Dobiega końca budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w naszej części Europy – Annopol w Warszawie Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa

Dobiega końca budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w naszej części Europy – Annopol w Warszawie

FILM+WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu wszystkich prac – już jesienią tego roku – w zautomatyzowanym, ekologicznym i najnowocześniejszym obiekcie tego typu w Polsce i regionie serwisowanych będzie ponad 150 niskopodłogowych tramwajów.

Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów. Położonych zostało tu ponad 16 km torów. Wyposażona będzie w inteligentny system sterowania i – jako pierwsza w Polsce – zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii.

– Część energii w zajezdni będzie pozyskiwana za pośrednictwem pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Będzie też zautomatyzowana, co pomoże w oszczędzaniu energii. Pomyśleliśmy również o zieleni – po zakończeniu prac będzie tu aż 20 proc. powierzchni czynnie biologicznej. Nie tylko rozchodnik na torach, ale również pnącza m.in. na ścianach budynków – podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

– Warto przypomnieć, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania unijnego. Koszt jej budowy to prawie 700 milionów złotych, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych. To pokazuje, jak ważne są pieniądze z Unii Europejskiej do tego, żeby Warszawa i cała Polska mogły się rozwijać – wyjaśnia Trzaskowski.

Automatyczna i inteligentna

Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.

Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.

Automatyka w obiekcie pozwoli oszczędzić ich czas. Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania czynności w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. To suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Ekologia i zieleń

Zajezdnia Annopol jest zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

REKLAMA

W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki, jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowiska oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika.

Wykonawcą jest konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość umowy to: 689 mln zł. Budowa jest współfinansowana ze środków UE. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.

Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa
Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa

WIZUALIZACJE:

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Warszawski program tramwajowy

W tym roku tramwajarze otworzyli w Warszawie dwie nowe trasy. Pierwsza z nich to tramwaj na Kasprzaka, druga to trasa wzdłuż ul. Gagarina. Obecnie w budowie jest ponad 7 km nowych tras tramwajowych – na Stegny i do Wilanowa. Rozpoczyna się budowa kolejnych dwóch tras: pierwsza o długości 1 km – wzdłuż ul. Rakowieckiej i druga o długości 1,6 km – na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę.

Tramwaje Warszawskie pracują też nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej.

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA