Po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie.
Docelowo droga S6 przebiegać będzie od Kaszub, przez Słupsk aż do Koszalina i poza poprawą komfortu oraz bezpieczeństwa podróżnych, znacząco skróci czas przejazdu. Celem inwestycji jest także przeniesienie części ruchu z obwodnicy Trójmiasta.
Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową, a także obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł. Po jej ukończeniu do dyspozycji kierowców będzie ponad 39 km nowej drogi.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ta ostatnia osiąga poziomy natężenia ruchu zbliżające się do maksymalnego poziomu przepustowości – nawet do 114 tys. pojazdów na dobę. To z uwagi na dynamiczny rozwój przestrzenny i gospodarczy aglomeracji trójmiejskiej, a co za tym idzie nieustający wzrost wskaźników zmotoryzowania i mobilności jej mieszkańców.
Trasa Kaszubska w użytkowaniu
Pod koniec 2022 roku GDDKiA oddała do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają ten odcinek w ok. 25 zamiast dotychczasowych 75 minut.
Koszt inwestycji na który składają się z projektowanie, wykup gruntów, nadzór i prace budowlano-montażowe wyniósł przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.
S6 i droga do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej
Obecnie trwają intensywne prace przygotowawcze dla drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. GDDKiA jest po spotkaniach informacyjnych i znamy głos obywateli. Trwa obecnie inwentaryzacja środowiskowa będąca elementem przygotowywanej dokumentacji środowiskowej. Planowany termin ogłoszenia przetargu na realizację to przełom I/II kwartału 2024 r.
Nowa droga krajowa połączy S6 na węźle Łęczyce z przyszłą lokalizacją elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Trasa będzie jednojezdniowa, o parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Jest to klasa obowiązująca na nowych drogach krajowych, niebędących drogami szybkiego ruchu.
Pomorze lepiej skomunikowane
Docelowo trasa S6 połączy Szczecin z Trójmiastem. Budowa drogi ekspresowej została ujęta w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 skomunikuje aglomerację trójmiejską ze Szczecinem.
Obecnie w woj. pomorskim trwa budowa ponad 70 km drogi ekspresowej S6, która skróci przejazd w ramach Pomorza i Pomorza Zachodniego. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.
Krajowe i międzynarodowe znaczenie S6
Budowa drogi ekspresowej S6 jest inwestycją o znaczeniu krajowym, przewidziana do realizacji w perspektywie finansowej UE 2021-2027 (z perspektywą do 2030). Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej jest korzystne dla obszarów miejscowości, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość w postaci m.in. wypadków, hałasu czy spalin. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Poprowadzenie ruchu na nowo wybudowaną drogę ekspresową pozwoli znaczne korzyści dla użytkowników i środowiska.
W aspekcie międzynarodowym S6 stanowi połączenie drogowe Niemiec z portem w Gdańsku i Gdyni.
Budowa S6 w woj. pomorskim:
zad. 1: druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska, koszt prac ok. 128 mln zł (dł. 9,51 km, realizacja 2023-2025)
zad. 2: koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki, koszt prac ok. 549 mln zł (dł. 16,12 km, realizacja 2023-2026)
zad. 3: Bobrowniki – Skórowo, koszt prac ok. 284 mln zł (dł. 13,1 km, realizacja 2023-2026)
zad. 4: Skórowo – Leśnice, koszt prac ok. 345 mln zł (dł. 10,8 km, realizacja 2023-2026)
zad. 5: Leśnice – Bożepole Wielkie, koszt prac ok. 719 mln zł (dł. 22,1 km, realizacja 2023-2025)
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
zad. 1: Chwaszczyno – Żukowo, koszt prac ok. 716 mln zł (dł. 16,2 km, realizacja 2022-2025)
zad. 2: Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa, koszt prac ok. 777 mln zł (dł. 22,3 km, realizacja 2023-2025)
W realizacji jest też pozostałe ok. 46 km S6 w woj. zachodniopomorskim, od Koszalina do początku obwodnicy Słupska. Od lipca można już ominąć Sianów. Kierowcy korzystają już z blisko 130 km drogi ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina.
Źródło: GDDKiA