O inwestycji Dworzec kolejowy PKP Oława
Dworzec kolejowy PKP w Oławie to jedna z najstarszych czynnych stacji kolejowych w Polsce, działająca od 1842 roku. Znajduje się na linii kolejowej nr 132, łączącej Wrocław z Opolem i Legnicą, i pełni funkcję dworca regionalnego oraz stacji granicznej Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Budynek dworca został zbudowany w 1840 roku według projektu Augusta Rosenbauma, królewskiego radcy budowlanego, i jest przykładem neorenesansu włoskiego. Dworzec przeszedł kilka modernizacji, a ostatnia duża przebudowa zakończyła się w 2009 roku w ramach modernizacji linii E 30 na odcinku Opole-Wrocław-Legnica. W ramach tej inwestycji odnowiono tory, sieć trakcyjną, most nad rzeką Oławą oraz wiadukt drogowy, a także zamontowano ekrany ochronne.
Obecnie planowana jest kolejna kompleksowa przebudowa dworca, która ma dostosować go do potrzeb osób niepełnosprawnych, przywrócić historyczne wejście we wschodniej części budynku oraz zmienić układ funkcji dworcowych, m.in. przenosząc poczekalnię i kasy biletowe. Znaczna część powierzchni zostanie przeznaczona na cele samorządowe, takie jak straż miejska, restauracja i punkt krwiodawstwa. Przewidziano także modernizację otoczenia dworca, z miejscami postojowymi dla osób niepełnosprawnych, strefą krótkiego postoju (Kiss&Ride) oraz ładowarkami do samochodów elektrycznych.
Dworzec ma dwa perony z trzema krawędziami peronowymi i obsługuje około 3 400 pasażerów dziennie (dane z 2023 roku). Jego historyczne znaczenie podkreśla fakt, że był pierwszym dworcem na Dolnym Śląsku i jednym z najstarszych w Polsce, a pierwsza linia kolejowa Wrocław-Oława została uruchomiona właśnie tutaj w 1842 roku.
Podsumowując, dworzec PKP Oława to zabytkowy, modernizowany obiekt o dużym znaczeniu historycznym i komunikacyjnym, który jest obecnie w trakcie przygotowań do kolejnej przebudowy mającej na celu poprawę funkcjonalności i dostępności dla pasażerów.