Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu wkracza w kolejny etap prac

Orzech

Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu wkracza w kolejny etap prac. Od poniedziałku, 27 marca, najnowsze tramwaje Hyundai – obsługujące linię numer 4 – będą pokonywały fragment trasy na Bródnie bez prądu z sieci.

Na trasie do powstającej zajezdni tramwajowej na Annopolu rozpoczynają się prace wymagające zdemontowania sieci trakcyjnej. Odcinek, na którym nie będzie zasilania, ma około 100 metrów długości. Mogło to spowodować zawieszenie ruchu tramwajowego między pętlą Annopol a Żerań Wschodni. Aby tak się nie stało, na tej trasie – przebiegającej ul. Annopol – wykorzystane zostaną najnowsze tramwaje Hyundai. Mogą poruszać się one z opuszczonymi pantografami – bez pobierania prądu z sieci trakcyjnej. W napędzie tych wagonów wykorzystywana jest technologia superkondesatorów, czyli urządzeń do magazynowania energii elektrycznej. Dlatego na trasie linii 4 będą kursować – już od poniedziałku, 27 marca – tylko najnowsze niskopodłogowe tramwaje.

Zmiany w kursowaniu

Demontaż odcinka sieci wymaga wyłączenia ruchu tramwajów za rondem Żaba. Już w niedzielę, 26 marca, tramwaje linii 1, 3 i 4 dojadą tylko do tego ronda. Do pętli Żerań Wschodni pojadą autobusy linii zastępczej. Zastosowane zostanie tu nietypowe rozwiązanie. Aby utrzymać ruch tramwajowy na stałych trasach (skróconych do ronda Żaba), tramwaje linii 1, 3, 4 – przed ruszeniem z ronda w trasę w przeciwnym kierunku – zamienią się numerami.

A tak to będzie wyglądało w praktyce:

Zastępcza linia autobusowa Z-1: FARADAYA – Annopol – Rembielińska – P. Wysockiego – św. J. Odrowąża – RONDO ŻABA – św. J. Odrowąża – P. Wysockiego – Bazyliańska – Rembielińska – Annopol – ZERAŃ WSCHODNI

1: BANACHA – most Gdański – S. Starzyńskiego – RONDO ŻABA (dalej jako linia 4 w kierunku WYŚCIGI)

1 (kursy skrócone): PL. NARUTOWICZA – ... – most Gdański – S. Starzyńskiego – RONDO ŻABA (dalej jako linia 3 w kierunku GOCŁAWEK)

3: GOCŁAWEK – ... – 11 Listopada – RONDO ŻABA (do godziny 8.45: RONDO ŻABA – Starzyńskiego – 11 Listopada – ... – GOCŁAWEK; po godz. 8.45: dalej jako linia 1 w kierunku PL. NARUTOWICZA)

4: WYŚCIGI – ... – 11 Listopada – RONDO ŻABA (dalej jako linia 1 w kierunku BANACHA)

W tym dniu dla linii 1, 3, 4 uruchomione zostaną przystanki Rondo Żaba 58 i 59 – przed rondem, za wiaduktem kolejowym.

Od poniedziałku, 27 marca, tramwaje linii 1, 3, 4, 25 będą kursowały na trasach podstawowych, przy czym wszystkie kursy linii 1 będą się kończyć na pętli Annopol. Do Żerania Wschodniego będą dojeżdżały wyłącznie tramwaje linii 4.

Nowoczesna zajezdnia

Zajezdnia na Annopolu, która zostanie oddana do użytku w 2024 roku, będzie najnowocześniejszą i najbardziej zieloną zajezdnią tramwajową w Polsce. W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów, co pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnej Warszawy z pozostałą częścią miasta.

Inwestycja wpisuje się w rozbudowę warszawskiej sieci tramwajowej – wkrótce przybędą w stolicy nowe trasy do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Przygotowywana jest także budowa kolejnych linii: do dworca Warszawa Zachodnia, na Gocław i wzdłuż ul. Modlińskiej. W zajezdni na Annopolu serwisowane będą składy, które obsłużą również planowane trasy.

Jako pierwsza w Polsce, zajezdnia zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Ich zastosowanie ograniczy zużycie paliw kopalnych i spowoduje zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń do powietrza.

Dużo miejsca na jej terenie zajmie zieleń – ok. 24 tys. mkw., czyli ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach, na ekranach akustycznych i zielonych torowiskach. Woda opadowa z dachów budynków trafi do trzech podziemnych zbiorników i będzie wykorzystywana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni.

Źródło: Urząd m.st. Warszawy