Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, wzmacnia zdolności produkcji taboru kolejowego w Polsce. W ciągu pięciu lat, tj. od 2022 do 2027 roku, realizowane są inwestycje o łącznej wartości 487 mln zł z przeznaczeniem na rozwój zakładów w Chorzowie, Wrocławiu i Nadarzynie. W ostatnich trzech latach przeznaczono już 320 mln zł na rozbudowę infrastruktury dla nowych projektów i modernizację zakładów, w tym uruchomienie nowej linii do spawania aluminium we Wrocławiu, co pozwoliło zakładowi rozszerzyć zdolności produkcyjne, skoncentrowane pierwotnie na taborze z czarnej stali.
• Inwestycje Alstom w rozwój polskich zakładów produkcyjnych wyniosą 487 mln zł w okresie 5 lat
• Nowe hale i linie produkcyjne pozwolą na realizację ambitnego portfela zamówień dla międzynarodowych klientów, w tym produkcję regionalnych pociągów piętrowych o dużej pojemności
• Największe inwestycje są realizowane w zakładzie w Chorzowie, w którym z sukcesem zakończono szeroko zakrojony projekt dla rynku włoskiego
Kolejne inwestycje o wartości około 170 mln zł zostaną przeznaczone w ciągu najbliższych dwóch lat w rozwój największego polskiego zakładu Alstom w Chorzowie. Inwestycje uwzględniają budowę hal i torów kolejowych, a także instalację nowego sprzętu. Trzy nowe hale o łącznej powierzchni prawie 8 tys. mkw. zostaną wyposażone w nowoczesne linie produkcyjne i maszyny. Będą w nich powstawać pociągi dwu- i jednopiętrowe dla klientów z całej Europy, m.in. z Danii, Rumunii i Niemiec.
Realizacja nowych kontraktów w Chorzowie będzie możliwa również dzięki rozbudowie i adaptacji jednej z istniejących hal. W ostatnich sześciu latach wyprodukowano w niej blisko 1300. wagonów dla 324 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream przeznaczonych na rynek włoski. Ostatni wagon wyjechał z chorzowskiej linii produkcyjnej do Włoch wiosną 2025 roku. Z tej okazji zorganizowano w zakładzie wewnętrzną uroczystość. Na przestrzeni lat w realizację tego kontraktu zaangażowanych było ponad tysiąc pracowników zakładu.
— Ciężko pracujemy, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wysokiej jakości tabor kolejowy na europejskim i globalnym rynku. Polskie zespoły odegrały kluczową rolę w projektowaniu i produkcji nowych pociągów, komponentów oraz rozwiązań, które sprawiają, że mobilność jest bezpieczna, wygodna, przyjazna dla środowiska i szeroko dostępna — podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Dzięki nowym mocom produkcyjnym w naszych polskich zakładach planujemy zrealizować ambitny portfel zamówień dla międzynarodowych klientów. Obejmuje on produkcję pociągów Coradia Stream dla Danii, Rumunii i Bułgarii, a także piętrowych pociągów Coradia Max dla niemieckich operatorów kolejowych z sieci Brema – Dolna Saksonia (LNGV), Badenia-Wirtembergia i Men-Wezera. Zamówienia od tych klientów obejmują łącznie ponad 200 jednostek.
W 2024 roku zdolności produkcyjne Alstom zostały dodatkowo wzmocnione poprzez otwarcie nowej hali o powierzchni ponad 10 tys. mkw. w Świętochłowicach. Zakład produkuje specjalistyczne komponenty, w tym kabiny do pociągów Coradia Max i Coradia Stream oraz podzespoły wagonów metra. Wykonuje również prace związane z wyposażaniem nowych i modernizacją istniejących pociągów. W hali znajdują się stanowiska umożliwiające obsługę sześciu wagonów jednocześnie. Procesy produkcyjne są realizowane w ścisłej współpracy z zakładem w Chorzowie, który jest centrum kompetencyjnym Alstom w zakresie produkcji pociągów metra i pociągów regionalnych, a także części do transportu podmiejskiego i miejskiego.
