Została już wydana decyzja środowiskowa w sprawie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Prace budowlane mają ruszyć w przyszłym roku i potrwać do 2020 r.
Koszt inwestycji ma wynieść około 230 mln zł. Część tych środków jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta. Reszta ma pochodzić z dofinansowania UE.
Decyzja środowiskowa dla tego przedsięwzięcia jest prawomocna.
– To oznacza, że przetarg na realizację inwestycji jest coraz bliższy. Chcemy ogłosić go jeszcze jesienią – mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.
Podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej jest więc możliwe jeszcze w tym roku. Prace miałyby się rozpocząć w przyszłym roku, a pierwszy tramwaj, zgodnie z harmonogramem, zacznie kursować w pierwszej połowie 2020 r.
FB
Głos mieszkańców się liczy
Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia tramwajowa na Nowy Dwór będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.
W maju odbywały się konsultacje społeczne dotyczące tego przedsięwzięcia. Na ich bazie ma powstać raport.
– Do końca września chcemy go opublikować. Było trochę uwag, mniej lub bardziej szczegółowych. Będzie to rekomendacja dla zamówienia publicznego, ogłoszonego w trybie "zaprojektuj i wybuduj", czyli zwycięzca będzie musiał najpierw zaprojektować, a później wybudować trasę. Oprócz wytycznych ze strony środowiskowej, dojdą też wyniki raportu – informuje Krzysztof Ziental z biura ds. partycypacji społecznej.
REKLAMA
Jak dodaje, poruszona została m.in. kwestia usytuowania przystanków przy ulicy Rogowskiej, obecnej zieleni i samej idei budowy tej trasy tramwajowej.
Którędy pojedzie tramwaj?
Nowa trasa autobusowo-tramwajowa o długości około 7 km połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.
Jak czytamy na stronie konsultacji, na pl. Orląt Lwowskich tramwaj skręci z istniejącego torowiska na Podwalu/Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego.
– Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej – wyjaśniają urzędnicy.
Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa ma być wytyczona pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej.
– Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie – zapowiadają w magistracie.
W rejonie wiaduktu kolejowego przy obwodnicy śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami – obecnie jest tu szeroki pas zieleni.
– Trasa, w rejonie Gądowianki, prowadzona będzie pomiędzy jezdniami ul. Strzegomskiej w obrębie zachowanej rezerwy przestrzennej. Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór – tłumaczą urzędnicy.
UM Wrocławia