W związku z postępującymi pracami na budowie S5 i koniecznością wyburzenia dwóch starych wiaduktów drogowych od 26 sierpnia nastąpi zmiana organizacji ruchu w okolicy Trzebnicy. Zamknięty zostanie fragment drogi wojewódzkiej DW340, ale kierowcy jadący drogą krajową nr 5 oraz mieszkańcy Trzebnicy wciąż będą mogli korzystać z trzech dróg łączących miasto z popularną trasą.
W ramach powstającej drogi ekspresowej S5 firma Astaldi, wykonawca trzeciego odcinka (z Marcinowa do węzła Wrocław Północ), buduje duży węzeł Trzebnica. Pozwoli on na bezpieczne i wygodne skomunikowanie Trzebnicy zarówno z Wrocławiem i Poznaniem, jak i z Obornikami Śląskimi. Droga ekspresowa S5 przebiegać będzie w tym miejscu po śladzie obecnej drogi krajowej nr 5, ale poprowadzona zostanie po nowym wiadukcie nad drogą wojewódzką DW340, pojawią się też nowe łącznice i dwa ronda. Zupełnie nowy wiadukt z łącznicami powstaje również nad drogą powiatową do Trzebnicy i Węgrzynowa (nr 1343D). Oba wspomniane obiekty zastąpią istniejące, ale już wysłużone wiadukty, i będą spełniać wymogi zakładane dla ruchu samochodowego po drodze ekspresowej o dwóch pasach w każdą stronę. Stare wiadukty zostaną rozebrane.
Rozbiórka obu wiaduktów połączona z budową nowych łącznic to poważne i długotrwałe przedsięwzięcie, które wiąże się m.in. z prowadzeniem ciągłych prac drogowych przy użyciu ciężkiego sprzętu budowlanego, w tym wyburzeniowego. W związku z tym konieczne jest ograniczenie ruchu samochodów osobowych i towarowych w rejonie planowanych prac oraz wprowadzenie nowej organizacji ruchu – będzie ona obowiązywała od 26 sierpnia. Zamknięty zostanie fragment drogi wojewódzkiej DW340 na odcinku budowanego węzła Trzebnica oraz droga powiatowa 1343D (pod drogą krajową nr 5). Nie będzie połączenia DW340 z ul. Obornicką w Trzebnicy i wyjazdu z Trzebnicy ul. Obornicką w kierunku Obornik Śląskich. Ulica Obornicka na czas budowy pozostanie ulicą ślepą, choć mieszkańcy Trzebnicy nadal będą mogli dojeżdżać z centrum miasta do znajdujących się przy niej ogródków działkowych. Kierowcy wciąż też będą mieli do dyspozycji trzy drogi prowadzące do i z Trzebnicy:
- jadący drogą krajową nr 5 mogą zjeżdżać do Trzebnicy zjazdem od strony Będkowa (ul. Wrocławska), drogą powiatową 1345D (Marcinowo – Trzebnica, ul. Marcinowska) lub drogą krajową nr 15 z wjazdem od strony Poznania (przez Nowy Dwór i następnie ul. Prusicką); tak samo kierowcy z Trzebnicy wjeżdżać będą na DK5;
- jadący drogą wojewódzką DW340 od strony Obornik Śl. będą wjeżdżać na DK5 w kierunku Poznania tak jak do tej pory łącznicą przed wiaduktem i stamtąd kierować się wspomnianymi zjazdami do Trzebnicy.
REKLAMA
W ciągu najbliższych dwóch miesięcy wykonawca planuje też na odcinku istniejącej obwodnicy Trzebnicy przełożyć ruch z obecnie użytkowanej drogi krajowej nr 5 na fragment nowej jezdni powstającej w ramach drogi ekspresowej S5.
Astaldi wybuduje prawie 20-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on zdecydowanie również ruch lokalny i zlikwiduje bardzo częste korki od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Obecnie wykonano już około 80 proc. robót ziemnych i około 30 proc. warstw bitumicznych. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.