Inwestycje tramwajowe w Łodzi. Koniec ważnych remontów, nowe trasy i nowoczesność [MAPA]

Wojciech.Jenda

Jeszcze w tym roku na trasę wyjadą nowe linie tramwajowe, a po przebudowie otwarte zostaną nowe torowiska. Miasto szykuje także kolejne tramwajowe projekty, aby pasażerowie MPK Łódź zyskali nową jakość podróżowania.

Tramwaje na miarę XXI w.

Jeszcze w tym roku mamy pojechać po nowym torowisku na Północnej, a wraz z otwarciem Legionów i Wojska Polskiego, znacząco poprawi się podróżowanie na styku Śródmieścia i Bałut. Wiele tramwajów wróci na swoje trasy. To oraz 30 nowych, niskopodłogowych tramwajów, sprawi, że pasażerowie odczują ogromną różnicę.

Moderusy Gamma są komfortowe, niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami. Pojazdy posiadają po pięć par dwuskrzydłowych drzwi. Przedziały pasażerskie są w pełni klimatyzowane, wnętrza wykonane w jasnych barwach, a oświetlenie w technologii led. Każdy tramwaj jest wyposażony w rampę dla wózków inwalidzkich. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii tramwaje są także bezpieczniejsze i mają znacznie mniejszą tendencją do poślizgów.

Wygodne przystanki

Wygodniejsze będzie także oczekiwanie na tramwaj. Koniec z wsiadaniem po schodach i z jezdni! Niskopodłogowe tramwaje zatrzymają się przy podwyższonych peronach, co ułatwi wsiadanie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Przed deszczem ochronią łodzian nowe wiaty, a informacje o kursowaniu zapewnią tablice informacji pasażerskiej.

W tym roku Łódzki System Informacji Pasażerskiej wzbogacił się o nowe rozwiązanie na Tablicach Informacji Pasażerskiej na przystankach. Obok numeru i kierunku linii, wyświetlany jest symbol wózka inwalidzkiego, który informuje, że przyjedzie pojazd niskopodłogowy. Jest to duże ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ale również dla osób starszych czy rodziców z wózkiem dla dzieci.

Północna i Ogrodowa

Nowe torowisko na odcinku od ul. Zachodniej do ul. Kilińskiego oraz nowa relacja skrętna na skrzyżowaniu z ul. Nowomiejską zapewnią obsługę Bulwarów Północnych. W drodze na Doły pojedzie tędy „szóstka”, a przez Stare Miasto Nowomiejską przetnie „czwórka”. Wykonano tu nowe zielone torowisko i podwyższone, wygodne przystanki, których brakowało.

Plac Wolności i Legionów

To nie tylko reprezentacyjny plac rozpoczynający ul. Piotrkowską, ale też przestrzeń dla komunikacji miejskiej. Tramwajem czy autobusem dojedziemy wprost pod pomnik Tadeusza Kościuszki, co ułatwi podróżowanie do ścisłego centrum miasta. Bez barier architektonicznych i przechodzenia przez szerokie jezdnie. Wraz z otwarciem ul. Legionów na swoją trasę powróci linia 15, która ponownie połączy kampusy Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej oraz obsłuży ul. Pomorską.

Wojska Polskiego

Niegdyś wysłużone torowisko, przystanki na ulicy i znikoma infrastruktura dla pasażerów. Po modernizacji w pełni odseparowane od jezdni, trawiaste torowisko, podwyższone perony przystankowe, nowe wiaty i informacja pasażerska. To nowa jakość na Bałutach, której do tej pory nie było. Do tego po Wojska Polskiego kursować będą niskopodłogowe tramwaje, które ułatwią podróżowanie, zwłaszcza osobom starszym i z niepełnosprawnościami.

Rydza-Śmigłego i Przybyszewskiego

Na Górnej wiele się dzieje. Niebawem zakończy się przebudowa Śmigłego-Rydza – tramwaje wrócą na Dąbrowę oraz rozpoczną się prace na dalszym odcinku do Śląskiej, aby również „trzynastka” mogła wrócić na swoją trasę. Również na sąsiadującej Przybyszewskiego po przebudowie „trójka” śmignie na Widzew po nowych torach. Podwyższone przystanki czy nowe wiadukty usprawnią podróżowanie i integracje z przyszłym węzłem kolejowym na Zarzewie.

Gdzie jeszcze pojawią się nowe torowiska?

To nie wszystkie inwestycje, jakie miasto ma w planach. Właśnie na ukończeniu są prace przy koncepcjach przebudowy kolejnych ważnych tras w mieście. Przygotowane pomysły zostaną ponownie skonsultowane z mieszkańcami. Plany obejmują przebudowę torowisk i zapewnienie wygodnej i nowoczesnej infrastruktury na przystankach na wszystkich wymagających tego trasach w mieście. Projekty realizowane będą już od przyszłego roku do końca 2027 r.:

- Zielona od Kościuszki do Legionów wraz z Legionów i Konstantynowską

- Legionów od Żeligowskiego do Włókniarzy

- Srebrzyńska od Cmentarnej do Włókniarzy

- Warszawska od ronda Powstańców 1863 r. do Wycieczkowej

- Franciszkańska od Północnej do Wojska Polskiego

- Żeromskiego i Politechniki od Kopernika do ronda Lotników Lwowskich

- Broniewskiego od Rzgowskiej do Śmigłego-Rydza

- Rzgowska od Dąbrowskiego do Kurczaków

Projekty w przygotowaniu – NIŻSZA

Rozbudowa obejmie odcinek od ul. Broniewskiego do ul. Śląskiej wraz z budową krańcówki tramwajowo-autobusowej przy skrzyżowaniu ul. Niższej i ul. Śląskiej. Dzięki tej inwestycji powróci tramwajowe połączenie do ul. Śląskiej i dworca Łódź Chojny.

Projekty w przygotowaniu – WARSZAWSKA

Na ul. Warszawskiej zmodernizowane zostanie torowisko – od ronda Powstańców 1863 r. do ul. Wycieczkowej. Będą nowa, zielona trasa i szersze perony przystankowe oraz przebudowana zostanie wewnętrzna jezdnia ul. Warszawskiej i krańcówka przy ul. Wycieczkowej. Dzięki przebudowie torowiska na ul. Warszawskiej powróci tramwajowe połączenie z Łagiewnikami i Arturówkiem.

Projekty w przygotowaniu – ALEKSANDROWSKA

Zmodernizowana trasa tramwajowa na ul. Aleksandrowskiej to nie tylko nowe szyny od Żabieńca do ul. Szczecińskiej, ale również przebudowa krańcówki. Duże zmiany nastąpią przy dworcu Łódź Żabieniec, gdzie komunikacja miejska połączona zostanie z koleją.

Projekty w przygotowaniu – RZGOWSKA I TRAMWAJ DO MATKI POLKI

Miasto szykuje już dokumentację dla odcinka od Białego Kościoła do Kurczaków, trwają też prace przy przedłużeniu połączenia i koncepcji tramwaju do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Rezerwa terenu już czeka.

Projekty w przygotowaniu – ZIELONA-LEGIONÓW-KONSTANTYNOWSKA

Zmodernizowane zostanie torowisko od ul. Wólczańskiej, przez ul. Zieloną, Legionów i Konstantynowską do krańcówki na Zdrowiu. Bliżej al. Włókniarzy autobusy i tramwaje pojadą wspólnym pasem aż do al. Unii Lubelskiej. Do przebudowy szykowane jest torowisko na całej długości, łącznie z odcinkami przy nowej, podziemnej stacji oraz przy pl. Barlickiego.

Projekty w przygotowaniu – SREBRZYŃSKA I DWORZEC ŁÓDŹ KOZINY

W tunelu średnicowym powstanie nowa, podziemna stacja Łódź Koziny, a na powierzchni zbudowane zostaną krańcówka dla tramwajów i przystanki autobusowe. W ramach tego projektu przebudowane będzie również torowisko na ul. Srebrzyńskiej, które zostanie połączone z trasą tramwajową na al. Włókniarzy.

Źródło: Urząd Miasta Łodzi / lodz.pl