Oddanie do użytku drogi ekspresowej S3 na odcinku między Polkowicami i Lubinem ma nastąpić ostatecznie w IV kwartale tego roku. Nowy wykonawca dostał więcej czasu na realizację ze względu na nieprzewidziane prace poprawkowe.
Trwa budowa ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Polkowice Północ (dawna nazwa Kaźmierzów) do węzła Lubin Północ. Od 20 listopada 2020 r. kierowcy korzystają z jednej jezdni trasy głównej na odcinku 6 km pomiędzy Polkowicami i Lubinem. Pozostała część trasy zostanie oddana do ruchu w tym roku.

GDDKiA / autor: Michał Soroko

GDDKiA / autor: Michał Soroko
W okresie zimowym, który zgodnie z warunkami kontraktu potrwa do 15 marca, wykonawca realizował prace ziemne, roboty konstrukcyjne oraz wykończeniowe. Za sprawą warunków atmosferycznych prowadzono je w ograniczonym zakresie. Obecnie trwa rozbiórka nawierzchni bitumicznej na drodze objazdowej, po której odbywał się ruch w obu kierunkach do momentu przełożenia go na trasę główną S3. Trwa skarpowanie i humusowanie nasypów, wykopów oraz rowów. Trwają prace przy makroniwelacji terenów płaskich i ich porządkowaniu oraz humusowaniu. Wykonywane są uzupełnienia pasa rozdziału na S3 oraz poboczy, a także montaż przepustów w rowach pod zjazdami.

GDDKiA / autor: Michał Soroko

GDDKiA / autor: Michał Soroko
W najbliższym czasie prace powinny rozpocząć się w pełnym zakresie robót. Na obiektach mostowych prowadzone są prace dodatkowe, polegające na naprawie elementów wadliwie wykonanych przez poprzedniego wykonawcę. W zakresie prac branżowych budowana jest część kanału technologicznego, prowadzone są wykopy przy zbiorniku wód opadowych na węźle Polkowice Północ, a także trwa budowa zbiorników retencyjnych w obrębie S3. W połowie marca wykonawca planuje powrócić do wykonywania robót z zakresu elektrycznego, zaś pod koniec kwietnia chce zakończyć zagospodarowanie ściółki leśnej i humusu pozostawionego na terenie budowy przez poprzedniego wykonawcę. Zamierza też rozpocząć nasadzenia zieleni.

GDDKiA / autor: Michał Soroko
REKLAMA

GDDKiA / autor: Michał Soroko
Przypomnijmy, że odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Polkowice Północ do węzła Lubin Północ realizowany był wcześniej przez konsorcjum firm Salini i Pribex. Mimo wielokrotnych wezwań tego wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA została zmuszona do odstąpienia od niej z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy. Zgodnie z nową umową obecny wykonawca, Mota-Engil Central Europe, ma dokończyć roboty, uzyskać pozwolenie na użytkowanie i wykonać niezbędną dokumentację powykonawczą.

GDDKiA / autor: Michał Soroko
Obecny wykonawca napotkał przeszkody, które zidentyfikowane zostały dopiero w trakcie budowy. Poprzedni wykonawca, pomimo wielu pisemnych deklaracji nie wywiązał się ze zobowiązań, m.in. nie usunął znacznej ilości materiałów i odpadów zgromadzonych na placu budowy. W czasie prowadzenia prac ujawniły się również wady ukryte w wykonaniu elementów mostowych, które muszą zostać naprawione. W konsekwencji wymieniane są m.in. urządzenia dylatacyjne na kilku obiektach inżynierskich. Droga ekspresowa S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem ma szczególne położenie, ponieważ znajduje się na terenie wpływu eksploatacji górniczej i dlatego wykonywane prace muszą przebiegać z zachowaniem najwyższych reżimów technologicznych.

GDDKiA / autor: Michał Soroko
Pomimo nieprzewidzianych robót, 20 listopada 2020 roku przekazany do ruchu został ponad 6-kilometrowy fragment jednej jezdni drogi pomiędzy węzłami Polkowice Południe i Lubin Północ. W pełnym zakresie udostępniony został węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ dostępne są wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której obowiązuje objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe.
Umowne zakończenie prac planowane było w II kwartale br. Jednak z uwagi na nieprzewidziane prace poprawkowe termin został aneksowany i oddanie trasy do użytku nastąpi w IV kw. br.

GDDKiA
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad