W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice trwa układanie pierwszej z dwóch warstw nawierzchni nowej drogi startowej. Dotychczas wybetonowano blisko 40 tys. m kw. podbudowy przyszłej drogi. Prace potrwają jeszcze rok. Po ich zakończeniu Katowice Airport będzie jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów. Pierwszy samolot powinien skorzystać z nowej infrastruktury wiosną 2015 r. Wartość inwestycji to 157 mln zł, z czego 50% kosztów przedsięwzięcia stanowią środki z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace przy układaniu betonowej warstwy konstrukcyjnej nowej drogi startowej liczącej 3200 m długości i 45 m szerokości rozpoczęto od jej wschodniej połowy. W niespełna miesiąc wybetonowano blisko 40 tys. m kw. warstwy podbudowy, do czego zużyto blisko 9 tys. m sześc. betonu cementowego. Obecnie wykonywana podbudowa ma grubość 22 cm.
Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania L, N, R i S wyniesie 230 tys. m kw. Zakończenie wykonania podbudowy zasadniczej nowej drogi startowej planowane jest na ten rok. Z kolei w przyszłym roku, na obecne wykonywanej podbudowie zostanie ułożona górna nawierzchnia o grubości 30 cm, na której będą lądować statki powietrzne. Łączna grubość obu warstw nowej drogi startowej wyniesie ponad 0,5 m, czyli niemalże tyle samo, ile nowo wybudowanej płaszczyzny postoju samolotów.
Celem usprawnienia prac, w pobliżu nowej drogi startowej uruchomiono węzeł betoniarski, w którym wytwarzana jest mieszanka potrzebna do jej budowy. Obecne układanie nawierzchni odbywa się z wykorzystaniem rozściełacza betonu.
– Prace przy budowie nowej drogi startowej są już mocno zaawansowane i przebiegają zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem. W Katowice Airport nowa droga startowa budowana jest całkowicie od podstaw, równolegle i w odległości 195 m na północ od obecnie funkcjonującej, dzięki temu wszystkie prace prowadzone są przy zachowaniu pełnej funkcjonalności portu – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Budowa przyszłej drogi startowej realizowana jest w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Projekt obejmuje również zakończoną już rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizację dróg kołowania. Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 267 mln zł brutto.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.