Efektem inwestycji Polskich Linii Kolejowych na odcinku Katowice Piotrowice – Tychy będzie lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków, dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów oraz usprawnienie podróży w aglomeracji. Zastąpienie przejazdów w poziomie szyn bezkolizyjnymi rozwiązaniami zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Wartość umowy, jaką PKP PLK S.A. podpisały z wykonawcą dokumentacji projektowej to 23 mln zł netto.
PKP PLK S.A. rusza z pracami na kolejowej trasie z Malborka do Elbląga. Do prac, które w efekcie pozwolą na przyśpieszenie pociągów na linii łączącej Pomorze z woj. warmińsko-mazurskim, wykorzystana zostanie specjalistyczna maszyna PUN. Docelowo PKP PLK chce, aby składy pasażerskie mogły pojechać na remontowanym odcinku z prędkością do 160 km/h. Wartość robót wynosi 112,5 mln zł netto (137,5 mln zł brutto) ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągi towarowe pierwszy raz w historii będą dojeżdżały do portu morskiego w Policach. Powstanie nowa linia kolejowa nr 437 oraz bocznica. Podpisaliśmy wartą 201 mln zł umowę z wykonawcą inwestycji, którą zrealizujemy wspólnie ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police.
Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii woj. śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie prędkości pociągów i ułatwienie dostępu do kolei – takie będą efekty prac utrzymaniowych, które PKP PLK S.A. zaplanowały w tym roku na linii kolejowej nr 94, łączącej Kraków ze Skawiną i Oświęcimiem. Zadania za ponad 30 mln zł umożliwią dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej wokół stolicy Małopolski.
Zwiększy się prędkość przejazdu pociągów na linii kolejowej Warszawa – Katowice tzw. „Wiedence” do 160 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa. Efektem inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut. Prace zostaną zrealizowane do sierpnia 2026 roku.
W Warszawie powstaje największy węzeł przesiadkowy w Polsce – Nowa Warszawa Zachodnia. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to projekt za ponad 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ. Co aktualnie dzieje się na tej największej inwestycji dworcowej w Polsce?
Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. To będzie pierwsza z 16 takich budowli zaplanowanych w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu kraju. Zadanie dofinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Efekty modernizacji infrastruktury kolejowej widać gołym okiem – dzięki pracom prowadzonym przez Polskie Linie Kolejowe S.A. czas przejazdu pociągów towarowych wyraźnie się skrócił. W 2025 roku składy pokonują trasę Poznań – Szczecin średnio aż o 112 minut szybciej niż rok wcześniej, a na trasie Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna najszybsze pociągi intermodalne kursują nawet o 60 minut krócej. To poprawia płynność przewozów i zwiększa konkurencyjność kolei.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały niedawno o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.