Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP S.A.) ogłosiła ambitne plany inwestycyjne, które mogą znacząco wpłynąć na kierunek rozwoju polskiej infrastruktury logistycznej. Kluczowym projektem jest budowa szerokotorowego połączenia kolejowego z południa Polski do Odessy oraz rozwój relacji gospodarczych z Ukrainą.
• Inicjatywa ma na celu wzmocnienie pozycji Polski jako regionalnego lidera w odbudowie i integracji infrastrukturalnej Europy Środkowo-Wschodniej.
• Jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych zapowiedzianych przez ARP jest budowa linii kolejowej o szerokim rozstawie torów, prowadzącej ze Śląska przez Małopolskę aż do Odessy
• Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju współpracy z Ukrainą oraz dla zwiększenia przepustowości transportowej w regionie
Nowy departament międzynarodowy w ARP
Od momentu objęcia funkcji prezesa ARP, Bartłomiej Babuśka wdraża model aktywnego zarządzania instytucją. Jednym z jego priorytetów jest utworzenie departamentu międzynarodowego, który ma odpowiadać za rozwój relacji gospodarczych z Ukrainą oraz otwieranie nowych rynków dla polskich przedsiębiorstw.
– "Element relacji międzynarodowych był dotąd zaniedbywany. Chcemy to zmienić" – podkreśla w rozmowie z PAP Babuśka.
Nowa jednostka ma wspierać ekspansję polskich firm, wzorując się na rozwiązaniach wdrażanych wcześniej przez prezesa w Funduszu Górnośląskim. Efektem tych działań był m.in. eksport produktów z województwa śląskiego do Bośni i Hercegowiny o wartości 20 mln euro w ciągu trzech lat.
Szerokotorowe połączenie kolejowe do Odessy
Jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych zapowiedzianych przez ARP jest budowa linii kolejowej o szerokim rozstawie torów, prowadzącej ze Śląska przez Małopolskę aż do Odessy. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju współpracy z Ukrainą oraz dla zwiększenia przepustowości transportowej w regionie.
– "Mówimy o inwestycji na skalę wykupu ziem wzdłuż torów na odcinku ponad 800 km" – zaznacza Babuśka.
Rozważana jest również budowa wąskotorowego odcinka do Odessy, co ma być przedmiotem dalszych rozmów z ukraińskimi partnerami. Całość poprzedzona będzie analizą due diligence, a wartość inwestycji może sięgnąć dziesiątek miliardów euro. - informuje PAP.
Polska w odbudowie Ukrainy
ARP aktywnie uczestniczy w rozmowach dotyczących odbudowy ukraińskiej infrastruktury po zakończeniu działań wojennych. Prezes Babuśka podkreśla, że Polska ma pełne prawo do negocjowania partnerskiego udziału w tym procesie, ze względu na dotychczasowe wsparcie udzielone Ukrainie.
Dwa miesiące temu w Rzymie podpisano memorandum z prezesem Serhiejem Suchomłynem. Lista projektów inwestycyjnych ma zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych tygodni, a szczegóły zostaną przedstawione podczas wydarzenia Common Future, zaplanowanego na 22 września.
Port nad Morzem Czarnym i strategiczna infrastruktura na Wschodzie
Budowa nowej infrastruktury kolejowej oraz potencjalne utworzenie portu morskiego nad Morzem Czarnym to elementy szerszej strategii rozwoju gospodarczego Polski. Prezes ARP wskazuje, że inwestycje te mają charakter geopolityczny i są zgodne z polską racją stanu.
– "Tak jak obrona Ukrainy przed Rosją jest naszym obowiązkiem, tak samo budowa infrastruktury na Wschód jest strategicznym celem Polski"– podkreśla Babuśka.
Realizacja tych projektów może znacząco zwiększyć rolę Polski jako kluczowego partnera w regionie, wzmacniając jej pozycję w europejskiej sieci logistycznej i gospodarczej.
Prezes ARP zwraca uwagę, że posiadanie „portu morskiego nad Morzem Czarnym jest w zasięgu naszych możliwości”. Te plany mają potencjał przekształcenia polskiego krajobrazu ekonomicznego oraz zwiększenia roli Polski jako istotnego gracza na arenie międzynarodowej.
W artykule wykorzystano informacje PAP.