Niestety, kolejna zła informacja z branży motoryzacyjnej w Polsce. Kolejna duża firma została zmuszona do redukcji zatrudnienia. Tym razem z problemami mierzy się Fabryka Łożysk Tocznych w liczącym niespełna 37 tysięcy mieszkańców Kraśniku w województwie lubelskim. To najstarszy tego typu zakład w Polsce i jeden z najważniejszych i największych pracodawców w mieście i okolicy.
Fabryka Łożysk Tocznych Kraśnik S.A., kluczowy producent łożysk dla przemysłu motoryzacyjnego, ogłosiła zwolnienia grupowe z powodu rosnących kosztów działalności. Te obejmą nawet 350 osób, choć też nie od razu.
Początkowo planowano zwolnić 120 osób. To przeszło 11 proc. załogi, na którą składa się 1066 pracowników. Następnie, po negocjacjach ze związkami zawodowymi, zmniejszono redukcję w fabryce w Kraśniku do 81 etatów. Prace stracą przede wszystkim pracownicy hal produkcyjnych.
Połowa z tych pracowników przejdzie na emeryturę lub świadczenia przedemerytalne. Niestety, kolejne etapy zwolnień mogą objąć w sumie 350 pracowników, co stanowi około 33% zatrudnionych.
Jaka jest powód zwolnień grupowych?
Od 1948 roku Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku wyprodukowała ponad miliard sztuk łożysk głównie dla producentów samochodów ciężarowych, osobowych, przemysłu rolniczego, hutniczego i górniczego, silników elektrycznych, wózków widłowych, reduktorów i motoreduktorów oraz przemysłu zbrojeniowego. Produkowane łożyska testowane są we własnym laboratorium badawczym na odpowiednich stanowiskach.
I choć popyt na produkty zakładu zasadniczo nie spada, firma ma inny, znacznie większy problem, który wymusza na spółce przeprowadzenie zwolnień grupowych.
Produkcja staje się z roku na rok coraz mniej opłacalna. Jaka jest tego przyczyna? Decydują o tym bardzo wysokie ceny energii elektrycznej w Polsce i systematycznie, z roku na rok rosnące koszty pracownicze.
Historia Fabryki Łożysk Tocznych w Kraśniku
Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku powstała w 1938 roku jako producent amunicji (Fabryka Amunicji Nr 2). Zakład miał zajmować się produkcją artyleryjskiej amunicji kalibrów od 37 do 155 mm. Przed wybuchem wojny uruchomienie linii się jednak nie udało. W czasie niemieckiej okupacji w Kraśniku funkcjonował warsztat remontowy dla pojazdów wojskowych oraz produkcja części do samolotów typu Heinkel.
Dopiero trzy lata po zakończeniu wojny, w 1948 roku fabryka rozpoczęła produkcję łożysk, stając się pionierem w Polsce. Z czasem zakład w Kraśniku rozwijał ofertę. Oferta firmy powiększyła się m.in. łożyska wielkogabarytowe, produkcja kulek czy łożyska igiełkowe.
W 1995 roku zakład sprywatyzowano, co zmodernizowało procesy i zwiększyło efektywność pracy – liczba pracowników spadła z 8500 w latach 80. do 2700 w latach 90. XX wieku, przy utrzymaniu produkcji.
Przed planowanymi zwolnieniami grupowymi Fabryka Łożysk Tocznych Kraśnik S.A. zatrudniała 1066 pracowników.
79,53% akcji Fabryki Łożysk Tocznych - Kraśnik SA jest w posiadaniu ZXY Luxembourg Inwestment S.a r.l. z siedzibą w Luksemburgu; 19,68% akcji jest w posiadaniu Tri-Ring International (Poland) Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, uprawnieni pracownicy posiadają pozostałe 0,79% akcji.
