[Wałbrzych] Szybki Tramwaj Kolejowy

Wałbrzych/Stary Zdrój/wałbrzych
REKLAMA

O inwestycji [Wałbrzych] Szybki Tramwaj Kolejowy

Koncepcja Proponujemy wprowadzenie w konurbacji wałbrzyskiej Szybkiego Tramwaju Kolejowego, który wykorzysta torowisko kolejowe pod zarządem PKP PLK na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto. Ponadto kolej wykorzysta jednotorową bocznicę kolejową ze st. Szczawienko do osiedla Podzamcze.  Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska  :   w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1 km)   w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż os. Podzamcze, by ułatwić korzystanie z  tramwaju kolejowego i polepszyć dostępność systemu dla mieszkańców tego największego osiedla. Szybki Tramwaj Kolejowy  przejąłby główny potok pasażerski w mieście i kursowałby z 30- minutową częstotliwością w okresie rozruchu. Częstotliwość wzrosłaby do 15 minut w późniejszym okresie eksploatacji. System takiej kolei miejskiej w tym regionie ma ogromne możliwości rozwoju, na przykład w kierunku Świdnicy lub Boguszowa- Gorce. Opis koncepcji : Idea powrotu komunikacji szynowej do tej konurbacji narodziła się kilkanaście lat po jej zlikwidowaniu w roku 1966. Zalecanym wydaje się w dzisiejszej sytuacji wprowadzenie połączenia szynowego z wykorzystaniem istniejących szlaków kolejowych w tej konurbacji. Największe natężenie przewozów komunikacją miejską notuje się na trasie do osiedla Podzamcze. Szczęśliwie się składa, że możliwe jest wykorzystanie linii kolejowej prowadzącej w rejon os. Podzamcze będącej fragmentem dawnej linii do Szczawna-Zdroju oraz wprowadzenie szynowej komunikacji miejskiej na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto (ze zmianą kierunku na st. Szczawienko). W dalszej części trasy należy wykorzystać istniejący fragment torów prowadzący w kierunku dawnego dworca kolejowego Śląskiej Kolei Górskiej (obecnie po śladzie tej linii kolejowej poprowadzono arterię o znamiennej nazwie ul. Kolejowa), który znajdował się w miejscu obecnego dworca PKS w bezpośredniej bliskości największego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego. Konieczna byłaby tu budowa torowiska, jednak jest to dość niewielki fragment w porównaniu z budową od zera całej linii, jak kiedyś planowano. Przed laty istniała koncepcja budowy konwencjonalnej linii tramwajowej na os. Podzamcze (projekt "Szyna Wałbrzyska"), jednak nie wyszedł on poza fazę studiów. Dziś wydaje się wprost pożądanym wprowadzenie komunikacji szynowej w tej najważniejszej w mieście relacji. Możliwy jest tu tramwaj dwusystemowy bądź pojazd spalinowy w stylu miasta Zwickau, tzn. spełniający wymogi tramwajowe. Wykorzystanie pojazdu spalinowego jest zalecane ze względu na brak elektryfikacji bocznicy do os. Podzamcze. W późniejszym okresie czasu możliwe jest wprowadzenie taboru elektrycznego – na przykład nowoczesnych tramwajów dwusystemowych. Wówczas tabor spalinowy obsługiwałby relacje np. do Świdnicy. Przybliżony kosztorys : Koszt taboru od 7 do 8 mln PLN. Pojazdy szynowe (3 sztuki) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy ‘Tramper’ prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych. Koszt budowy brakującego fragmentu torowiska- pierwsza faza, odcinek jednotorowy- od linii PKP do placu Grunwaldzkiego : szacunkowy koszt 6 mln PLN. Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy przystanków- nieznany, szacunkowo 400- 650 tysięcy PLN. Finansowanie : Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego. Realizacja : Zarząd miasta ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A. są to m. in. Connex, SKPL. Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora „Wałbrzyska Kolej Miejska sp. z o.o.” do realizacji tego zadania. Zadanie to jest skomplikowane- potrzeba budowy fragmentu nowej linii, adaptacja istniejących bocznic.  Opracował: Adam Fularz, IRiPK Z wielu względów - technicznych, finansowych i innych - nie przewidujemy się w Wałbrzychu powrotu do tego środka transportu. więcej na stronie: http://www.zgrowery.most.org.pl/kolej/skm/prod04.htm
Napisz komentarz
DlugiX
Prezydent Wałbrzycha spotkał się z właścicielem terenu byłego dworca PKS przy ul. Wysockiego. Miasto jest nim zainteresowane, bo chciałoby w tym miejscu wybudować nowoczesny dworzec, ale nie komunikacji autobusowej.
– Planujemy wybudować w tym miejscu dworzec miejskiej komunikacji szynowej – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. – Chcemy by nosił nazwę Wałbrzych Centralny.


Prezydent miasta przekonuje, że projekt przywrócenia Wałbrzychowi po upływie prawie pół wieku miejskiej komunikacji szynowej, to nie mrzonki. Dodaje, że prowadził już rozmowy na ten temat w urzędzie marszałkowskim. Z uzyskanych przez nas informacji uruchomienie miejskiej komunikacji szynowej miałoby być perspektywą najbliższych 3-4 lat. Tak krótki termin wynika z tego, że nie będzie konieczności budowy na terenie miasta kilkudziesięciu kilometrów torowisk oraz trakcji elektrycznych. Nowe pojazdy miejskie mają być bowiem szynobusami, a nie tramwajami i kursować między innymi po już istniejących na terenie Wałbrzycha liniach kolejowych.

pokaz-artykul.png
panghy
Atapy, mnie to wszystko interesuje. Opisz szerzej wszystkie swoje pomysły. I ten rysunek byłby też mile widziany :)
Atapy
Ten rozkład zrobiony jest w OpenOffice Calc i wiadomo, że nie nadaje się przystanek. Wzorowany jest na rozkładach ZKM Gdynia i MZK Słupsk.
please delete this account
Rozkład rodem z PRL-u :D - popatrz ma czytelne rozkłady z Niemiec , HAFAS GmBH
Atapy
Wzdłuż Wieniawskiego tak, ale pomyśl, co by trzeba zrobić, żeby wyprowadzić linię tramwajową z Podzamcza (estakadę? tunel?). Na długiej już nie ma tyle miejsca, chociaż sytuacja nie jest beznadziejna. Później Broniewskiego i najgorzej byłoby w centrum Piaskowej, chociaż tam możnaby odejść na chwilę od "tramwaju szybkiego" i zrobić torowisku wbudowane w jezdnię (trzeba pamiętać, że tramwaj szybki to nie tylko linia będąca cały czas w wykopie czy na estakadzie, ale także zwykła mająca bezwzględne priorytety na skrzyżowaniach). Potem wzdłuż Głównej bokiem no i dalej zaczynają się schody... Jeśli kogoś interesuje moja wizja, to powiedzcie, opiszę dalej. Kiedyś dość mocno się nad tym zastanawiałem i miałem wiele pomysłów.

Teraz o tych liniach pospiesznych. Znaczące efekty możnaby początkowo uzyskać ponosząc bardzo minimalne koszty. Chodzi o rozkład. Linie A i C nie powinny obsługiwać przystanków między przystankami Wyszyńskiego a Dworzec Miasto oraz Chrobrego n/ż - tak jak było kiedyś. Obsługa tego odcinka powinna być zapewniona przez dwie linie zwykłe, mianowicie 2 i 12. Dwójka już teraz jeździ z częstotliwością 12 minut. Dwunastka natomiast 15 minut, ale możnaby zwiększyć częstotliwość koordynując ją z rozkładem 13. Linia ta jeżdżąca co 50 minut na wydłużonej trasie do Dworca Głównego dopełniałaby linię 12 do taktu 12-minutowego. Później tak ułożyć rozkłady 2 i 12/13, żeby na odcinku od przystanku Długa-OBI do Placu Grunwaldzkiego autobusy tych dwóch linii pojawiały się co 6 minut.
[attachment=0:17som8na]Schowek04.jpg[/attachment:17som8na]

Wracając do A i C. Dodatkowo należałoby zabronić sprzedaży biletów przez kierowców na przystankach, gdzie są kioski (chodzi głównie o przystanki na Piaskowej Górze) oraz przypilnować wypełniania rozkładu na Alei Podwale - niektórzy kierowcy potrafią odjechać z pętli na Podzamczu nawet 3 minuty za późno, a potem jechać nią nawet 10 minut! Oprócz tego lekka reorganizacja ruchu na wlocie na rondo pod Tesco z Wieniawskiego (prawy pas tylko do skrętu do Tesco i dla autobusów na dowolnej trasie) oraz w okolicach skrzyżowań Broniewskiego-Długa i Długa-Topolowa (kogoś interesuje? opisać???). I tyle na sam początek. Potem wypadałoby wprowadzić w paru miejscach sygnalizację wzbudzaną, w tym uśpioną i nowe odcinki buspasów, zmodernizować przystanki oraz zmienić ich położenie w niektórych miejscach (układ przystanków na ulicy Długiej jest trochę bezsensowny). Mogę opisać moje propozycje, jeśli ktoś jest zainteresowany.

Jeśli chodzi o CPP. Na ukończeniu mam rysunek prezentujący moje wizje i pomysły dotyczące rejonu Placu Grunwaldzkiego i Dworca Autobusowego. Pokaże go tu za kilka dni.

Mam jeszcze pomysły związane z korektą rozkładów linii 2 i 12, z którymi wiążą się zmiany praktycznie w całym mieście, a szczególnie w ciągach ulic Wyzwolenia i Niepodległości, Armii Krajowej i Wrocławskiej, a także nowy sposób obsługi strefy ekonomicznej. Dotyczą one także drażliwej w ostatnim czasie linii 7. Dajcie znać, jeśli Was to interesuje. Ja bardzo dużo jeżdżę autobusami po naszym mieście i od dawna intensywnie interesuję się organizacją komunikacji miejskiej w ogóle. Widzę, co jest źle i myślę, że wiem, jak to naprawić.
please delete this account
Atapy a co myślisz po wybudowaniu dwóch odcinków obwodnicy oraz minimalnym poszerzeniu ulicy wrocławskiej, i wprowadzeniu tramwai lub uzupełniniu obecnego taboru przy drogich surowcach naturalnych trolejbusach, wtedy system (S-Bahn) Stadt Bahn, jest całkiem ciekawy, połączywszy go CPP (Centralnym punktem przesiadkowym) (S-Bahn,Bahn,Autobusy Miejskie,PKS,i Autokary), oraz połaczenie takich miejscowości Swidnica, Walim,Jedlina etc ma sens przy braniu pod uwage budowy 3 ogromnych centrów handlowych w wałbrzychu. A C i dawniej B - piorytetowe to było nie sprawdzi sie przy faktycznym stanie dróg i braku obwodnicy oraz zwiekszajacej sie liczbie bezmyslnych ludzi i aut w których siedzą, w Szwajcarii na każdym przystanku i w autobusie jest automat do biletów a każdy przystanek na żadanie, oraz drzwi otwierane samemu
wzdłuż wieniawskiego jest dużo ternu, tylko znając rzeczywistość nie będzie takiego biednego miasta na takie cuda stać

odpisz na PW
REKLAMA