Od
wtorku 28 lipca na drodze krajowej nr 5 na wysokości Kryniczna
wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu – kierowcy
przejeżdżać będą w obu kierunkach krótkim objazdem po
specjalnie przygotowanej tymczasowej drodze dwukierunkowej. Dzięki
temu na wyłączonym odcinku „piątki” firma Astaldi będzie
mogła rozpocząć prace przy budowie zaplanowanego w ramach S5 węzła
Kryniczno.
Objazd
będzie miał około kilometra długości i prowadzić będzie
równolegle do obecnej drogi krajowej nr 5. Dla kierowców jadących
od strony Wrocławia zaczynać się będzie tuż za tablicami
oznaczającymi wyjazd z Kryniczna (przy dawnej stacji paliw), a
kończyć się będzie kilkaset metrów przed miejscowością Ligota
Piękna. Polski oddział włoskiej firmy Astaldi S.p.A., wykonawca
tego odcinka drogi ekspresowej S5, zadbał o bezpieczeństwo i to, by
kierowcy w jak najmniejszym stopniu odczuli wprowadzoną zmianę.
–
Przygotowywaliśmy się
do tego etapu od dłuższego czasu, wybudowaliśmy drogę objazdową,
która pozwoli utrzymać dotychczasową przepustowość ruchu
– podkreśla Tomasz
Mołdysz,
dyrektor kontraktu z firmy Astaldi. – Jezdnia
będzie dwukierunkowa, nie będzie ruchu wahadłowego ani świateł,
nie zawęzimy pasów, zachowany będzie ciąg pieszo-rowerowy. Jedyną
zmianą dla kierowców będzie konieczność zjechania na objazd, a
następnie powrotu na „piątkę”. Mamy nadzieję, że kierowcy
podejdą do tej zmiany ze zrozumieniem, bo powstająca droga S5 już
wkrótce zdecydowanie usprawni lokalny ruch.
Zgodnie
ze zgłoszonym do wszystkich służb oraz GDDKiA projektem nowej
organizacji ruchu na przygotowanym objeździe obowiązywać będzie
zakaz wyprzedzania oraz ograniczenie prędkości do 50 km/h
(dotychczas obowiązywało 70 km/h). Objazd funkcjonować będzie do
ukończenia prac związanych z wykonaniem wiaduktu.
Wprowadzenie
objazdu jest konieczne w związku z postępującymi pracami na
budowie S5 na odcinku od węzła Trzebnica do węzła Wrocław
Północ. Firma Astaldi szykuje się do rozpoczęcia robót przy
budowie wiaduktów drogowych będących elementami powstającego
węzła Kryniczno. Wykonawca stara się prowadzić prace tak, aby nie
były odczuwalne dla kierowców czy mieszkańców. Dlatego też
spółka Astaldi wybudowała wzdłuż całej trasy drogi
technologiczne, którymi przemieszcza się sprzęt i ciężarówki,
nie utrudniając ruchu na drodze krajowej nr 5. Przy tak dużej
inwestycji ma to kluczowe znaczenie, bo po terenie budowy porusza się
wiele maszyn i samochodów dostawczych – wystarczy wspomnieć, że
w ciągu tylko jednego dnia transportowanych jest około 2000 –
3000 ton piasku oraz innych kruszyw, a na wszystkie nasypy potrzebne
będą w sumie 2 mln m3
ww. materiałów. Wybudowanie dróg technologicznych minimalizuje
utrudnienia w ruchu lokalnym, pozwala również na dobrą organizację
budowy i zapewnienie systematycznych, terminowych dostaw.
Rozpoczęły
się również roboty przy węźle Wrocław Północ (Widawa), który
połączy przyszłą S5 z Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Roboty
palowe i powstawanie podpór obiektów inżynierskich wymusiło
wprowadzenie takiej organizacji ruchu, aby z jednej strony móc
prowadzić prace budowlane, a z drugiej strony ograniczyć do minimum
utrudnienia w ruchu drogowym. Ponieważ w okolicy ronda Obrońców
Grodna trwają prace związane z budową fundamentów pod filary
wiaduktu WD-43, dlatego należy liczyć się z ruchem ciężarówek
wjeżdżających na tamtejszy plac budowy (zlokalizowany wewnątrz
ronda) i wyjeżdżających z niego. Tymczasowa organizacja ruchu
wiąże się też z wprowadzeniem w obrębie wjazdu i zjazdu z AOW
zwężenia do jednego pasa ruchu na odcinku max. 200 m.
Astaldi
wybuduje 19-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią
dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny
szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale
także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on
zdecydowanie również ruch lokalny i zlikwiduje bardzo częste korki
od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Gotowy
odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.