Kolejne odcinki linii kolejowych zyskują nowe oblicze. Na Magistrali Podsudeckiej i trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice trwają intensywne prace torowe z wykorzystaniem maszyn PUN. Polskie Linie Kolejowe wymieniają stare szyny i podkłady, stabilizują tor, oczyszczają tłuczeń. Efekty? Szybsze i cichsze podróże, większy komfort i uniknięcie przyszłych ograniczeń prędkości.
Prace rewitalizacyjne na 47-kilometrowym odcinku Radzice - Wolanowów k. Radomia przekroczyły półmetek. Ułożyliśmy ponad 28 km nowego toru i wymieniliśmy 35 km sieci trakcyjnej. Bezpieczniej jest na 13 z 16 wyremontowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem. Wzrośnie przepustowość linii oraz poziom bezpieczeństwa. Rewitalizacja wraz pracami uzupełniającymi jest realizowane z budżetu państwa oraz środków własnych PLK o łącznej o wartości blisko 150 mln zł netto.
Trwa przebudowa odcinka linii kolejowej w kierunku Chełmży. Inwestycja obejmuje m.in. modernizację istniejącego przystanku Fordon na wysokości ul. J. Brzechwy i budowę nowego przystanku kolejowego bliżej Starego Fordonu przy wiadukcie w ciągu ul. Fordońskiej. Inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe zadeklarowały zachowanie przejść przez tory w rejonie ul. Dworzec oraz Magazynowej, o co wnioskowali mieszkańcy.
W ramach pierwszego etapu ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zatwierdziły listę rankingową zadań wybranych do realizacji. Spośród 51 zgłoszeń do dalszych prac zakwalifikowało się 16 inwestycji. Projekt o wartości 861 mln zł ma na celu realne zmniejszenie liczby wypadków oraz usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego w całym kraju.
Kolejna duża inwestycja PKP PLK S.A. w Warszawie. Trwa modernizacja stacji kolejowej Warszawa Gdańska. Powstaje nowe przejście pod torami, które ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Długie wiaty nad peronami ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, a nowa informacja pasażerska lepiej poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zwiększy się bezpieczeństwo na 46 przejazdach kolejowo-drogowych w województwach: śląskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim i dolnośląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ponad 180 mln zł obejmującą zaprojektowanie i wykonanie robót, które znacząco poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowym i kolejowym. Projekt realizowany jest z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały niedawno o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.
Polskie Linie Kolejowe S.A. z powodzeniem sięgają po środki unijne na rozwój nowoczesnej i dostępnej kolei. W pierwszym naborze konkursu „Kolej Miejska”, uruchomionego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), połowa nagrodzonych projektów to inwestycje planowane przez PLK S.A.
Efektem inwestycji Polskich Linii Kolejowych na odcinku Katowice Piotrowice – Tychy będzie lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków, dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów oraz usprawnienie podróży w aglomeracji. Zastąpienie przejazdów w poziomie szyn bezkolizyjnymi rozwiązaniami zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Wartość umowy, jaką PKP PLK S.A. podpisały z wykonawcą dokumentacji projektowej to 23 mln zł netto.
PKP PLK S.A. rusza z pracami na kolejowej trasie z Malborka do Elbląga. Do prac, które w efekcie pozwolą na przyśpieszenie pociągów na linii łączącej Pomorze z woj. warmińsko-mazurskim, wykorzystana zostanie specjalistyczna maszyna PUN. Docelowo PKP PLK chce, aby składy pasażerskie mogły pojechać na remontowanym odcinku z prędkością do 160 km/h. Wartość robót wynosi 112,5 mln zł netto (137,5 mln zł brutto) ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.