Przetarg na dokumentację projektową brakujących odcinków łączących ulice Pełczyńską i Sułowską na wrocławskim osiedlu Widawa ma zostać ogłoszony we wrześniu.
– Spółka Wrocławskie Inwestycje, prowadząca zadanie w imieniu miasta, planuje we wrześniu ogłosić przetarg na zaprojektowanie drogi na odcinkach od ul. Melioranckiej do ul. Ostowej Północnej oraz od ul. Miętowej do ul. Pełczyńskiej – czytamy w odpowiedzi departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miejskiego we Wrocławiu na wniosek stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Grunty, na których ma powstać nowa droga, należą do Agencji Nieruchomości Rolnych, jednak mają zostać przekazane gminie Wrocław.
– Zaplanowanie realizacji będzie możliwe po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – wyjaśniają urzędnicy.
FB
Dwie przyczyny wniosku o budowę obwodnicy
– Cieszy nas fakt, że miasto przychyliło się do naszego ubiegłorocznego wniosku w sprawie budowy łącznika drogi wojewódzkiej nr 342 i drogi krajowej nr 5 (ul. Pełczyńska i ul. Sułowska). Obwodnica osiedla jest potrzebna z dwóch powodów związanych z nadmiernym natężeniem ruchu na Widawie. Pierwszy dotyczy samochodów ciężarowych i dostawczych, które wyjeżdżając z targu i firm znajdujących się przy ul. Pełczyńskiej i kierując się na drogę krajową nr 5, przejeżdżają przez ul. Kominiarską, czyli główną drogę osiedlową. Wybierają ten wariant, zamiast objazdu przez ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy rondzie Wisława Kielara, ponieważ nie chcą jechać dodatkowych kilometrów, dlatego z ich punktu widzenia wydaje się to zrozumiałe – tłumaczy Mateusz Jędrachowicz, sekretarz stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Drugi powód dotyczy postawionych słupków na ul. Melioranckiej. Zostały wybudowane z racji tego, że stała się alternatywną drogą objazdową dla osób spoza osiedla, zjeżdżających z drogi krajowej nr 5. Jego zdaniem uniemożliwiają one mieszkańcom dostęp do wschodniej części osiedla.
– Szukaliśmy najlepszego rozwiązania tego problemu. Budowa małej obwodnicy Widawy go rozwiąże, ponieważ sprawi, że ruch samochodowy, w szczególności samochodów ciężarowych i dostawczych, ominie osiedle, gdyż trasa łącznika będzie biegła bezpośrednio wzdłuż Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na byłej drodze serwisowej GDDKiA. Jednocześnie wniosek zawierał usunięcie słupków z ul. Melioranckiej, zaraz po otwarciu łącznika, oraz zakaz wjazdu na ul. Kominiarską dla samochodów ciężarowych i dostawczych, z wyjątkiem samochodów, które muszą dostać się do sklepów znajdujących się przy ulicy. Zakaz ten nie dotyczy pojazdów komunikacji miejskiej – mówi Mateusz Jędrachowicz.
Plan powstania obwodnicy na Widawie powstał już w październiku 2016 roku.
– Ostatnia decyzja o zamknięciu ul. Melioranckiej na osiedlu Widawa, stawiając na niej słupki, podzieliła mieszkańców, jednocześnie rozpoczynając szeroką dyskusję o problemie transportu samochodów ciężarowych, korków i komunikacji miejskiej w tej części miasta. Z jednej strony osiedla znajduje się droga wojewódzka nr 342, z drugiej droga krajowa nr 5. Kierowcy wybierają przejazd przez osiedle Widawa, jako najlepszą formę przejazdu i połączenia pomiędzy dwoma drogami. Mamy rozwiązanie tego problemu – budowę tzw. "Małej Obwodnicy Osiedla Widawa", gdzie poprzez budowę dwóch odcinków nawierzchni po 180 metrów każda, połączymy istniejące już drogi z ul. Pełczyńską i ul. Sułowską, omijając osiedle Widawa – pisał wówczas Mateusz Żak, prezes stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Obwodnica także na Psim Polu?
REKLAMA
Stowarzyszenie zabiega również o powstanie obwodnicy na Psim Polu.
Zakładała ona wpisanie tzw. Obwodnicy Psiego Pola, która pozwoliłaby ominąć centrum osiedla, do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2015-2019.
– Budowa ulicy Nowolitewskiej, czyli przedłużenia ulicy Litewskiej, od skrzyżowania ulic Gorlickiej-Litewskiej-Szewczenki do zbiegu ulicy Krzywoustego z aleją Jana III Sobieskiego, realnie przyczyni się do sprawniejszego dostępu mieszkańców do drogi krajowej nr 98, omijając centrum osiedla – argumentowali mieszkańcy.
Aktualna petycja zakłada wpisanie budowy obwodnicy do WPI na lata 2020-2024. Przedstawiciele stowarzyszenia twierdzą, że obszar osiedla Psie Pole-Zawidawie, zamieszkałego przez ponad 27 tys. wrocławian, jest zaniedbany pod względem inwestycji infrastrukturalnych. Oczekiwana przez nich obwodnica "przyczyniłaby się do częściowego rozładowania ruchu samochodowego".
– Planowana budowa trasy tramwajowej na Psie Pole uwzględniona jest we Wrocławskim Programie Tramwajowym jako priorytet dopiero po 2022 roku – podkreślają Mateusz Jędrachowicz i Mateusz Żak, autorzy petycji.
fot. siberia
Harmonogram przewiduje zbiórkę podpisów przez okres wakacji, jednak jej pomysłodawcy zakładają, że zostanie przedłużona o cały wrzesień.
– Doskonale zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że zbiórka w okresie wakacyjnym jest o wiele trudniejsza ze względu na to, że wielu osób nie ma w domu. Od początku naszej działalności wybieramy wariant spotkań bezpośrednich z mieszkańcami i tak jest też w tym przypadku. Zbieramy podpisy wyłącznie od mieszkańców osiedla, w ten sposób chcemy pokazać wrocławskim urzędnikom, jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców osiedla. Dostępna jest również petycja w formie on-line, przeznaczona dla osób które popierają budowę obwodnicy, jednak ze względu na okres wakacyjny nie są w stanie udzielić poparcia na petycji w formie tradycyjnej – wyjaśnia Mateusz Jędrachowicz, sekretarz stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Jak dotąd zebrali blisko trzy tysiące podpisów.
– Obiecaliśmy mieszkańcom, że będziemy konsekwentnie zabiegać o realizację tej inwestycji i to robimy – kończy.