LG Chem wybuduje pod Wrocławiem pierwszy w Europie zakład produkcyjny baterii do samochodów elektrycznych. Koncern zainwestuje ponad 1,3 mld złotych i zatrudni ponad 700 osób, a docelowo nowa fabryka ma produkować ponad 100 tysięcy akumulatorów rocznie.
O wielkiej inwestycji LG Chem w podwrocławskich Kobierzycach pisaliśmy już kilkukrotnie. Zgodnie z naszymi ostatnimi doniesieniami, w środę 5 października oficjalnie rozpoczęto budowę fabryki baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych.
Fabryka akumulatorów powstanie w Klastrze LG w Biskupicach Podgórnych, które są częścią Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zatrudnienie znajdzie w niej ponad 700 osób.
– Chcemy sprawić, by polska fabryka stała się mekką produkcji baterii do samochodów elektrycznych na cały świat – mówi UB Lee, prezes spółki Energy Solutions w LG Chem.
– Chcemy sprawić, by polska fabryka stała się mekką produkcji baterii do samochodów elektrycznych na cały świat – mówi UB Lee, prezes spółki Energy Solutions w LG Chem.
Do końca 2018 roku, LG Chem zainwestuje w nowy zakład produkcyjny blisko 1,3 mld złotych. Rok później, fabryka będzie produkować ponad 100 000 baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o wysokiej wydajności, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu.
Jest to pierwsza fabryka masowej produkcji baterii litowych branży automotive w Europie. Firma uruchomi całkowicie zintegrowany system produkcyjny obejmujący produkcję wszystkich komponentów: elektrod do ogniw, modułów i kompletnych modułów zasilających.
W uroczystym wmurowaniu kamienia węgielnego pod nową fabrykę wziął udział m.in. minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Nie zabrakło też prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, wojewody dolnośląskiego Pawła Hreniaka i marszałka Dolnego Śląska Cezarego Przybylskiego.
– Kilkanaście lat temu baterie do aut kojarzyły się z zabawkami dla dzieci. Dzisiaj ruszamy z inwestycją, dzięki której polscy inżynierowie będą przekuwać swoją wiedzę w zaawansowane technologicznie produkty. Wspólnie możemy tworzyć innowacje i rozwijać elektromobilność w Polsce – mówił wicepremier Morawiecki.
W uroczystości uczestniczyli także członkowie zarządów światowych koncernów motoryzacyjnych, m.in. Audi, BMW, Daimler, Opel, Porsche i Volkswagen.
Element globalnego systemu
Nowa fabryka w Polsce będzie częścią globalnego systemu produkcyjnego LG Chem, opartego na czterech międzynarodowych lokalizacjach, największych w tej branży. System baz produkcyjnych będą tworzyć fabryki: w Ochang w Korei Południowej, Holland w Stanach Zjednoczonych, Nanjing w Chinach i we Wrocławiu, o łącznej zdolności produkcyjnej minimum 280 000 baterii do wysokiej wydajności samochodów elektrycznych rocznie.
LG Chem to jedyna firma na świecie, która uruchomiła fabryki w USA, Chinach i Europie, o łącznym udziale w rynku baterii do samochodów elektrycznych na poziomie 90 procent, stając się w ten sposób globalnym liderem.
Inwestycyjny bilans 2016 roku
Jak wyliczają przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, w bieżącym roku w ramach inwestycji korzystających z różnych form wsparcia publicznego udało się przyciągnąć 185 inwestycji, które wygenerują ponad 12 tysięcy miejsc pracy.
Nakłady inwestycyjne to ponad 5,8 mld złotych. Ponad 40 proc. to inwestycje innowacyjne, czyli takie, które wprowadzają do Polski udoskonalone produkty bądź procesy.
REKLAMA
Wśród nich 93 to inwestycje polskie o wartości 1,8 mld zł. Pod tym względem stanowią one 31,5 proc. ogółu inwestycji. Prawie 40 proc. z inwestycji polskich to projekty innowacyjne. Ich wartość osiągnęła poziom 0,56 mld zł.
– Zależy nam przede wszystkim na takich przedsięwzięciach, które są źródłem innowacji – zaznacza Mateusz Morawiecki.
Branżą dominującą jest motoryzacja z wartością inwestycji na poziomie 1,3 mld zł. Odpowiada ona za 16 proc. polskiego eksportu: produkcja części i produkcja samochodów to dwie branże generujące najwyższe przychody z eksportu w polskiej gospodarce.