Jest projekt budowy nowego mostu w zniszczonych przez powódź Głuchołazach GDDKiA

Jest projekt budowy nowego mostu w zniszczonych przez powódź Głuchołazach

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma gotową dokumentację projektową dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone przez powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Dziś (7 kwietnia) GDDKiA złożyła do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego obiektu.

Szczegóły umowy na dokumentację projektową

Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej GDDKiA podpisała 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie do końca marca br. projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokość 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.

Most zgodny z nowymi wytycznymi

Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.

Nowy most będzie jednoprzęsłowy, obiekt zapewniać będzie przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.

Harmonogram prac:

marzec 2025 r. - wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,

REKLAMA

7 kwietnia 2025 r. - złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,

realizacja robót w latach 2025-2026.

Pierwsze prace rozpoczęły się zaraz po powodzi

Usuwanie skutków powodzi GDDKiA rozpoczęła, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim Dyrekcja zrealizowała 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.

GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA