Niecały rok temu w spółce CPK rozpoczęły się duże zmiany. Po urealnieniu harmonogramu inwestycji, projekt jest konsekwentnie realizowany. W tym czasie podpisanych zostało kilkadziesiąt ważnych umów. Pozyskano setki hektarów gruntów, a także milionowe dotacje z Unii Europejskiej. Zaprezentowano nowy projekt budowlany lotniska i dworca kolejowego oraz preferowane przebiegi nowych linii Kolei Dużych Prędkości.
Z punktu widzenia rozwoju lotnictwa i transportu lotniczego Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest Polsce niezbędny – jednak powinien być dostosowany do potrzeb realnego zapotrzebowania na operacje lotnicze – na obsługę określonej liczby pasażerów oraz realnego zapotrzebowania na obsługę towarów cargo. Obecnie cargo lotnicze w Polsce to zaledwie 1% całościowego transportu cargo ze wszystkich dziedzin kołowych, kolejowych i lotniczych.
2
Anna WNiezbędna jest również budowa nowego lotniska w Poznaniu bo ścieżka lądowania przebiega przez samo centrum miasta co ogranicza budowę wieżowców. Upadek gospodarczy Poznania i ucieczka ponad 100tys. wykształconych mieszkańców do innych miast (głównie do Warszawy) powoduje upadek całego województwa i turystyki na Pomorzu Zachodnim, które kiedyś tętniło życiem.
Łukasz StawiarzTen rok "na sucho" to tylko kontrolerzy ruchu lotniczego muszą się uczyć. Widać, że prezes PAŻPu nie ma pojęcia o innych aspektach lotnictwa. Wyszkolenie operatora sprzętu do obsługi samolotów to tydzień, wyszkolenie agenta działu pasażerskiego 2 tygodnie, a wyższe stanowiska na rampie (dispatcher) to 1-2 miesiące. Wykwalifikowana kadra jest na Okęciu. W momencie przeniesienia stopniowego ruchu, oni też się przeniosą.
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Powstanie projekt stałej, nowej organizacji ruchu dla sieci drogowej wokół CPK, która obejmie gminy Baranów, Teresin i Wiskitki. Opracowanie nowej organizacji ruchu dla dróg wokół inwestycji, to niezbędny etap prac przygotowawczych do budowy lotniska.
Ponad 150 odwiertów, każdy o głębokości do 50 m, w rejonie projektowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK wykona firma HPC POLGEOL, która zwyciężyła w postępowaniu na badania terenowe wody i gruntu z ofertą 5,9 mln zł netto. Wykonawca będzie miał czas na wykonanie prac do 30 czerwca 2025 r.
– "Po ogłoszeniu w czerwcu br. przez Premiera decyzji kierunkowej dotyczącej CPK nie ma żadnych wątpliwości co do realizacji Programu CPK. Ruch społeczny, który przekonuje opinię publiczną i rząd do konieczności realizacji Programu CPK wpisuje się w sformułowane już stanowisko obecnego rządu w tej sprawie. Mamy więc do czynienia z sytuacją nietypową: publicznego przekonywania przekonanych. Jako rządowy inwestor odpowiedzialny za realizację Programu CPK niniejszym informujemy przedstawicieli stowarzyszenia „Tak dla CPK”: wszyscy jesteśmy „na tak” dla CPK. I każdego dnia działamy w kierunku zrealizowania inwestycji" – informuje spółka CPK.
Zrobiono kolejny kroku w kierunku budowy wielkiego lotniska, które ma powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK podpisała kontrakt na projektowanie i przebudowę infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej na terenie projektowanego lotniska CPK. Przebudowa w sumie ok. 25 km istniejących linii została zaplanowana w taki sposób, aby nie kolidować z terenem budowy.
Duże zainteresowanie projektowaniem i budową dróg wokół lotniska CPK. 10 firm i 5 konsorcjów złożyło oferty w przetargu spółki Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie i budowę dróg wokół Lotniska CPK. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.
W całej Polsce od ponad dwóch miesięcy zbierane są podpisy pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą "Tak dla CPK", zobowiązującą rząd do realizacji programu w jego pierwotnej wersji i ambitnych harmonogramach.
Spółka CPK podpisała umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Wykonawca ma rok na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już trzecia – po wieży kontroli ruchu lotniczego i infrastrukturze dla służb ratowniczo-gaśniczych – umowa na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.
