Ostatnie miesiące przyniosły wyraźną zmianę nastrojów na rynku nieruchomości. Coraz mniej osób obawia się dalszych wzrostów cen mieszkań, za to coraz większy odsetek liczy na spadek stawek. Większy optymizm klientów stawia przed deweloperami nowe wyzwanie: jak odpowiedzieć na te zmieniające się oczekiwania?
Coraz mniej obawiamy się dalszych wzrostów cen mieszkań i domów - wynika z „Monitora Nastrojów Klientów Nieruchomości”. Badanie Kantar, zrealizowane na zlecenie Otodom, pokazuje, że odsetek mieszkańców Polski przewidujących podwyżki cen nieruchomości systematycznie maleje. We wrześniu zeszłego roku sięgał jeszcze 68%, w grudniu spadł do około 55%, a w marcu wyniósł już 52%. Jednocześnie wyraźnie przybywa osób oczekujących spadków cen. Jesienią było ich zaledwie 8%, na początku wiosny stanowili już 1/4 wszystkich badanych.
- Spadek odsetka osób przewidujących dalszy wzrost cen nieruchomości to wyraźny sygnał zmiany nastrojów wśród uczestników rynku. Jeszcze niedawno przeważało przekonanie o nieuchronnych podwyżkach, dziś coraz więcej osób zaczyna dostrzegać realną szansę na stabilizację cen, a nawet ich korektę. Co istotne, ta zmiana oczekiwań, w połączeniu z prawdopodobnymi obniżkami stóp procentowych w nadchodzących miesiącach, może sprzyjać odbudowie optymizmu i pobudzeniu aktywności na rynku nieruchomości – komentuje Katarzyna Kuniewicz, ekspertka rynku nieruchomości Otodom.
Wzrostów cen mieszkań najczęściej spodziewają się ci, którzy już mają własny dach nad głową. Aż 62% właścicieli nieruchomości i najemców długoterminowych wierzy w dalsze podwyżki. Jednak im bliżej realnej decyzji o zakupie lub sprzedaży, tym więcej ostrożności – wśród planujących transakcję w ciągu najbliższego roku odsetek ten spada do 53% kupujących i 50% sprzedających. Zdaniem autorów badania, to wyraźny sygnał, że spojrzenie na przyszłość rynku kształtuje nie tylko ogólna sytuacja, ale też indywidualne potrzeby i plany.
– Dla wielu osób planujących zakup nieruchomości kluczowe znaczenie mają konkretne parametry, takie jak metraż, lokalizacja czy funkcjonalny układ pomieszczeń. Kryterium, czy pochodzi ona z rynku deweloperskiego czy wtórnego, często schodzi na dalszy plan, zwłaszcza w sytuacji, gdy ceny ofertowe na obu rynkach zaczynają się wyrównywać. Dla większości kupujących liczy się przede wszystkim dopasowanie lokalu do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych – podkreśla Milena Chełchowska, ekspertka rynku mieszkaniowego Otodom.

Czy branża deweloperska jest gotowa na nowe wyzwania?
Zmiana nastrojów nie oznacza , że kupujący działają pod mniejszą presją czasu. W ostatnim kwartale 2024 roku poziom odczuwanej presji czasowej przy zakupie nieruchomości był stabilny. W okresie od września do grudnia 2024 średnio od 33% do 38% badanych deklarowało, że czuje potrzebę szybkiego działania. Presję zakupową częściej odczuwają kobiety (41%) niż mężczyźni (28%). Wyraźniej presję deklarują także osoby aktywne na rynku – 38% kupujących lub sprzedających w ostatnim roku, wobec 26% tych, którzy działają na rynku sporadycznie.
- Klienci oczekują więcej i mają ku temu podstawy. Chcą lepszej jakości za rozsądną cenę, funkcjonalnych projektów, dostosowanych do realnych potrzeb, transparentności i uczciwej komunikacji. Z jednej strony – to świetna wiadomość. Klienci wracają na rynek z większym optymizmem i konkretnymi planami. Z drugiej – przed deweloperami pojawia się nowe wyzwanie: jak odpowiedzieć na te zmieniające się oczekiwania - zaznacza Jan Augustynowski, prezes Investmap.Agency.
Na co zatem deweloperzy muszą się przygotować? To choćby elastyczność cenowa - klienci oczekują zatrzymania wzrostu cen lub nawet ich spadku, co wymaga nowego podejścia do marżowania projektów. Potrzebne jest też dopasowanie oferty - większa gotowość do zakupu musi spotkać się z odpowiednią podażą, szczególnie w segmentach najbardziej poszukiwanych. A w obliczu oczekiwań cenowych klientów deweloperzy muszą znaleźć rozwiązania utrzymujące wysoką jakość przy kontrolowanych kosztach.
- Mimo poprawy zdolności kredytowej, wciąż znaczący odsetek klientów boryka się z barierami finansowymi. Oczekiwania na nowy program wsparcia kredytobiorców tylko to potwierdzają. Połowa klientów z badania Kantar uważa, że potrzebny jest nowy rządowy program wspierający zakup mieszkań, dlatego niezbędne są innowacyjne modele finansowania i elastyczne dopasowanie oferty do programów wsparcia - dodaje Jan Augustynowski.

Pomożemy wypromować Twoją nieruchomość!
Potrzebujesz wsparcia w marketingu nieruchomości? Skontaktuj się z InvestMap.Agency - pomożemy Ci skutecznie promować swoje projekty na dynamicznie zmieniającym się rynku deweloperskim.
- Nie sprzedajemy reklam. Projektujemy wpływ – z inżynierską precyzją konstruując kampanie oparte na jednej z największych w Polsce baz inwestycji. Dzięki temu trafiamy precyzyjnie w potrzeby i decyzje zakupowe klientów – podkreśla Konrad Jeleń, Sales Manager Investmap.pl.
Investmap.Agency to doświadczony zespół od lat zawodowo zajmujący się rynkiem mieszkaniowym. Nie powielamy schematów i rynkowych standardów – jesteśmy przekonani, że spersonalizowane, „uszyte na miarę” rozwiązania marketingowe pozwolą wyróżnić się z tłumu i zbudować przewagę konkurencyjną. Jeśli zatem szukasz agencji, która kompleksowo zadba o marketing Twoich nieruchomości – opracuje, a następnie wdroży i zrealizuje wielokanałową strategię komunikacyjną, odezwij się do nas!
Konrad Jeleń - Sales Manager Investmap.pl, konrad.jelen@investmap.pl, 531-433-077