W fabryce firmy Essity w Oławie, światowego lidera branży higienicznej i ochrony zdrowia, z którego produktów codziennie korzysta ponad miliard ludzi na całym świecie, oficjalnie otwarto 4 nowe linie produkcyjne. To zwieńczenie trzyletniej inwestycji o wartości 550 milionów złotych, mającej realny wpływ na lokalną gospodarkę.
• Jej efektem jest dodatni bilans zatrudnienia na poziomie 70 nowych miejsc pracy oraz wsparcie dla rozwoju ekonomicznego Polski – 90% produkcji zakładu trafia na eksport
• Wybudowana w 1998 roku fabryka w Oławie to jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu w Europie produkujący środki chłonne nie tylko na rynek polski, ale także Europy i świata
Essity w Oławie, kluczowy zasób Polski i Europy
W ciągu 3 lat firma Essity zainwestowała 550 milionów złotych w Oławie, rozbudowując zakład o 4 nowe linie produkcyjne pieluch dla dzieci oraz artykułów dla osób z inkontynencją i zwiększając całkowitą liczbę linii do 19.
Inwestycja stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na produkty związane z nietrzymaniem moczu: w latach 2020-2024 popyt wzrastał średnio o 12% rocznie w kraju i o 5% w Europie. Dodatkowo inwestycja ma też znaczenie w kontekście prognoz demograficznych – według danych Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu najbliższych 25 lat Polska stanie się jednym z najszybciej starzejących się krajów na naszym kontynencie.
Inwestycja oznacza także wzrost konkurencyjności. Z wydajnością na poziomie 8 milionów sztuk dziennie, nowe maszyny są czterokrotnie szybsze w porównaniu z technologiami sprzed dwóch dekad, a jednocześnie znacznie bardziej energooszczędne i precyzyjne.
– Tak potężna inwestycja w fabrykę w Oławie podkreśla zaangażowanie Essity w tworzenie rozwiązań z zakresu higieny i zdrowia, a jednocześnie stanowi wkład w rozwój gospodarczy Dolnego Śląska. Zwiększając możliwości produkcyjne, możemy sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nasze produkty – zarówno w Polsce, jak i w Europie. Osiągnięcia firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz innowacyjności pozostają kluczowymi elementami działalności, co pozwala nam elastycznie odpowiadać na potrzeby klientów i poprawiać jakość życia ludzi – podkreśla Michał Kuklewski, Country Manager w Essity Polska.
Michał Domagała, Dyrektor fabryki Essity dodał: – Od 2022 roku poziom zatrudnienia wzrósł o 10%, a dzięki utworzeniu 70 nowych miejsc pracy w Essity w Oławie, umacniamy pozycję jednego z kluczowych pracodawców na Dolnym Śląsku. Rozwój zawodowy pracowników jest fundamentem Essity – stale stwarzamy możliwości awansu wewnątrz struktur firmy. W sumie w 2024 roku, aż 10% pracowników awansowało wewnetrznie, co podkreśla zaangażowanie Essity w budowanie kariery członków zespołów.
Na zdjęciu z przecięcia wstęgi, od lewej: Michał Kuklewski – Country Manager Essity w Polsce oraz Wiceprezydent ds. Sprzedaży i Marketingu w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Andrzej Mikoda – Zastępca Burmistrza Miasta Oława, Alina Mattisson Lax – Radca ds. handlowych Ambasady Szwecji w Polsce, Michał Domagała – Dyrektor Fabryki Essity w Oławie:

30 lat innowacji i obecności w Polsce
Jedną z marek Essity na polskim rynku jest TENA – nr 1 na świecie w dziedzinie rozwiązań dla osób z inkontynencją i jeden z dwóch największych producentów w Polsce z ponad 40% udziałem w rynku. W tym roku Essity wprowadza na rynek TENA Silhouette – bieliznę chłonną przypominającą modowy produkt premium. To odpowiedź na oczekiwania osób, które chcą się czuć pewnie i dobrze – nie tylko pod względem funkcjonalności produktu, ale też wyglądu.
Kolejną innowacją jest TENA Smart Care, system łączący produkt z technologią cyfrową – początek nowej ery w zarządzaniu zdrowiem. W praktyce oznacza to większy komfort pacjentów, bardziej wydajne użycie produktu i efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych.
