Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Powstanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971.
Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A.
Autorem projektu architektury stacji kolejowej i Dworca Kolejowego w Olsztynie jest pracownia architektoniczna DWAA Architekci z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.
Nowy dworzec Olsztyn Główny zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon "Dworzec Kolejowy". Z kolei od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – około 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta dynamicznym, wystającym poza jej obrys dachem. Wyglądem w zamyśle architektów ma on przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru regionu.
Nowy dworzec to również funkcjonalna przestrzeń. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze. Po jego zachodniej stronie zlokalizowane będą lokale komercyjne, natomiast po wschodniej przestrzeń obsługi podróżnych, urządzona w nowoczesny sposób, zajmująca łącznie dwie kondygnacje połączone ze sobą ciągami komunikacyjnymi w formie schodów tradycyjnych i ruchomych oraz wind. W podziemiu zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego, natomiast na parterze – reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych. W samym holu z dużym dostępem światła, który zapewni przeszklona elewacja, znajdą się ergonomiczne ławki dla podróżnych, kosze, gabloty na rozkład jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego wnętrzu znajdzie się również przeniesiona z dotychczasowego dworca mozaika oraz tablica z historią dworca. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.
Nowy Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy dziecięcym wózkiem i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych. Na dworcu pojawi się szereg usprawnień, takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.
WIZUALIZACJE:










![Jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce gotowa! [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/77342_100x70.jpg)


![„Podatek od pustostanów” nie obniży cen. Zmieni strategie deweloperów [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/gallery/169/41/595625_100x70.jpg)
![Ruszyła budowa 150-metrowego wieżowca AFI Tower w Warszawie [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE+FILM]](https://investmap.pl/_i/image/24/24/77336_100x70.jpg)
![[Wrocław] Kończy się budowa węzła przesiadkowego na Psim Polu. Uwaga - są zmiany w ruchu](https://investmap.pl/_i/image/212/84/2516_100x70.jpg)

![[Poznań] Drugi etap budowy Poznań City Center](https://investmap.pl/_i/image/42/42/8746_100x70.jpg)
![[Kraków] Dalsze losy krakowskiego podziemnego dworca PKP po upadku wykonawcy](https://investmap.pl/_i/image/175/47/3503_100x70.jpg)
![[Poznań] Akcja „Kratownica” – Poznań City Center szykuje się do zadaszenia](https://investmap.pl/_i/image/130/2/4738_100x70.jpg)
![[Gdańsk] Budowa hotelu Number One na finiszu](https://investmap.pl/_i/image/207/79/30159_100x70.jpg)
![[Wrocław] Finisz modernizacji Dworca Głównego. Jak w ukropie uwija się 1300 budowlańców](https://investmap.pl/_i/image/55/55/4407_100x70.jpg)
![[Wrocław] Dworzec Wrocław Główny 50 dni do Euro!](https://investmap.pl/_i/image/119/119/4215_100x70.jpg)
![[Wrocław] Komisariat Kolejowy znów na dworcu Wrocław Główny](https://investmap.pl/_i/image/47/47/1071_100x70.jpg)
![[Poznań] Budowa Poznań Główny City Center wyszła spod ziemi](https://investmap.pl/_i/image/245/117/2037_100x70.jpg)