Zamiast jednego peronu będą dwa, a zamiast kładki nad torami powstanie przejście podziemne. Przystanek kolejowy Warszawa Gołąbki czeka radykalna metamorfoza, a pasażerów nowy komfort jazdy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na realizację inwestycji, która zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Prace projektowe ruszą w przyszłym roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2029 rok.
Szykuje się nowa jakość podróżowania na linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec. Krótszy o blisko pół godziny czas przejazdu, większy komfort i bezpieczeństwo na trasie oraz na stacjach i przystankach – taki będzie efekt realizowanych obecnie zadań inwestycyjnych za 440 mln zł netto. Przedsięwzięcie finansowane jest z KPO.
We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace na 21 stacjach i przystankach między Koluszkami a Częstochową, na których układadane są nowe płyty peronowe, dostosowane do prędkości 160 km/h. Roboty są prowadzone nocą, aby ograniczyć wpływ na ruch pociągów. Wymiana płyt na 39 peronach to pierwszy etap inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut.
Zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego przez granicę polsko-ukraińską, a także wspólne działania w zakresie utrzymania i rozwoju infrastruktury – to główne cele umowy ramowej podpisanej przez Polskie Linie Kolejowe oraz Kolej Ukraińską (Ukrzaliznytsia). Dokument jest efektem m.in. zeszłorocznej wizyty członków zarządu PLK SA w Ukrainie i stanowi fundament dla dalszego zacieśniania partnerstwa pomiędzy zarządcami infrastruktury kolejowej obu krajów.
Pociągi powrócą na linię kolejową z Kartuz do Lęborka. Zmodernizowana trasa będzie również alternatywnym połączeniem do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację inwestycji, która zwiększy dostęp do kolei na Pomorzu oraz przyczyni się do bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zakończenie zadania wartego ponad 508 mln zł netto planowane jest w 2028 r.
Jednostki podległe Ministerstwu Infrastruktury w związku z likwidacją skutków zeszłorocznej powodzi wykonają do końca 2028 r. zadania o łącznej wartości ponad 1 mld zł. Działania te podsumował 15 września wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak na wspólnej konferencji prasowej przedstawicieli rządu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Modernizacja stacji kolejowej Tomaszów Mazowiecki stworzy lepsze warunki podróżowania m.in. w kierunku Łodzi, Radomia i Kielc. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły rozbiórkę pierwszego z dwóch peronów, które po przebudowie zapewnią wygodne oczekiwanie oraz wsiadanie i wysiadanie do i z pociągów. Powstanie też nowe przejście podziemne, które umożliwi bezpieczny dostęp do pociągów. Inwestycja za 16,1 mln zł netto jest realizowana ze środków własnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rozbudowę rozjazdów na stacji Warszawa Centralna. Inwestycja obejmuje budowę tzw. trapezu rozjazdowego, który znacząco zwiększy przepustowość stacji i umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Prace zostaną sfinansowane z budżetu państwa i zaplanowano je w listopadzie.
Kolejny krok ku modernizacji kolejowej trasy Bydgoszcz – Trójmiasto za nami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo – kluczowej lokalizacji dla sprawnego przewozu ładunków z południa kraju do bałtyckich portów. Na zmianach zyskają także podróżni z województwa kujawsko-pomorskiego. Wartość inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. to ponad 927 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).
Rusza remont linii kolejowej Oleśnica – Kluczbork, łączącej województwa dolnośląskie i opolskie. Inwestycję o wartości blisko 400 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizuje ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dzięki pracom na dwóch odcinkach linii o łącznej długości 22 km, skróci się podróż koleją między Wrocławiem a Kluczborkiem o ok. 10 min. Powstaną nowe perony i podniesiemy poziom bezpieczeństwa na trasie. Zakończenie prac planowane jest w 2026 r.