Essity działa w Polsce od 30 lat. Od początku – z myślą o ludziach. Przez te lata zmieniała się technologia, zmieniały się potrzeby – ale misja firmy pozostała ta sama: poprawiać jakość życia poprzez innowacyjne i odpowiedzialne rozwiązania higieniczne i zdrowotne. W 1998 roku w Oławie pod Wrocławiem wybudowano fabrykę, która obecnie jest dla Essity jednym z najważniejszych, innowacyjnych i zrównoważonych zakładów przemysłowych produkujących środki do higieny osobistej na świecie.
Przemysł przyszłości: czystszy, wydajniejszy, lokalny
Nowoczesna produkcja to też odpowiedzialność – środowiskowa i społeczna. Od 2024 roku fabryka w Oławie wykorzystuje ponad 6 500 paneli słonecznych umieszczonych na terenie zakładu, które pokrywają 5% jej całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną. Pozostała część pochodzi z dostaw certyfikowanej zielonej energii. To element globalnej strategii Essity: zero emisji netto do 2050 roku. Ponadto, w ciągu ostatnich 10 lat w fabryce zredukowano ilość odpadów o 14%.
W przypadku artykułów dla osób z inkontynencją oraz pieluch dla dzieci spadek emisji CO₂ zmniejszył się od 2008 roku w granicach 30-40% w zależności od rodzaju produktu. Wszystkie artykuły wytwarzane w Oławie posiadają certyfikaty jakości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju (EU Ecolabel, FSC, BRCGS, IFS, OEKO-TEX). Ponad 60% opakowań powstaje z materiałów pochodzących z recyklingu lub papieru z certyfikatem FSC.
W Essity odpowiedzialność nie kończy się na etapie produkcji. Bezpieczeństwo i dobrostan pracowników są równie ważne. Międzynarodowy program I Care wspiera każdego pracownika w rozwijaniu umiejętności identyfikowania zagrożeń, trosce o innych oraz tworzeniu środowiska pracy, w którym wszyscy czują się docenieni. To holistyczne podejście do bezpieczeństwa, zdrowia i dobrostanu obejmuje różnorodne działania: kursy pierwszej pomocy, testy ewakuacyjne, wsparcie psychologiczne, profilaktyczne badania lekarskie.
Dla Essity bycie dobrym sąsiadem to również element odpowiedzialności biznesowej. W Oławie firma angażuje się w działania na rzecz lokalnej społeczności poprzez długoterminowe partnerstwa. Od lat wspiera szpitale, szkoły, organizacje pozarządowe. Essity przekazuje produkty organizacjom, by dotrzeć do osób potrzebujących pomocy (np. dotkniętych wojną w Ukrainie czy ofiar powodzi w Polsce). Od 2012 roku firma jest głównym sponsorem Biegu Koguta, największego wydarzenia sportowego w Oławie, w którym aktywnie i systematycznie biorą udział pracownicy Essity. Od 2018 roku firma pełni także rolę jednego z głównych partnerów Festiwalu Food Trucków w Oławie — wyjątkowego i cieszącego się dużym zainteresowaniem wydarzenia.
O Essity:
Essity to globalny lider w branży higieny i ochrony zdrowia, z którego produktów, rozwiązań i usług każdego dnia korzysta miliard ludzi na całym świecie. Naszym celem jest przełamywanie barier dla poprawy jakości życia, z korzyścią dla konsumentów, pacjentów, opiekunów, klientów i społeczeństwa. Produkty Essity są sprzedawane w około 150 krajach pod wiodącymi światowymi markami TENA i Tork oraz lokalnymi silnymi markami, takimi jak Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic i Zewa. W 2024 r. firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości około 146 mld koron szwedzkich (13 mld USD). Essity zatrudnia 36 000 pracowników. Siedziba główna Essity mieści się w Sztokholmie, w Szwecji, gdzie firma jest notowana na Sztokholmskiej Giełdzie NASDAQ.
Essity w Polsce
W Polsce Essity zatrudnia ok. 900 osób: ponad 700 pracowników w oławskiej fabryce oraz łącznie ok. 200 osób w biurze w Warszawie i w terenie. Na rynku polskim firma (wcześniej SCA) jest obecna od początku lat 90-tych. W Polsce obecne są następujące marki: TENA (produkty dla osób z problemem nietrzymania moczu), Libresse (artykuły higieniczne dla kobiet), Zewa (artykuły higieniczne), Tork (profesjonalne rozwiązania do utrzymania czystości i higieny), Jobst (produkty do kompresjoterapii) oraz Actimove (artykuły ortopedyczne) i Leukoplast (produkty do opatrywania ran).
Wybudowana w 1998 roku fabryka w Oławie to jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu w Europie produkujący środki chłonne nie tylko na rynek polski, ale także Europy i świata.

Źródło: Essity