źródło: GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Kamienna Góra - Lubawka idzie pełną parą [ZDJĘCIA]

Orzech
Wykonawca prac rozpoczął właśnie nasuwanie pierwszego obiektu inżynierskiego, którego docelowa długość wyniesie 435 metrów.
Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami. Budowanie tą metodą polega na przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z wytwórni za przyczółkiem na kolejne podpory. Na wytwórni betonuje się około 25-metrowe segmenty o konstrukcji skrzynkowej. Po związaniu betonu spręża się je, następnie zwalnia się deskowanie i wysuwa te elementy za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na łożyskach ślizgowych w kierunku przeszkody.
Do pierwszego elementu przytwierdzony jest awanbek (czyli stalowy dziób prowadzący). Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. Gotowe elementy każdorazowo dobetonowuje się bezpośrednio do elementu poprzedniego. Po wykonaniu wszystkich elementów, gdy most znajduje się już w ostatecznym swoim położeniu, spręża się dalsze kable wymagane dla przejęcia pełnego obciążenia użytkowego.
GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski
GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski
Budowanie obiektów inżynierskich metodą nasuwania podłużnego jest sporym ułatwieniem, ponieważ przy tej technologii nie ma potrzeby budowy potężnych rusztowań. Zaletą jest także ograniczenie przestrzeni na której prowadzone są prace budowlane oraz jest możliwość prowadzenia prac niezależnie od warunków atmosferycznych. Ponadto realizacja danego obiektu jest dużo bardziej efektywna. Za pomocą metody nasuwania podłużnego możliwe jest wykonywanie obiektów nad czynnymi drogami i liniami kolejowymi bez konieczności ich zamykania. Tempo wysuwu na obiekcie WS-49, który powstaje koło Lubawki, wynosi dwadzieścia pięć centymetrów przy czasie równym cztery minuty.
GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski
GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski
GDDKiA / Foto: Wojciech Putowski
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad