przygotowania dokumentacji projektowej o szacunkowej wartości niemal 40 mln zł linia kolejowa nr 25 zostanie objęta pracami projektowymi, obejmującymi dwa odcinki linii kolejowej pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem oraz Wąsoszem Koneckim a Skarżyskiem-Kamienną. Łączna długość przedmiotowych odcinków linii kolejowej nr 25 wynosi 58 kilometrów. Prace projektowe umożliwią przygotowanie dokumentacji umożliwiającej przyszłą elektryfikację linii kolejowej nr 25, a tym samy jej obsługę ekologicznymi pociągami elektrycznymi z prędkością do 120 km/h. Dokumentacja dla dwóch odcinków (Tomaszów Mazowiecki - Opoczno oraz Wąsosz Konecki - Skarżysko-Kamienna) zostanie przygotowana w ramach umowy dofinansowanej z programu Kolej+. Dodatkowo PLK SA ze środków krajowych zleci opracowanie dokumentacji projektowej na odcinku Opoczno - Wąsosz Konecki (linii kolejowej nr 25) wraz z nowymi łącznicami, przy jednoczesnym uwzględnieniu planowanej szprychy CPK. Szacowana wartość dokumentacji dla tego odcinka to ok. 150 mln zł. Łącznie na opracowanie dokumentacji projektowej dla linii Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna, w ramach środków Kolej+ i środków krajowych, przeznaczonych zostanie ok. 200 mln zł.

Fot. Jakub Zięba / Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fot. Jakub Zięba / Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Wygodniejsze podróże

Podróżni będą mogli korzystać z nowych i zmodernizowanych peronów w Tomaszowie Mazowieckim Ludwikowie, Wąwale, Szadkowicach, Słomiance, Czarnieckiej Górze, Stąporkowie, Grzybowie, Wólce Plebańskiej, Mroczkowie, Gilowie i Brzasku. Dzięki inwestycji z wygodnego połączenia kolejowego z Kielcami będzie mogło korzystać ok. 180 tys. mieszkańców regionu. Czas przejazdu pociągów regionalnych z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej wyniesie maksymalnie ok. 100 minut.

To kolejny projekt realizowany przez PLK SA na linii kolejowej nr 25. Podróżni korzystają już ze zmodernizowanej stacji w Skarżysku-Kamiennej. Nowe przejście podziemne ułatwiło dotarcie na perony i przejście na drugą stronę magistrali kolejowej. Bardziej komfortowe możliwości podróży zyskali także pasażerowie pociągów pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim, a na przełomie tego i przyszłego roku zakończy się modernizacja całego szlaku kolejowego do Sandomierza.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Program Kolej+

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:

- zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów, niekwalifikowalnych (gdy dotyczy),

- przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat,

- zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Źródło: PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA