Kolejka nad Odrą dla studentów PWr ruszy za rok

Kolejka nad Odrą dla studentów PWr ruszy za rok

Wrocław
REKLAMA

Politechnika Wrocławska właśnie ogłosiła przetarg na budowę kolejki linowej, która połączy kampusy uczelni po obu stronach Odry. Zwycięzca na zaprojektowanie i zbudowanie kolejki będzie miał 11 miesięcy. Dzięki inwestycji studenci i pracownicy PWr będą mogli przemieścić się z Wybrzeża Wyspiańskiego do Geocentrum przy ul. Na Grobli w niecałe 3 minuty.

Na pomysł stworzenia kolei gondolowej kursującej nad Odrą Politechnika Wrocławska wpadła jeszcze w ubiegłym roku. Dwuprzystankowa kolejka linowa będzie miała 480 metrów długości, a w dwóch kabinach (z których każda pomieści 15 osób) w ciągu godziny w każdym z kierunków przejedzie 370 osób. Prędkość, z jaką będzie poruszać się gondola to nawet 5 m/s, a średni czas podróży wyniesie 2,5 minuty.

Za darmo będą nią mogli jeździć studenci i pracownicy Politechniki Wrocławskiej, a także wrocławianie posiadający ważny bilet okresowy zakodowany na Urbancard. Na razie nie wiadomo, jak zostanie rozwiązana kwestia biletów jednorazowych. Inwestycja ma kosztować 8 mln złotych – połowę kosztów pokryje magistrat, połowę – politechnika.

Połączenie kampusu na Wybrzeżu Wyspiańskiego z Geocentrum przy ul. Na Grobli to kolejny pomysł władz uczelni, które chcą skupić nauczanie w trzech głównych ośrodkach.

- Mamy plan, by Politechnika nie była rozrzucona po całym Wrocławiu, tylko chcemy skoncentrować się na trzech miejscach. To kampus główny po obu stronach Odry, obiekty przy ul. Prusa i Gdańskiej oraz ulica Długa. Reszty będziemy się pozbywać - koszty utrzymywania odseparowanych obiektów są zbyt duże i nie ma powodu, by je ponosić - tłumaczy prof. Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej.

Zgodnie z tym, co wcześniej zapowiadały władze PWr, kolejka powstanie w systemie ''zaprojektuj i wybuduj''. Czyli zwycięzca przetargu najpierw przygotuje koncepcję przestrzenną, projekt technologiczny i harmonogram rzeczowo-finansowy, potem opracuje projekt budowlany i inne niezbędne dokumenty, a następnie wykona wszystkie roboty budowlane wraz z ostatecznym uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.

Na koniec wykonawca będzie musiał zapewnić pełną obsługę kolejki przez okres 6 miesięcy od jej uruchomienia i przeszkolić obsługę kolei. Na wszystkie prace firma wyłoniona w przetargu będzie miała 11 miesięcy.

REKLAMA
Autor: tm

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA