Upadłość niemieckiego producenta autobusów wodorowych w Lublinie. Miasto ma duży problemFot. Arthur Bus

Upadłość niemieckiego producenta autobusów wodorowych w Lublinie. Miasto ma duży problem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Firma Arthur Bus, która miała być symbolem europejskiego sukcesu w produkcji autobusów wodorowych, ogłosiła upadłość. Władze Lublina mają duży problem – kontrakt na 20 pojazdów o wartości 64 mln zł prawdopodobnie nie zostanie zrealizowany. Nie będzie też inwestycji i nowych miejsc pracy w mieście. Inwestor nie będzie produkował autobusów w Lublinie.

Ambitne plany zakończone fiaskiem

Arthur Bus od początku miał wielkie ambicje. Dwóch niemieckich przedsiębiorców, z których jeden związany był z firmą Webasto, postanowiło stworzyć markę, która stanie się liderem w produkcji autobusów wodorowych.

Siedziba firmy powstała pod Monachium, a prototyp autobusu szybko został zaprezentowany. Następnie spółka zaczęła szukać miejsca na montownię i trafiła do Polski. Centrala znalazła się we Wrocławiu, a fabryka miała powstać w Lublinie – hala o powierzchni 10 tys. metrów kwadratowych.

Kontrakt z Lublinem

Arthur Bus został wybrany jako dostawca autobusów wodorowych dla lublińskiej komunikacji miejskiej. Kontrakt opiewał na 64 mln zł i zakładał dostawę 20 pojazdów. Pierwsze autobusy miały wyjechać na ulice Lublina w pierwszym kwartale 2026 roku.

Dziś wiadomo, że to się nie stanie. – „Polski oddział firmy ogłosił upadłość. MPK Lublin na razie nie podejmuje żadnych kroków, czeka na postanowienie sądu” – informuje PAP.

REKLAMA

Rosnące straty i presja finansowa

Choć plany były imponujące, firma nie wytrzymała presji finansowej. – „Strata netto między 2023 a 2024 rokiem zwiększyła się z 6,6 mln zł do 19 mln zł” – podaje PAP.

Sytuacja pokazuje, jak trudny jest rynek zeroemisyjnych autobusów. Inwestycje wymagają ogromnych nakładów i cierpliwości, a zwrot pojawia się dopiero po latach.

Dziedzictwo Arthur Bus

Mimo upadłości firma pozostawiła po sobie ślad. W Lublinie wyprodukowano 8 autobusów wodorowych, które obecnie eksploatowane są w Świdniku. Koszt ich zakupu wyniósł 8 mln zł.

Upadłość Arthur Bus kończy marzenia o wodorowych autobusach w Lublinie. Miasto prawdopodobnie będzie musiało rozpisać nowy przetarg, a ambitny projekt pokazuje, jak trudne są realia rynku zeroemisyjnych pojazdów.

Fot. Arthur Bus
Fot. Arthur Bus

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA