Firma Arthur Bus, która miała być symbolem europejskiego sukcesu w produkcji autobusów wodorowych, ogłosiła upadłość. Władze Lublina mają duży problem – kontrakt na 20 pojazdów o wartości 64 mln zł prawdopodobnie nie zostanie zrealizowany. Nie będzie też inwestycji i nowych miejsc pracy w mieście. Inwestor nie będzie produkował autobusów w Lublinie.
Ambitne plany zakończone fiaskiem
Arthur Bus od początku miał wielkie ambicje. Dwóch niemieckich przedsiębiorców, z których jeden związany był z firmą Webasto, postanowiło stworzyć markę, która stanie się liderem w produkcji autobusów wodorowych.
Siedziba firmy powstała pod Monachium, a prototyp autobusu szybko został zaprezentowany. Następnie spółka zaczęła szukać miejsca na montownię i trafiła do Polski. Centrala znalazła się we Wrocławiu, a fabryka miała powstać w Lublinie – hala o powierzchni 10 tys. metrów kwadratowych.
Kontrakt z Lublinem
Arthur Bus został wybrany jako dostawca autobusów wodorowych dla lublińskiej komunikacji miejskiej. Kontrakt opiewał na 64 mln zł i zakładał dostawę 20 pojazdów. Pierwsze autobusy miały wyjechać na ulice Lublina w pierwszym kwartale 2026 roku.
Dziś wiadomo, że to się nie stanie. – „Polski oddział firmy ogłosił upadłość. MPK Lublin na razie nie podejmuje żadnych kroków, czeka na postanowienie sądu” – informuje PAP.
Rosnące straty i presja finansowa
Choć plany były imponujące, firma nie wytrzymała presji finansowej. – „Strata netto między 2023 a 2024 rokiem zwiększyła się z 6,6 mln zł do 19 mln zł” – podaje PAP.
Sytuacja pokazuje, jak trudny jest rynek zeroemisyjnych autobusów. Inwestycje wymagają ogromnych nakładów i cierpliwości, a zwrot pojawia się dopiero po latach.
Dziedzictwo Arthur Bus
Mimo upadłości firma pozostawiła po sobie ślad. W Lublinie wyprodukowano 8 autobusów wodorowych, które obecnie eksploatowane są w Świdniku. Koszt ich zakupu wyniósł 8 mln zł.
Upadłość Arthur Bus kończy marzenia o wodorowych autobusach w Lublinie. Miasto prawdopodobnie będzie musiało rozpisać nowy przetarg, a ambitny projekt pokazuje, jak trudne są realia rynku zeroemisyjnych pojazdów.






![Co słychać na budowie 137-metrowego Quorum Tower we Wrocławiu? [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/238/110/687342_100x70.jpg)
![Via Carpatia S19: Co słychać na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce Wschodniej? [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/156/28/77980_100x70.jpg)
![Apartamenty Portowa w Krakowie na finiszu [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/234/106/687338_100x70.jpg)

![Kolejny krok ku budowie drogi ekspresowej S74. Połączy południowo-wschodnią Polskę z centrum [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/231/103/687335_100x70.jpg)

![[Wrocław] Zapada się bruk na buspasie przebudowanej ulicy Strzegomskiej](https://investmap.pl/_i/image/218/90/2778_100x70.jpg)
![[Wrocław] Upadek wrocławskiego dewelopera. Klienci i akcjonariusze zostali na lodzie](https://investmap.pl/_i/image/178/50/4530_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Będzie nowy wykonawca przebudowy wiaduktu kolejowego w Świdnicy](https://investmap.pl/_i/image/222/94/5854_100x70.jpg)
![[Wrocław] 60 nowych autobusów w przyszłym roku wyjedzie na wrocławskie ulice](https://investmap.pl/_i/image/232/104/27624_100x70.jpg)

![[Lublin] Więcej rejsów do Frankfurtu także w sezonie zimowym](https://investmap.pl/_i/image/220/92/732_100x70.jpg)
![[Dolny Śląsk] Niemiecki Borgers otworzył nową fabrykę automotive w Złotoryi](https://investmap.pl/_i/image/120/120/36216_100x70.png)
![[Wrocław] Po ulicach Wrocławia będą jeździć e-busy? Miasto włącza się w rozwój elektromobilności](https://investmap.pl/_i/image/210/82/30162_100x70.jpg)
![[Wrocław] Przeniosą węzeł przesiadkowy autobusów nocnych?](https://investmap.pl/_i/image/193/65/31937_100x70.jpg)
