Jawność cen mieszkań. Nowy obowiązek czy realna szansa dla rynku?Jakub Zazula, InvestMap.Agency

Jawność cen mieszkań. Nowy obowiązek czy realna szansa dla rynku?

InvestMap.Agency Sp. z o.o.
InvestMap.Agency Sp. z o.o.
REKLAMA

Od 11 września deweloperzy muszą pokazywać w ofertach pełne ceny mieszkań. Klienci zyskują przejrzystość, a firmy... nowe wyzwania. Jak nie zgubić się w gąszczu regulacji i jednocześnie wygrać zaufanie kupujących?

Przypomnijmy, w maju Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, powszechnie nazywaną ustawą o jawności cen mieszkań, a 10 czerwca ogłoszono ją w Dzienniku Ustaw.

Z kolei 11 września skończył się okres przejściowy i nowe przepisy weszły już oficjalnie w życie. A to oznacza, że każdy deweloper jest teraz zobowiązany publikować w ofertach jasne i pełne informacje o cenach mieszkań. Brzmi prosto, ale w praktyce pojawia się sporo znaków zapytania.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania będzie możliwość dostępu do tych danych, bez konieczności wystosowywania zapytań. Natomiast istnieją pewne wątpliwości dotyczące interpretacji tych przepisów i samej definicji mieszkania oferowanego. Co do zasady tzw. ustawa deweloperska nakazywała, by po sprzedaży lokal mieszkalny był zdjęty z listy dostępnych nieruchomości. Z kolei przepisy o jawności cen zakładają pełną przejrzystość wobec klienta. I tu powstaje pytanie: czy w związku z tym w ofercie deweloperów powinny być uwzględniane również lokale już sprzedane, tylko z odpowiednim oznaczeniem. Jeżeli tak, to kluczowe staje się ustalenie, czy prezentować ich ostatnią cenę ofertową, czy może transakcyjną. W tym zakresie nie ma jeszcze jednoznacznego rozstrzygnięcia - komentuje Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka badań rynku Otodom.

Jakub Zazula, InvestMap.Agency
Jakub Zazula, InvestMap.Agency

Jak może pomóc agencja marketingowa?

Jawność cen to także kwestia tego, jak prezentuje się samą ofertę. Nie chodzi tylko o to, by cena była wpisana w tabelce. Liczy się forma, spójność, regularna aktualizacja i otoczka wizualna, która pokazuje nieruchomość w najlepszym świetle.

REKLAMA

I tu na scenę wchodzą specjaliści od marketingu nieruchomości. Investmap.Agency od lat pracuje z deweloperami i pośrednikami, pomagając im zadbać o atrakcyjne oferty sprzedażowe. Od fotografii i wideo, przez opisy inwestycje i kampanie reklamowe, po content marketing i media społecznościowe.

Od początku popierałem jawność cen, bo transparentność to fundament uczciwej konkurencji i realna korzyść dla klientów. Wielu deweloperów już wcześniej publikowało ceny swoich inwestycji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku - teraz stanie się to obowiązkiem dla wszystkich. To jednak nie tylko obowiązek, ale też szansa – na zbudowanie większego zaufania klientów i wzmocnienie pozycji na rynku. W InvestMap.Agency pomagamy deweloperom odnaleźć się w nowych realiach prawnych i wykorzystać je jako przewagę konkurencyjną. Transparentność nie jest przeszkodą, lecz okazją do lepszej komunikacji, wyróżnienia się i skuteczniejszej promocji inwestycji. Rynek właśnie zmienia zasady gry. Warto zagrać w tę grę dobrze przygotowanym - podkreśla Jan Augustynowski, założyciel i prezes InvestMap.Agency.

Deweloperze, działaj!

Jawność cen to nie tylko paragrafy i kolejne rubryki do wypełnienia. To krok w stronę bardziej dojrzałego rynku, w którym zaufanie klienta staje się przewagą konkurencyjną. Deweloperzy, którzy potraktują nowe przepisy jako szansę, a nie uciążliwość, zyskają więcej niż tylko spokój prawny.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak najlepiej zaprezentować swoje inwestycje w nowych warunkach, skontaktuj się z InvestMap.Agency. Pomożemy Ci skutecznie i kompleksowo promować Twoje projekty na dynamicznie zmieniającym się rynku deweloperskim. Odezwij się do nas na LinkedIn!

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA