O inwestycji Remont dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej
Pochodzący z 1888 r. dworzec na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej przechodzi metamorfozę z poszanowaniem jego historycznego charakteru. Zgodnie z planami PKP S.A. dworzec warszawsko-wiedeński, który znajduje się w międzytorzu uzyska status dworca aglomeracyjnego. Jest on poddawany modernizacji, podczas której powstaje poczekalnia, kasy biletowe i węzeł sanitarny, a całość będzie dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych. Dodatkowo zbudowano przejście podziemne łączące budynek z peronem.
Opinie o Remont dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej
Zrealizowana przez BERGER Bau przebudowa z prestiżowym wyróżnieniem
Przebudowa dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, zrealizowana przez firmę BERGER Bau, została doceniona w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów branżowych — Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku. Projekt, który miał na celu przywrócenie historycznej świetności budynkowi dworca, zyskał uznanie zarówno wśród organizatorów, jak i głosujących, za dbałoś
o dziedzictwo architektoniczne oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Konkurs Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku, zorganizowany po raz pierwszy 28 lat temu, stał się jedyną w swoim rodzaju platformą promocji najważniejszych inwestycji budowlanych w Polsce. Jego celem jest wyróżnienie najlepszych projektów związanych z modernizacją, remontami i adaptacjami obiektów budowlanych, a najwyższe wyróżnienia – statuetka oraz tytuły „Modernizacja Roku” lub „Budowa XXI wieku” – są obiektem pożądania zarówno wśród inwestorów, wykonawców, jak i projektantów. Konkurs, którego ranga nieprzerwanie rośnie, przyciąga setki zgłoszeń z całej Polski, będąc symbolem troski o materialne dziedzictwo narodowe i doskonałość w projektach budowlanych.
Historia i charakterystyka obiektu
Jedną z wyróżnionych inwestycji został modernizowany przez BERGER Bau dworzec w Dąbrowie Górniczej. Będący niegdyś częścią Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej obiekt posiada wielką historyczną wartość.
Kolej ta, uruchomiona w 1845 roku, była pierwszą linią kolejową na terenie Królestwa Polskiego. Budynek dworca, oparty na rzucie prostokąta, wyróżnia się oryginalnymi ceglanymi elewacjami, bogatym detalem architektonicznym oraz dwoma kondygnacjami nadziemnymi. Wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Dąbrowa Górnicza, jest obiektem o szczególnym znaczeniu dla lokalnej społeczności i dziedzictwa kulturowego regionu.
Zakres prac modernizacyjnych prowadzonych przez BERGER Bau obejmował renowację elewacji budynku, wymianę konstrukcji dachowej, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, a także adaptację wnętrz na potrzeby współczesnych użytkowników. Nowoczesne instalacje, takie jak, system BSM, PSIM, winda osobowa oraz energooszczędne oświetlenie, w połączeniu z dbałością o detale architektoniczne, nadały dworcowi nowoczesny charakter, z szacunkiem dla jego historycznych korzeni.
Funkcjonalność i dostępność
W trakcie przebudowy szczególną uwagę poświęcono przystosowaniu obiektu dla osób z niepełnosprawnościami. Na terenie dworca zbudowano ścieżki prowadzące dla osób niewidomych, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz plany dotykowe. Toalety zostały odpowiednio dostosowane, aby zapewnić komfort wszystkim pasażerom, a instalacja fotowoltaiczna oraz zbiorniki na odzysk wód deszczowych mają zminimalizować wpływ budynku na środowisko naturalne.