Projektanci opracują minimum trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie. Dla wszystkich wykonana zostanie także analiza przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu, aby zweryfikować poprawność przyjętych rozwiązań projektowych.
To tylko część prac związanych z opracowaniem elementów koncepcji programowej, która doprecyzuje dotychczasowe rozwiązania projektowe i przedstawi także rozwiązania dotyczące obsługi ruchu lokalnego. Jej wykonaniem zajmie się firma Multiconsult z Warszawy, z którą GDDKiA podpisała w czwartek, 13 lutego umowę o wartości 6,1 mln zł.
Dokumentacja projektowa dla drogi ekspresowej S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie powinna powstać w czasie nie dłuższym niż 15 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Zakres zamówienia
Prace projektowe, obejmujące etap koncepcji programowej, uwzględnią poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w wariancie II (niebieskim), wskazanym jako preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Ponadto obejmą analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca oraz wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja obejmie również przebudowę lub rozbudowę istniejącego węzła Piekary Śląskie, a także części drogi wojewódzkiej nr 911 w zakresie wynikającym z przeprowadzonych analiz. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie również budowę obiektów inżynierskich, przepustów, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury niezwiązanej z drogą.
Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, GDDKiA nie może na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wówczas wykonawca powinien opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – w razie konieczności – uzyskać decyzję.
W oczekiwaniu na decyzję środowiskową
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku GDDKiA złożyła wnioski o wydanie DŚU dla całej trasy w woj. śląskim. Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie STEŚ. Na węźle Piekary Śląskie S11 łączyć się będzie z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi.
Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na następujące odcinki:
- od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków,
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, po analizie dokumentacji pierwszego odcinka S11 (od granicy województwa opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór) złożonej w ramach procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, wskazała, że najkorzystniejszym dla środowiska rozwiązaniem będzie realizacja inwestycji według wariantu D. GDDKiA zaakceptowała argumentację RDOŚ i wyraziła zgodę na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla wskazanego wariantu.
S11 gr. woj. opolskiego i śląskiego - węzeł Piekary Śląskie
Realizację 65 km drogi ekspresowej S11 zaplanowaliśmy w systemie Projektuj i buduj na lata 2028-2031, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych decyzji formalno-prawnych (w szczególności DŚU i decyzji ZRID) oraz zapewnienia finansowania dla tej inwestycji.
Wymagania projektowe
- klasa techniczna drogi – S,
- przekrój poprzeczny – 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu),
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
Cel inwestycji
Trasa stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2031 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. Realizacja całości inwestycji pozwoli przyszłości na pokonanie samochodem osobowym trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 w czasie nieco ponad 5 godz. Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
![GDDKIA](https://investmap.pl/_i/image/62/62/72254_1200x.jpg)
Źródło: GDDKIA