Czy CPK zostanie wybudowany i kiedy? Jakie będą decyzje dotyczące lotniska na warszawskim Okęciu? Większość mieszkańców Warszawy jest przeciwna jego zamknięciu i likwidacji. To lotnisko powinno przejść w nadchodzących latach wiele zmian, bo już jest mocno zakorkowane. Jednak w długim terminie – jak wskazują eksperci – funkcjonowanie dwóch centralnych lotnisk równolegle, czyli CPK i Okęcia – nie będzie możliwe.
Co się teraz dzieje w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)? Przedstawiciele spółki CPK ponownie odwiedzają właścicieli nieruchomości, którzy mają szansę do końca lipca przystąpić do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) i sprzedać swoje nieruchomości na korzystnych warunkach. W sumie chodzi o około 50 adresów objętych wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej i znajdujących się na terenie przyszłego lotniska.
CPK – czyli nowe, duże lotnisko ma zapewnić zwiększenie przepustowości przewozowej w centralnej Polsce na Mazowszu. Jednak niezależnie od tego bieżące operacje lotnicze mogą być kontynuowane na lotnisku Chopina, nieco rozbudowanym, usprawnionym. Dodatkową przepustowość, low-costową, czarterową zapewnią mniejsze porty w Modlinie, czy też w dalej oddalonych Radomiu i Łodzi.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego wymagał wielu zmian i urealnienia. Premier Donald Tusk podczas środowej konferencji prasowej przedstawił kluczowe założenia dla rozwoju sieci komunikacyjnej w Polsce. Projekt zakłada trzy kluczowe elementy, które konieczne są do wykonania tzw. "trójskoku".
Wczoraj sprawdzaliśmy co dalej z budową fabryki samochodów elektrycznych Izera, a dziś przyglądamy się sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), największej i najważniejszej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce.
1
Jan AugustynowskiJeśli CPK ma być sukcesem, Chopina trzeba zamknąć. A póki co Chopin do kosztownej rozbudowy, która ze względu na mało miejsca zwiększy przepustowość może o 10%. W sprawie CPK zaś festiwal uników, a wszystko stoi. To pewnie przez ruskie boty ;)
Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, wypowiedział się dziś o poranku na antenie TVN24, stawiając ambitne cele wobec projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz ogólnie polskiego transportu. Jego słowa wyraźnie wskazywały na determinację i pewność siebie, oraz głębokie zaangażowanie w rozwój infrastruktury transportowej kraju.
Centralny Port Komunikacyjny, wyceniany na 46 mld zł, już teraz jest nazywany największą inwestycją w historii Polski, a zarazem największym wyzwaniem pierwszej połowy XXI w. Trudno się dziwić, bo hub i lotnisko na europejskie potrzeby to koncepcja znana w polskim rządzie już od 2007 r. Chociaż liczy już grubo ponad dekadę, los inwestycji leży dzisiaj w rękach nowej większości. Czy pomimo marnej polityki menadżerskiej PiS, rząd Platformy będzie w stanie dokończyć inwestycje?
Tak duża inwestycja lotnicza jak CPK nie jest niezbędna w Polsce. Potrzebna jest natomiast Kolej Dużych Prędkości – bo to jest prędkość, która zwiększa konkurencyjność transportu kolejowego względem autostrad, dróg ekspresowych. Ale bardzo ważne jest, żeby ta kolej nie ograniczała się tylko do naszego kraju.
Spółka CPK wskazała Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.
Wieżę kontroli ruchu na lotnisku CPK zaprojektuje polskie biuro JSK Architekci. Obok terminalu pasażerskiego może to być jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów nowego lotniska. Będzie to też najwyższy tego typu budynek w Polsce. Wieża może mieć nawet 105 metrów wysokości. Wartość kontraktu architektów to 15,5 mln zł netto.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny kupiła już 1000 ha gruntów pod budowę lotniska. To efekt Programu Dobrowolnych Nabyć – rozwiązania niestosowanego wcześniej dla inwestycji publicznych w Polsce. Spółka CPK przekonała mieszkańców swoją ofertą. Warunki w ramach PDN są atrakcyjniejsze niż procedura wywłaszczeń za odszkodowaniem.
2
Arotoby opozycja przegrała z kretesem. W innym wypadku bye bye CPK. Zamiast tego sprzedadzą teren pod hale magazynowe Auchon, Lidla itd. i pozamiatane.
SbsJeszcze się zdziwisz. Oby ten gniot nigdy nie powstał, bo nikomu do szczęścia nie jest potrzebny. A Państwo położy tylko łapę na tym terenie i nic więcej.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Wiadomo, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli "serce CPK", a także ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy.