Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia nowego roku. Jest to doskonały czas do podsumowania tego, co udało się zrealizować Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych (GDDKiA) w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2024 r. zostało udostępnionych do ruchu 155 km nowych dróg.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1884,6 km autostrad i 3320,9 km dróg ekspresowych. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) i Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizujemy 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km. Na etapie przetargu jest 20 zadań z RPBDK o długości 191,3 km, 15 obwodnic z PB100 o długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz 2 zadania dotyczące nowej drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce (o łącznej długości ponad 26 km).
Intensywna praca do ostatniego dnia grudnia
Nasze starania na rzecz przekazania kierowcom kolejnych kilometrów komfortowych i bezpiecznych dróg trwały do samego końca roku. 17 grudnia w woj. zachodniopomorskim sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA wydłużyliśmy o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Dzień później, ale kilka miesięcy przed terminem, w woj. mazowieckim otworzyliśmy 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Tym samym połączyliśmy Siedlce z Warszawą autostradą A2, a także z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. W 2024 r. oddaliśmy do ruchu łącznie ponad 37 km tej trasy.
Tuż przed Wigilią, 23 grudnia, udostępniliśmy ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, spinając je tymczasowym rozwiązaniem na węźle Mistrzejowice. Dzięki temu, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe.
Kolejne kilometry dróg oddane kierowcom
Oprócz wymienionych już odcinków oddanych w grudniu, w 2024 r. udostępniliśmy kierowcom także m.in. dwa odcinki autostrady A2 w woj. mazowieckim (Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe), odcinek drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza w woj. śląskim i obwodnicę Koszalina w ciągu S6 w woj. zachodniopomorskim.
Kierowcy od tego roku korzystają już także z niemal 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo w woj. warmińsko-mazurskim. Oddaliśmy też do ruchu ponad 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47 oraz (również mierzący ponad 16 km) fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (woj. dolnośląskie) z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Zgodnie z planem oddaliśmy do ruchu pierwszą jezdnię drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z mostem nad doliną Narwi (o długości 1205 m). To pozwoliło połączyć funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica w Polsce i przejąć ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą. Druga nitka mostu zostanie ukończona w przyszłym roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku ruch będzie odbywał się po obu jezdniach.
Udostępniliśmy też trzy obwodnice (Strykowa, Grzymiszewa i Gryfina), które realizowane były w ramach PB100. Tym samym uwolniliśmy te miejscowości i ich mieszkańców od uciążliwego ruchu tranzytowego. 2024 rok zakończyliśmy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km. Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic.
Przetargi – ogłoszone i w toku
W 2024 r. ogłosiliśmy przetargi dla 30 odcinków o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. Przetargi dotyczą 14 zadań z RPBDK o łącznej długości niemal 159 km,14 obwodnic z PB100 o łącznej długości ponad 117 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz dwóch zadań dotyczących dojazdu od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa o długości ponad 26 km:
• A2 Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
• S6 Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km),
• S6 Dołuje – Police (11,9 km),
• S6 Police – Goleniów (23,4 km),
• S10 obwodnica Wyrzyska II jezdnia (5 km),
• S11 Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12,6 km),
• S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (17,5 km),
• DK9 obwodnica Skaryszewa (5,1 km) oraz rozbudowa DK9 Skaryszew – Iłża (12,2 km),
• DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki (7,3 km),
• DK12/91 obwodnica Srocka (3,7 km),
• DK13 II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic, odcinek Siadło Górne – Szczecin Zachód (2,9 km),
• DK13 obwodnica Kołbaskowa (5,6 km) wraz z infrastrukturą drogową na granicznym odcinku autostrady A6,
• DK20 obwodnica Złocieńca (7,9 km),
• DK22 obwodnica Dobiegniewa (5,9 km),
• DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego (16 km),
• DK24 obwodnica Kamionnej (3,4 km),
• DK25 obwodnica Bobolic (1,1 km),
• DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski (6,6 km),
• DK25 Konin – Rychwał (12 km),
• DK25 Rychwał – Zbiersk (13,1 km),
• DK25 Zbiersk – Kokanin (18 km),
• DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą (9,2 km),
• DK42/91 obwodnica Radomska (11,7 km),
• DK69 Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (11,3 km),
• DK69 droga wojewódzka nr 213 ‒ droga ekspresowa S6 (15,1 km),
• DK73 obwodnica Jasła (9,7 km),
• DK73 obwodnica Pilzna (2,6 km),
• DK73 obwodnica Brzostku i Kołaczyc (13,4 km),
• DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów (13,1 km),
• DK78 obwodnica Pradeł (2,4 km).
W toku mamy przetargi na 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. Oprócz tych, które zostały ogłoszone w tym roku, jest to także siedem postępowań z lat 2022-2023.
36 umów na ponad 456 km dróg
Od 1 stycznia 2024 r. podpisaliśmy 36 umów na realizację dróg o łącznej długości ponad 456 km i wartości ok. 18,9 mld zł. Z tego 28 umów to zadania z RPBDK o łącznej długości 403 km i wartości 17,7 mld zł, a osiem dotyczy obwodnic z PB100 o długości ponad 53 km i wartości ok. 1,2 mld zł. Ten rok, pod względem liczby podpisanych umów, jest czwartym najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat.
W 2024 r. złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z RPBDK oraz PB100 dla 22 zadań. Uzyskaliśmy też decyzje ZRID dla 19 inwestycji z tych dwóch programów.
Więcej niż zakładano
Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Przetargi na realizację dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach, które publikowaliśmy pod koniec zeszłego roku, nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.
Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w ponad 130 proc.!
Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 r. wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. Jest to ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach. Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą ok. 19 mld zł.
Źródło: GDDKiA