Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) posiada już komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę autostrady A2. Wojewoda Łódzki wydał decyzje dla dwóch odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego. Na początku kwietnia Dyrekcja uzyskała zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:
Na czym będą polegały zmiany
Przypominamy, że celem GDDKiA jest rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. W tym celu, podczas projektowania i budowy trasy, uwzględniliśmy rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowaliśmy wielkość obiektów inżynierskich. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Własne zasilanie
Podjęliśmy decyzję, aby rozbudowany odcinek A2 był trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Rozbudowa – jak ją sprawnie przeprowadzić
Nie ulega wątpliwości, że rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Przede wszystkim, to co najistotniejsze, prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów. Mamy bogate doświadczenia, które uzyskaliśmy na tym polu, np. przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy DK1 do standardu autostrady. Okazały się one solidnym fundamentem, służącym projektantowi w wypracowaniu optymalnych rozwiązań.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przy rozbudowie autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. Planujemy również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową oraz znacznie poprawił tam bezpieczeństwo.
Po co na A2 budujemy dodatkowe pasy ruchu
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Kalendarium
• 30 sierpnia 2023 r. - podpisanie umowy na projekt rozbudowy,
• 29 października 2024 r. - złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID2 kwietnia 2025 r. - Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. mazowieckiego,
• 30 maja 2025 r. - Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. łódzkiego,
• czerwiec/lipiec 2025 r. - ogłoszenie przetargu na roboty budowlane,
• I połowa 2026 r. - podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy,
• II połowa 2028 r. - zakończenie robót

Źródło: GDDKiA