Nie ma już przeszkód, żeby LG Chem Energy mógł wybudować kolejną fabrykę baterii do e-aut w Polsce. W dniu dzisiejszym Komisja Europejska poinformowała, że nie ma żadnych zastrzeżeń do pomocy publicznej udzielonej spółce przez polskie władze w wysokości 36 mln euro.
Tym razem Koreańczycy zainwestują 325 mln euro i utworzą minimum 700 bezpośrednich, nowych miejsc pracy. Inwestycja polegać będzie na budowie nowego zakładu produkującego baterie litowo-jonowe (Li-Ion), które wykorzystywane są w samochodach elektrycznych. Nowa fabryka ma dostarczać baterie do ponad 80 tys. pojazdów rocznie w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Obecne moce produkcyjne wynoszą ok. 30 tys. szt. miesięcznie. Budowa ma się rozpocząć w czerwcu bieżącego roku.
Tym razem Koreańczycy zainwestują 325 mln euro i utworzą minimum 700 bezpośrednich, nowych miejsc pracy. Inwestycja polegać będzie na budowie nowego zakładu produkującego baterie litowo-jonowe (Li-Ion), które wykorzystywane są w samochodach elektrycznych. Nowa fabryka ma dostarczać baterie do ponad 80 tys. pojazdów rocznie w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Obecne moce produkcyjne wynoszą ok. 30 tys. szt. miesięcznie. Budowa ma się rozpocząć w czerwcu bieżącego roku.
Komisja Europejska podkreśla, że ta inwestycja wpisuje się w forsowaną przez nią inicjatywę o nazwie European Battery Alliance, której celem jest budowa w Unii Europejskiej przemysłu produkującego baterie dla samochodów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii. Komisja Europejska planuje przeznaczenie na rozwój europejskiej technologii baterii w sumie 2,2 mld euro. Komisja postrzega produkcję baterii w Europie jako cel strategiczny.
Ponadto Komisja stwierdza, że bez przyznania tej pomocy publicznej taka inwestycja nie zostałaby zrealizowana nie tylko w Polsce, ale także w żadnym innym kraju Unii Europejskiej, a wysokość pomocy określa się jako ograniczoną do minimum koniecznego wsparcia.
REKLAMA
Przypomnijmy: na początku LG Chem ogłosił, że zainwestuje w fabrykę baterii pod Wrocławiem 1,3 mld zł, tworząc 729 miejsc pracy. Później firma poinformowała, że w drugim etapie inwestycje sięgną nawet 4,5 mld zł, a zatrudnienie znajdzie dodatkowo 1666 pracowników. Na te dwa etapy inwestor otrzymał od rządu grant w wysokości 242,6 mln zł – i była to największa pomoc przyznana inwestorowi w Polsce od 2007 roku.
Pod koniec listopada ubiegłego roku Koreańczycy zapowiedzieli budowę jeszcze jednej fabryki w Polsce. Decyzja spowodowana była wielką ilością zamówień od producentów samochodów z całej Europy.
Plany zwiększenia zdolności produkcyjnych przez LG Chem w Polsce są bezpośrednio związane z kontraktem na dostawę ogniw do EV podpisanego przez koreański koncern z niemieckim Volkswagenem. Decyzja miała zapaść jeszcze w 2018 roku, jednak czekano z zatwierdzeniem pomocy publicznej przez Komisję Europejską. Teraz, kiedy to nastąpiło, budowa nowej fabryki może już ruszać.
Pod koniec listopada ubiegłego roku Koreańczycy zapowiedzieli budowę jeszcze jednej fabryki w Polsce. Decyzja spowodowana była wielką ilością zamówień od producentów samochodów z całej Europy.
Plany zwiększenia zdolności produkcyjnych przez LG Chem w Polsce są bezpośrednio związane z kontraktem na dostawę ogniw do EV podpisanego przez koreański koncern z niemieckim Volkswagenem. Decyzja miała zapaść jeszcze w 2018 roku, jednak czekano z zatwierdzeniem pomocy publicznej przez Komisję Europejską. Teraz, kiedy to nastąpiło, budowa nowej fabryki może już ruszać.
Polski zakład LG Chem Energy w Biskupicach Podgórnych już produkuje na pierwszych liniach baterie, które trafiają m.in. do Daimlera, Porsche, Volvo, Audi, Renault i Jaguara. Fabryka pod Wrocławiem może obecnie produkować w skali miesiąca baterie do około 30 tys. samochodów, a trwa już budowa hal, które pomieszczą kolejne linie produkcyjne.
Ponadto w ciągu 2-3 lat koreańska firma ma zwiększyć potencjał produkcji podwrocławskiej fabryki z około 10 do 70 GWh, a w 2021 roku LG Chem Energy planuje produkować w naszym kraju baterie do około 1 mln e-aut rocznie. Wtedy podwrocławska fabryka stanie się największym kompleksem produkującym baterie do aut elektrycznych w Europie.
Fabryka zajmie obszar ok. 40 hektarów. Docelowe zatrudnienie w 2021 roku szacowane jest na 6 tys. osób. W firmach-kooperantach znajdzie docelowo pracę kolejne około 5 tys. osób. W tej chwili pewne są już inwestycje 8 kooperantów LG Chem Energy (za blisko 700 mln zł i minimum 1500 miejsc pracy). LG planuje też stworzenie ośrodka badawczo-rozwojowego przy fabryce LG Chem Energy Wrocław-Kobierzyce. Aktualnie w zakładzie zatrudnionych jest około 2000 osób.
Fabryka zajmie obszar ok. 40 hektarów. Docelowe zatrudnienie w 2021 roku szacowane jest na 6 tys. osób. W firmach-kooperantach znajdzie docelowo pracę kolejne około 5 tys. osób. W tej chwili pewne są już inwestycje 8 kooperantów LG Chem Energy (za blisko 700 mln zł i minimum 1500 miejsc pracy). LG planuje też stworzenie ośrodka badawczo-rozwojowego przy fabryce LG Chem Energy Wrocław-Kobierzyce. Aktualnie w zakładzie zatrudnionych jest około 2000 osób.