GDDKiA podsumowuje inwestycje drogowe w Polsce w 2024 r. Fot. GDDKiA

GDDKiA podsumowuje inwestycje drogowe w Polsce w 2024 r.

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia nowego roku. Jest to doskonały czas do podsumowania tego, co udało się zrealizować Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych (GDDKiA) w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2024 r. zostało udostępnionych do ruchu 155 km nowych dróg.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:

Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1884,6 km autostrad i 3320,9 km dróg ekspresowych. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) i Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizujemy 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km. Na etapie przetargu jest 20 zadań z RPBDK o długości 191,3 km, 15 obwodnic z PB100 o długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz 2 zadania dotyczące nowej drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce (o łącznej długości ponad 26 km).

Intensywna praca do ostatniego dnia grudnia

Nasze starania na rzecz przekazania kierowcom kolejnych kilometrów komfortowych i bezpiecznych dróg trwały do samego końca roku. 17 grudnia w woj. zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużyliśmy o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Dzień później, ale kilka miesięcy przed terminem, w woj. mazowieckim otworzyliśmy 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Tym samym połączyliśmy Siedlce z Warszawą autostradą A2, a także z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. W 2024 r. oddaliśmy do ruchu łącznie ponad 37 km tej trasy.

Tuż przed Wigilią, 23 grudnia, udostępniliśmy ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, spinając je tymczasowym rozwiązaniem na węźle Mistrzejowice. Dzięki temu, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe.

Kolejne kilometry dróg oddane kierowcom

Oprócz wymienionych już odcinków oddanych w grudniu, w 2024 r. udostępniliśmy kierowcom także m.in. dwa odcinki autostrady A2 w woj. mazowieckim (Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe), odcinek drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w woj. śląskim i obwodnicę Koszalina w ciągu S6 w woj. zachodniopomorskim.

Kierowcy od tego roku korzystają już także z niemal 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo w woj. warmińsko-mazurskim. Oddaliśmy też do ruchu ponad 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47 oraz (również mierzący ponad 16 km) fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (woj. dolnośląskie) z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Zgodnie z planem oddaliśmy do ruchu pierwszą jezdnię drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z mostem nad doliną Narwi (o długości 1205 m). To pozwoliło połączyć funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica w Polsce i przejąć ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą. Druga nitka mostu zostanie ukończona w przyszłym roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku ruch będzie odbywał się po obu jezdniach.

Udostępniliśmy też trzy obwodnice (Strykowa, Grzymiszewa i Gryfina), które realizowane były w ramach PB100. Tym samym uwolniliśmy te miejscowości i ich mieszkańców od uciążliwego ruchu tranzytowego. 2024 rok zakończyliśmy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km. Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic.

Przetargi – ogłoszone i w toku

W 2024 r. ogłosiliśmy przetargi dla 30 odcinków o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. Przetargi dotyczą 14 zadań z RPBDK o łącznej długości niemal 159 km,14 obwodnic z PB100 o łącznej długości ponad 117 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz dwóch zadań dotyczących dojazdu od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa o długości ponad 26 km:

• A2 Kijowiec – Dobryń (9,3 km),

• S6 Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km),

• S6 Dołuje – Police (11,9 km),

• S6 Police – Goleniów (23,4 km),

• S10 obwodnica Wyrzyska II jezdnia (5 km),

• S11 Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12,6 km),

• S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (17,5 km),

• DK9 obwodnica Skaryszewa (5,1 km) oraz rozbudowa DK9 Skaryszew – Iłża (12,2 km),

• DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki (7,3 km),

• DK12/91 obwodnica Srocka (3,7 km),

• DK13 II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic, odcinek Siadło Górne – Szczecin Zachód (2,9 km),

• DK13 obwodnica Kołbaskowa (5,6 km) wraz z infrastrukturą drogową na granicznym odcinku autostrady A6,

• DK20 obwodnica Złocieńca (7,9 km),

• DK22 obwodnica Dobiegniewa (5,9 km),

• DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego (16 km),

REKLAMA

• DK24 obwodnica Kamionnej (3,4 km),

• DK25 obwodnica Bobolic (1,1 km),

• DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski (6,6 km),

• DK25 Konin – Rychwał (12 km),

• DK25 Rychwał – Zbiersk (13,1 km),

• DK25 Zbiersk – Kokanin (18 km),

• DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą (9,2 km),

• DK42/91 obwodnica Radomska (11,7 km),

• DK69 Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (11,3 km),

• DK69 droga wojewódzka nr 213 ‒ droga ekspresowa S6 (15,1 km),

• DK73 obwodnica Jasła (9,7 km),

• DK73 obwodnica Pilzna (2,6 km),

• DK73 obwodnica Brzostku i Kołaczyc (13,4 km),

• DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów (13,1 km),

• DK78 obwodnica Pradeł (2,4 km).

W toku mamy przetargi na 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. Oprócz tych, które zostały ogłoszone w tym roku, jest to także siedem postępowań z lat 2022-2023.

36 umów na ponad 456 km dróg

Od 1 stycznia 2024 r. podpisaliśmy 36 umów na realizację dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł. Z tego 28 umów to zadania z RPBDK o łącznej długości 403 km i wartości 17,7 mld zł, a osiem dotyczy obwodnic z PB100 o długości ponad 53 km i wartości ok. 1,2 mld zł. Ten rok, pod względem liczby podpisanych umów, jest czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat.

W 2024 r. złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z RPBDK oraz PB100 dla 22 zadań. Uzyskaliśmy też decyzje ZRID dla 19 inwestycji z tych dwóch programów.

Więcej niż zakładano

Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach, które publikowaliśmy pod koniec zeszłego roku, nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.

Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w ponad 130 proc.!

Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą ok. 19 mld zł.

GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA