Powstanie studium sieci linii Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Powstanie studium sieci linii Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Aglomeracja Wrocławska
REKLAMA
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły niedawno przetarg na opracowanie studium wykonalności dla rewitalizacji linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. Odcinek ten ma być jednym z elementów Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Linia 292 jest bardzo ważną linią, łączy bowiem północne dzielnice Wrocławia z Jelczem-Lakowicami i biegnie dalej w kierunku Opola Wschodniego. 
Linia ta powstała kiedyś w celu ułatwienia transportu surowców ze Śląska Opolskiego w kierunku portów i pełniła funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej Wrocławia. Ruch pociągów pasażerskich zawieszono tu 16 lat temu. 
Szansa na przywrócenia połączeń pasażerskich na fragmencie tej linii pojawiła się wraz z planami stworzenia Wrocławskiej Kole Aglomeracyjnej. Samorząd województwa dolnośląskiego chce wykorzystać na to pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego, które przeznaczone zostaną do rewitalizacji kilku linii i budowy nowych przystanków na terenie Aglomeracji Wrocławskiej i w samym Wrocławiu. 
Projekt realizacji Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano na wiele lat. Inwestycja ma być etapowana. 

Wrocław i województwo chcą współfinansować projekt

Samorząd województwa i gmina Wrocław planują współfinansować rewitalizację linii kolejowych i budowę zupełnie nowych przystanków. 
REKLAMA
Plan będzie wdrażany stopniowo i etapowo, na przykład przez zwiększanie częstotliwości połączeń i zakup nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich (w 2017 roku tabor Kolei Dolnośląskich zasili aż 13 nowych pociągów i szynobusów, w tym najdłuższe, 5-członowe). 
Jednym z projektów, który znalazł się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego jest rewitalizacja fragmentu linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. 
Na wspomnianym odcinku planowane jest powstanie trzech zupełnie nowych przystanków: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin i Wrocław Łany a także remont przystanków Wrocław Sołtysowice, Wrocław Kowale i Wrocław Swojczyce. 
Inwestycja ta będzie finansowana w ramach dolnośląskiego RPO, a PLK ogłosiły już przetarg na opracowanie studium wykonalności rewitalizacji tej linii.
W ramach RPO Województwa Dolnośląskiego finansowana jest też budowa przystanków Mokronos Górny (przy dużym udziale i zaangażowaniu gminy Kąty Wrocławskie) i Iwiny oraz modernizacja przystanku Wrocław Muchobór.

Wrocławskie stowarzyszenia i organizacje miejskie uważają, jednak że lista inwestycji kolejowych w Aglomeracji Wrocławskiej powinna mieć znacznie szerszy zakres i apelują o rewitalizację także wielu innych linii kolejowych w obrębie Aglomeracji Wrocławskiej, z linią Wrocław-Sobótka (przez Bielany Wrocławskie i Kobierzyce) na czele.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA