DODAJ

Szybki Tramwaj Kolejowy

MAPAWałbrzych
wałbrzych
Koncepcja

Proponujemy wprowadzenie w konurbacji wałbrzyskiej Szybkiego Tramwaju Kolejowego, który wykorzysta torowisko kolejowe pod zarządem PKP PLK na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto. Ponadto kolej wykorzysta jednotorową bocznicę kolejową ze st. Szczawienko do osiedla Podzamcze. 

Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska  :

 

w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1 km)

 

w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż os. Podzamcze, by ułatwić korzystanie z  tramwaju kolejowego i polepszyć dostępność systemu dla mieszkańców tego największego osiedla.

Szybki Tramwaj Kolejowy  przejąłby główny potok pasażerski w mieście i kursowałby z 30- minutową częstotliwością w okresie rozruchu. Częstotliwość wzrosłaby do 15 minut w późniejszym okresie eksploatacji. System takiej kolei miejskiej w tym regionie ma ogromne możliwości rozwoju, na przykład w kierunku Świdnicy lub Boguszowa- Gorce.

Opis koncepcji :

Idea powrotu komunikacji szynowej do tej konurbacji narodziła się kilkanaście lat po jej zlikwidowaniu w roku 1966. Zalecanym wydaje się w dzisiejszej sytuacji wprowadzenie połączenia szynowego z wykorzystaniem istniejących szlaków kolejowych w tej konurbacji. Największe natężenie przewozów komunikacją miejską notuje się na trasie do osiedla Podzamcze. Szczęśliwie się składa, że możliwe jest wykorzystanie linii kolejowej prowadzącej w rejon os. Podzamcze będącej fragmentem dawnej linii do Szczawna-Zdroju oraz wprowadzenie szynowej komunikacji miejskiej na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto (ze zmianą kierunku na st. Szczawienko). W dalszej części trasy należy wykorzystać istniejący fragment torów prowadzący w kierunku dawnego dworca kolejowego Śląskiej Kolei Górskiej (obecnie po śladzie tej linii kolejowej poprowadzono arterię o znamiennej nazwie ul. Kolejowa), który znajdował się w miejscu obecnego dworca PKS w bezpośredniej bliskości największego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego. Konieczna byłaby tu budowa torowiska, jednak jest to dość niewielki fragment w porównaniu z budową od zera całej linii, jak kiedyś planowano. Przed laty istniała koncepcja budowy konwencjonalnej linii tramwajowej na os. Podzamcze (projekt "Szyna Wałbrzyska"), jednak nie wyszedł on poza fazę studiów. Dziś wydaje się wprost pożądanym wprowadzenie komunikacji szynowej w tej najważniejszej w mieście relacji. Możliwy jest tu tramwaj dwusystemowy bądź pojazd spalinowy w stylu miasta Zwickau, tzn. spełniający wymogi tramwajowe. Wykorzystanie pojazdu spalinowego jest zalecane ze względu na brak elektryfikacji bocznicy do os. Podzamcze. W późniejszym okresie czasu możliwe jest wprowadzenie taboru elektrycznego – na przykład nowoczesnych tramwajów dwusystemowych. Wówczas tabor spalinowy obsługiwałby relacje np. do Świdnicy.

Przybliżony kosztorys :

Koszt taboru od 7 do 8 mln PLN.

Pojazdy szynowe (3 sztuki) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy ‘Tramper’ prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.

Koszt budowy brakującego fragmentu torowiska- pierwsza faza, odcinek jednotorowy- od linii PKP do placu Grunwaldzkiego : szacunkowy koszt 6 mln PLN.

Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy przystanków- nieznany, szacunkowo 400- 650 tysięcy PLN.

Finansowanie :

Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego.

Realizacja :

Zarząd miasta ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A. są to m. in. Connex, SKPL.

Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora „Wałbrzyska Kolej Miejska sp. z o.o.” do realizacji tego zadania. Zadanie to jest skomplikowane- potrzeba budowy fragmentu nowej linii, adaptacja istniejących bocznic.

 Opracował: Adam Fularz, IRiPK

Z wielu względów - technicznych, finansowych i innych - nie przewidujemy się w Wałbrzychu powrotu do tego środka transportu.

więcej na stronie:

http://www.zgrowery.most.org.pl/kolej/skm/prod04.htm

DlugiX 24.10.2011, godz. 19:59
Prezydent Wałbrzycha spotkał się z właścicielem terenu byłego dworca PKS przy ul. Wysockiego. Miasto jest nim zainteresowane, bo chciałoby w tym miejscu wybudować nowoczesny dworzec, ale nie komunikacji autobusowej.
– Planujemy wybudować w tym miejscu dworzec miejskiej komunikacji szynowej – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. – Chcemy by nosił nazwę Wałbrzych Centralny.


Prezydent miasta przekonuje, że projekt przywrócenia Wałbrzychowi po upływie prawie pół wieku miejskiej komunikacji szynowej, to nie mrzonki. Dodaje, że prowadził już rozmowy na ten temat w urzędzie marszałkowskim. Z uzyskanych przez nas informacji uruchomienie miejskiej komunikacji szynowej miałoby być perspektywą najbliższych 3-4 lat. Tak krótki termin wynika z tego, że nie będzie konieczności budowy na terenie miasta kilkudziesięciu kilometrów torowisk oraz trakcji elektrycznych. Nowe pojazdy miejskie mają być bowiem szynobusami, a nie tramwajami i kursować między innymi po już istniejących na terenie Wałbrzycha liniach kolejowych.

pokaz-artykul.png
odpowiedz
panghy 08.09.2008, godz. 13:08
Atapy, mnie to wszystko interesuje. Opisz szerzej wszystkie swoje pomysły. I ten rysunek byłby też mile widziany :)
odpowiedz
Atapy 08.09.2008, godz. 12:13
Ten rozkład zrobiony jest w OpenOffice Calc i wiadomo, że nie nadaje się przystanek. Wzorowany jest na rozkładach ZKM Gdynia i MZK Słupsk.
odpowiedz
eyango 08.09.2008, godz. 12:04
Rozkład rodem z PRL-u :D - popatrz ma czytelne rozkłady z Niemiec , HAFAS GmBH
odpowiedz
Atapy 08.09.2008, godz. 09:14
Wzdłuż Wieniawskiego tak, ale pomyśl, co by trzeba zrobić, żeby wyprowadzić linię tramwajową z Podzamcza (estakadę? tunel?). Na długiej już nie ma tyle miejsca, chociaż sytuacja nie jest beznadziejna. Później Broniewskiego i najgorzej byłoby w centrum Piaskowej, chociaż tam możnaby odejść na chwilę od "tramwaju szybkiego" i zrobić torowisku wbudowane w jezdnię (trzeba pamiętać, że tramwaj szybki to nie tylko linia będąca cały czas w wykopie czy na estakadzie, ale także zwykła mająca bezwzględne priorytety na skrzyżowaniach). Potem wzdłuż Głównej bokiem no i dalej zaczynają się schody... Jeśli kogoś interesuje moja wizja, to powiedzcie, opiszę dalej. Kiedyś dość mocno się nad tym zastanawiałem i miałem wiele pomysłów.

Teraz o tych liniach pospiesznych. Znaczące efekty możnaby początkowo uzyskać ponosząc bardzo minimalne koszty. Chodzi o rozkład. Linie A i C nie powinny obsługiwać przystanków między przystankami Wyszyńskiego a Dworzec Miasto oraz Chrobrego n/ż - tak jak było kiedyś. Obsługa tego odcinka powinna być zapewniona przez dwie linie zwykłe, mianowicie 2 i 12. Dwójka już teraz jeździ z częstotliwością 12 minut. Dwunastka natomiast 15 minut, ale możnaby zwiększyć częstotliwość koordynując ją z rozkładem 13. Linia ta jeżdżąca co 50 minut na wydłużonej trasie do Dworca Głównego dopełniałaby linię 12 do taktu 12-minutowego. Później tak ułożyć rozkłady 2 i 12/13, żeby na odcinku od przystanku Długa-OBI do Placu Grunwaldzkiego autobusy tych dwóch linii pojawiały się co 6 minut.
[attachment=0:17som8na]Schowek04.jpg[/attachment:17som8na]

Wracając do A i C. Dodatkowo należałoby zabronić sprzedaży biletów przez kierowców na przystankach, gdzie są kioski (chodzi głównie o przystanki na Piaskowej Górze) oraz przypilnować wypełniania rozkładu na Alei Podwale - niektórzy kierowcy potrafią odjechać z pętli na Podzamczu nawet 3 minuty za późno, a potem jechać nią nawet 10 minut! Oprócz tego lekka reorganizacja ruchu na wlocie na rondo pod Tesco z Wieniawskiego (prawy pas tylko do skrętu do Tesco i dla autobusów na dowolnej trasie) oraz w okolicach skrzyżowań Broniewskiego-Długa i Długa-Topolowa (kogoś interesuje? opisać???). I tyle na sam początek. Potem wypadałoby wprowadzić w paru miejscach sygnalizację wzbudzaną, w tym uśpioną i nowe odcinki buspasów, zmodernizować przystanki oraz zmienić ich położenie w niektórych miejscach (układ przystanków na ulicy Długiej jest trochę bezsensowny). Mogę opisać moje propozycje, jeśli ktoś jest zainteresowany.

Jeśli chodzi o CPP. Na ukończeniu mam rysunek prezentujący moje wizje i pomysły dotyczące rejonu Placu Grunwaldzkiego i Dworca Autobusowego. Pokaże go tu za kilka dni.

Mam jeszcze pomysły związane z korektą rozkładów linii 2 i 12, z którymi wiążą się zmiany praktycznie w całym mieście, a szczególnie w ciągach ulic Wyzwolenia i Niepodległości, Armii Krajowej i Wrocławskiej, a także nowy sposób obsługi strefy ekonomicznej. Dotyczą one także drażliwej w ostatnim czasie linii 7. Dajcie znać, jeśli Was to interesuje. Ja bardzo dużo jeżdżę autobusami po naszym mieście i od dawna intensywnie interesuję się organizacją komunikacji miejskiej w ogóle. Widzę, co jest źle i myślę, że wiem, jak to naprawić.
odpowiedz
eyango 08.09.2008, godz. 00:00
Atapy a co myślisz po wybudowaniu dwóch odcinków obwodnicy oraz minimalnym poszerzeniu ulicy wrocławskiej, i wprowadzeniu tramwai lub uzupełniniu obecnego taboru przy drogich surowcach naturalnych trolejbusach, wtedy system (S-Bahn) Stadt Bahn, jest całkiem ciekawy, połączywszy go CPP (Centralnym punktem przesiadkowym) (S-Bahn,Bahn,Autobusy Miejskie,PKS,i Autokary), oraz połaczenie takich miejscowości Swidnica, Walim,Jedlina etc ma sens przy braniu pod uwage budowy 3 ogromnych centrów handlowych w wałbrzychu. A C i dawniej B - piorytetowe to było nie sprawdzi sie przy faktycznym stanie dróg i braku obwodnicy oraz zwiekszajacej sie liczbie bezmyslnych ludzi i aut w których siedzą, w Szwajcarii na każdym przystanku i w autobusie jest automat do biletów a każdy przystanek na żadanie, oraz drzwi otwierane samemu
wzdłuż wieniawskiego jest dużo ternu, tylko znając rzeczywistość nie będzie takiego biednego miasta na takie cuda stać

odpisz na PW
odpowiedz
Atapy 07.09.2008, godz. 18:55
I bardzo dobrze, że ten projekt padł. Systemy tramwaju kolejowego działają z powodzeniem w Niemczech, ale nie spełniają one roli połączenia wewnątrzmiejskiego. Są one uzupełnieniem układu miejskich linii tramwajowych, pozwalając mieszkańcom mniejszych miejscowości-satelitów szybko dostać się do centrum aglomeracji. W tym przypadku mielibyśmy do czynienia z połączeniem jednego osiedla (i to nie całego - droga dojścia z niektórych części Podzamcza do przystanku byłaby zbyt długa) z centrum. A co z Piaskową?

Myślę, że dużo lepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie ekspresowej linii autobusowej po trasie A i C z udzielonym wysokim priorytetem w ruchu. Dodatkowo możnaby to połączenie usprawnić elektryfikując linię - wprowadzając na nią trolejbusy. Nie jest tajemnicą, że trolejbus jest idealnym środkiem transportu miejskiego w takim terenie, w jakim leży Wałbrzych. Szkoda, że dawniej nie był to argument przekonujący przeciw zwijaniu sieci... Poza tym byłoby ciszej (i na ulicach i w pojazdach) oraz czyściej, a przez to taniej. Nie bez znaczenia byłby przecież fakt, że główny potok pasażerski w mieście obsługiwany jest bez żadnego wpływu na zanieczyszczenie powietrza (żeby była jasność - zanieczyszczenia niskie, które tak negatywnie wpływają na jakość życia w mieście).

Jeśliby się już upierać na tramwaj, musiałby być to typowy tramwaj miejski, który okrążałby Podzamcze i wjeżdżał do centrum Piaskowej Góry. Musiałoby być to zrealizowane na zasadzie "tramwaju szybkiego". Przykładem, może niedoskonałym jak na warunki Wałbrzyskie, mógłby być Poznański Szybki Tramwaj łączący osiedle Jana III Sobieskiego ze Śródmieściem, albo linia tramwajowa na Barandov w Pradze w Czechach, czy dopiero co zreaktywowane linie w regionie paryskim we Francji. Z tramwajem sprawa jest o wiele bardziej złożona, ponieważ trzeba by wybudować wiele obiektów inżynierskich, aby uniezależnić go od kongestii np. w ciągu DK35 i ulicy Wieniawskiego, która ma być elementem obwodnic Wałbrzycha i Szczawna.

Tramwaj kolejowy w zaproponowanej postaci nie byłby raczej atrakcyjną propozycją. Oszczędność czasu (w stosunku do "szybkiego trolejbusu") nie byłaby na tyle duża, żeby usprawiedliwić brak obsługi Piaskowej Góry. Co prawda na Długiej jest przystanek, ale dojazd ze środka Piaskowej Góry do centrum z przesiadką nie spotkałby się raczej z uznaniem mieszkańców. Dodatkowo, Podzamczanie bardzo często jeżdżą na Piaskową, chociażby na zakupy, czy wysiadają żeby je zrobić po drodze z pracy. Co z takim połączeniem? Poza tym nie wiem, czy prostą sprawą byłoby pogodzenie tramwaju i pociągów na jednym torowisku. Ruch pociągów przez Wałbrzych jest spory (szczególnie towarowych), a tramwaj musiałby zapewniać wysoką częstotliwość, punktualność i pewność kursowania.

Moim zdaniem gra nie warta świeczki i takich kosztów. Przecież Śródmieście to nie jedyny cel podróży mieszkańców. Są lepsze, bardziej efektywne sposoby na sprawną komunikację w Wałbrzychu.

Jeszcze komentarz do wspomnianych w artykule "pasjonatów" kolei. Podawanie akurat przez nich SKM-u Warszawa jako wzoru do naśladowania jest dosyć zabawne. Zresztą byłoby takie w przypadku każdego innego projektu. Cały system komunikacji kolejowej w stolicy wymaga dopracowania. Poza tym w aglomeracji warszawskiej spełnia ona inną rolę niż miałoby być w Wałbrzychu.
odpowiedz
DlugiX 30.03.2008, godz. 12:42
Jak wszystko w Wałbrzychu :D
odpowiedz
musashi 30.03.2008, godz. 12:04
Ten projekt chyba zostal narazie porzucony, z braku pieniedzy.
odpowiedz
DlugiX 30.03.2008, godz. 09:55
Tak linia tramwajowa ma przebiegać:
tramwaj.jpg

Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska (na schemacie w kolorze różowym): -
w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1 km),
- w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż os. Podzamcze, by ułatwić korzystanie z tramwaju kolejowego i polepszyć dostępność systemu dla mieszkańców tego największego osiedla.
odpowiedz
Jesteś deweloperem? Dodaj bezpłatnie inwestycję.
+ Dodaj inwestycję