Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnej obwodnicy w woj. podkarpackimFot. GDDKiA

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnej obwodnicy w woj. podkarpackim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28. Decyzja ta ostatecznie określi przebieg nowej obwodnicy.

Warianty przebiegu

We wniosku o wydanie DŚU jako preferowany został wskazany wariant określony jako W5b. Ma on 18,3 km długości i przebiega po północnej stronie DK28. Zaczyna się na terenie miasta Krosna i wraz z rondem na DK19 w m. Krościenko Wyżne, realizowany będzie przez Gminę Miasto Krosno. Koniec przyszłej obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Długie w powiecie sanockim. Dodatkowo, na przecięciu wariantu preferowanego (W5b) przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego z budowaną drogą ekspresową S19 (na wysokości miejscowości Targowiska), planowany jest nowy węzeł drogowy.

We wniosku wskazany został także wariant W6a jako wariant racjonalny alternatywny oraz wariant W5a jako wariant racjonalny najkorzystniejszy dla środowiska.

Wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), w którym, na tym samym stopniu szczegółowości, analizowano łącznie cztery warianty, w tym dwa z podwariantami. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami.

Równoległe prace przygotowawcze

REKLAMA

W trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej będziemy prowadzić prace w ramach STEŚ-R Etap II. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji w czasie realizacji. Uszczegółowione zostanie rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnienia. Zakończenie prac przygotowawczych planujemy z końcem 2026 r.

Cel inwestycji

DK28 jest niezwykle istotna, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu z kierunku zachodniego (od Katowic i Krakowa, poprzez Nowy Sącz, Krosno i Sanok) w stronę wschodnią tj. do przejść granicznych z Ukrainą oraz Słowacją.

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 przechodzi m.in. przez: Miejsce Piastowe, Iwonicz-Zdrój, Rymanów, Besko oraz Zarszyn, wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Miejsca Piastowego jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w tych miejscowościach, co wpłynie na usprawnienie ruchu w kierunku przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Krościenku (przez DK84).

Docelowo przygotowywana obwodnica Miejsca Piastowego wraz z planowaną rozbudową odcinka DK28 Długie - Sanok, budowaną drogą ekspresową S19 oraz funkcjonującą obwodnicą Sanoka, pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego poza gęsto zabudowane centra miejscowości. Dzięki tym inwestycjom skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a miasto Sanok i cały subregion bieszczadzki zyskają bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA