Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma gotową dokumentację projektową dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone przez powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Dziś (7 kwietnia) GDDKiA złożyła do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego obiektu.
Szczegóły umowy na dokumentację projektową
Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej GDDKiA podpisała 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie do końca marca br. projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokość 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.
Most zgodny z nowymi wytycznymi
Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.
Nowy most będzie jednoprzęsłowy, obiekt zapewniać będzie przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.
Harmonogram prac:
• marzec 2025 r. - wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,
• 7 kwietnia 2025 r. - złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,
• realizacja robót w latach 2025-2026.
Pierwsze prace rozpoczęły się zaraz po powodzi
Usuwanie skutków powodzi GDDKiA rozpoczęła, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim Dyrekcja zrealizowała 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.







![W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/47/47/621871_100x70.png)


![Warszawa z coraz mniejszą ofertą nowych biur [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/109/109/77421_100x70.jpg)


![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![[małopolskie] Nowy most w Muszynie w budowie](https://investmap.pl/_i/image/179/51/4787_100x70.jpg)
![[Wrocław] Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska daje pieniądze na usuwanie skutków powodzi](https://investmap.pl/_i/image/150/22/7318_100x70.jpg)
![[śląskie] Oddanie placu budowy Mostu Trzebińskiego w Żywcu](https://investmap.pl/_i/image/252/124/3324_100x70.jpg)
![[małopolskie] 18 nowych mostów w jeden rok](https://investmap.pl/_i/image/253/125/8189_100x70.jpg)
![[Wrocław] Zaczyna się remont Pilczyckiej i Kochanowskiego - będą utrudnienia](https://investmap.pl/_i/image/59/59/7227_100x70.jpg)
![[Wrocław] Wał gotowy w 80 procentach. Kozanów już dziś obroniłby się przed powodzią](https://investmap.pl/_i/image/112/112/2416_100x70.jpg)
![Jest decyzja o przetargu na przebudowę całej ulicy Pomorskiej i części placu Staszica [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/87/87/52823_100x70.jpg)
![We Wrocławiu trwa przebudowa pierwszego fragmentu ulicy Pomorskiej [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/86/86/52566_100x70.jpg)

