Najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce przejdzie remont i przebudowę PKP S.A.

Najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce przejdzie remont i przebudowę

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca w Oławie w woj. dolnośląskim. Prace remontowe rozpoczynają się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Dworzec w Oławie jest obecnie najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce.

• Stacja kolejowa Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław – Opole i obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity poruszających się m.in. na trasach z Wrocławia, Przemyśla czy Zakopanego do Warszawy, Ustki, Lublina czy Kołobrzegu, a także pociągów regionalnych POLREGIO do Brzegu, Raciborza, Gliwic i Kędzierzyna-Koźla

• Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie

• Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r.

Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca. Co ciekawe, zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei użytku publicznego było tak wielkie, że właściciele gruntów rolnych przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich. Pierwszym pociągiem specjalnym (21 maja 1842 r.) przyjechało do Oławy 400 pasażerów – zaproszonych gości. W składzie pociągu był odkryty wagon z orkiestrą, zarówno pociąg, jak i dworzec był odświętnie udekorowany, ustawiono też łuk triumfalny.

Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Wszystkie prace, z uwagi na to, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar.

– Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, że duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

REKLAMA

We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku. Tu znajdą się poczekalnia dla pasażerów oraz toalety. Część istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej dworca jest stolarką historyczną, która zostanie poddana renowacji. Główny korpus budynku zostanie przeznaczony na potrzeby samorządu Oławy.

Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dworzec będzie także ekologiczny i bezpieczny. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku. Zagospodarowanie zostanie także otoczenie dworca. Powstaną m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca krótkiego postoju (Kiss&Ride). Poszerzony zostanie chodnik przy dworcu oraz powstaną dwa nowe przejścia na perony. Warto dodać, że renowację przejdzie także przylegająca do dworca zabytkowa wiata peronowa. Inwestycja ta realizowana będzie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Koszt inwestycji to 17 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy.

Planowane udostępnienie dworca podróżnym po przebudowie nastąpi w drugim półroczu 2026 r.

WIZUALIZACJE:

Komentarz do inwestycji Dworzec kolejowy PKP Oława
Orzech
+8
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Źródło: PKP S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA