Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy. Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica, realizowanej ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi. Największą wizualną zmianą jest zadaszenie – nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia projektowano zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.
Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.
Jakościowy przeskok o sto lat
Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel – zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Jest bezpiecznie i wygodnie – przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowano windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.
Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.
To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.
W dalszą drogę ze stacji Białystok
Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew – Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiliśmy tam nowy peron, budujemy jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.
Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok planujemy zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Źródło: PKP PLK S.A.



![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)







![[dolnośląskie] Dworzec w Świebodzicach otwarty dla podróżnych](https://investmap.pl/_i/image/54/54/3126_100x70.jpg)
![[śląskie] Dworzec w Myszkowie otwarty dla podróżnych](https://investmap.pl/_i/image/101/101/8293_100x70.jpg)
![[Warszawa] Jerozolimskie Business Park – sfinalizowano umowy najmu na 8 000 mkw.](https://investmap.pl/_i/image/129/1/29569_100x70.jpg)
![[Kraków] Stacja kolejowa Kraków-Zabłocie będzie szersza](https://investmap.pl/_i/image/190/62/34750_100x70.jpg)
![[Zabrze] W Zabrzu powstanie Centrum Przesiadkowe](https://investmap.pl/_i/image/247/119/3831_100x70.jpg)
![[Katowice] Otwarcie hali dworca w Katowicach już 30 października](https://investmap.pl/_i/image/251/123/6139_100x70.jpg)
![[opolskie] Dworzec w Kluczborku odzyska XIX-wieczny czar!](https://investmap.pl/_i/image/12/12/2060_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Modernizacja dworca Kłodzko Główne coraz bliżej!](https://investmap.pl/_i/image/31/31/5407_100x70.jpg)
![[Wrocław] Plac przed Dworcem Głównym w finale prestiżowego konkursu architektonicznego](https://investmap.pl/_i/image/136/8/3720_100x70.jpg)
