Wrocławski magistrat bierze się za realizację pierwszej z priorytetowych inwestycji tramwajowych, zaplanowanych na najbliższe lata. Chodzi o budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Hubskiej – na odcinku od ulicy Glinianej do Dyrekcyjnej.
Całe zadanie w ogłoszonym przez spółkę Wrocławskie Inwestycje przetargu podzielono na trzy części.
Pierwsza to budowa trasy tramwajowej na ulicy Hubskiej, druga to Docelowa Organizacja Ruchu (oznakowanie poziome i pionowe), a trzecia to poprawa stanu technicznego infrastruktury drogowej (poprawa nawierzchni ulicy Dyrekcyjnej).
W ramach pierwszej części wykonawca będzie musiał m.in. wykonać roboty związane z budową trasy tramwajowej oraz przebudową układu drogowego na ulicy Hubskiej wraz z budową infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Z kolei jeśli chodzi o poprawę nawierzchni ulicy Dyrekcyjnej, to w zakres zadania wchodzi m.in. wykonanie robót związanych z przebudową jezdni ulicy Dyrekcyjnej i Gajowej, a także budową chodników i dróg rowerowych.
fot. Orzech
Trasa tramwajowa na ulicy Hubskiej ma powstać nie później niż do 15 lutego 2018 roku. Urzędnicy wskazali też terminy pośrednie. Realizacja robót na skrzyżowaniu ulicy Hubskiej z ulicą Dyrekcyjną i Pułaskiego wraz z odcinkiem pod wiaduktem kolejowym ma zostać przeprowadzona w terminie od 1 czerwca do 30 sierpnia 2017 roku, a na skrzyżowaniu ulicy Hubskiej i Glinianej – od 28 czerwca do 30 sierpnia 2017 roku.
Inwestycje tramwajowe na najbliższe lata
Nowa trasa na ulicy Hubskiej to jedna z kilku inwestycji tramwajowych, które mają zostać przeprowadzone w najbliższych latach.
Wśród priorytetowych zadań jest także budowa linii tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta, a także nowa trasa tramwajowa na Popowice.
Ponadto, zgodnie z niedawno zaprezentowanym Wrocławskim Programem Rowerowym, do 2022 roku powinny być gotowe także trzy zupełnie nowe przedsięwzięcia: przedłużenie linii na Nowy Dwór wzdłuż ulicy Rogowskiej aż do pętli przy stacji kolejowej, linia na Swojczyce od Sępolna oraz linia na Ołtaszyn od parku Południowego.
REKLAMA
UM Wrocławia
Z kolei po 2022 roku wśród najpilniejszych inwestycji miasto wymienia trasy tramwajowe na Psie Pole, wzdłuż ulicy Borowskiej, na Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice i Bartoszowice.
Po 2022 roku mają zostać zrealizowane też zadania "obszarowe": "Centrum" oraz "Integracja z siecią kolejową".
"Centrum" oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa na ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej.
"Integracja z siecią kolejową" oznacza budowę krótkich odcinków tras, koordynację lokalizacji nowych przystanków kolejowe oraz integrację węzłów, nowe przystanki mogą powstać w miejscach dotychczas nie rozważanych albo w nieujętych w specyfikowanych wyżej zadaniach.
– Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące tych zadań (m.in. wybór wariantów). Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia – tłumaczą urzędnicy.
Wśród pozostałych zadań figurują: Tramwajowa, Szpital Wojewódzki, Powstańców - Ślężna, Grabiszyn, Paderewskiego, Podwale, Szewska, Bezpieczna, Kamieńskiego, Kamienna, Zakrzów, Balonowa, Bystrzycka, Oporów - Klecina, Grota Roweckiego, Zaporoska, Gajowicka, Szpitalna, Poznańska, Grodzka, Księże Wielkie, Poznańska, Słowackiego, Świeradowska, Stacyjna.
– Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie – zastrzegają urzędnicy.
Kierunki rozwoju sieci mają zostać zapisane w Planie Transportowym i wkomponowane w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Cały Wrocławski Program Tramwajowy ma być poddany dyskusji.