Katowice Airport: Rozstrzygnięto przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego C Fot. Piotr Adamczyk / Katowice Airport

Katowice Airport: Rozstrzygnięto przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego C

REKLAMA

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. podpisało z firmą Budimex S.A. umowę na rozbudowę terminalu pasażerskiego C w formule „projektuj i buduj”. W tym budynku obsługiwany jest ruch przylotowy do Katowice Airport, obejmujący zarówno kraje strefy Schengen, jak i Non-Schengen.

• Budimex S.A. rozbuduje obiekt w kierunku zachodnim

• W ramach inwestycji powierzchnia użytkowa terminalu wzrośnie z obecnych 6 895 mkw. do 10 413 mkw., a jego długość ze 156 do 235 metrów

• Powiększona zostanie przestrzeń oczekiwania dla pasażerów przed kontrolą paszportową

• Wzrośnie liczba stanowisk kontroli granicznej – z 8 do 16, w tym będzie 6 standardowych stanowisk i 10 bramek ABC (automatycznej kontroli paszportowej)

Ponadto rozbudowana zostanie hala odbioru bagaży rejestrowanych, gdzie liczba karuzel wzrośnie z trzech do pięciu. Jedna z dwóch nowych taśm, ze względu na swoją długość, umożliwi komfortową obsługę rejsów realizowanych samolotami szerokokadłubowymi, mogącymi zabrać na pokład ponad 300 podróżnych. W ramach inwestycji powstanie również nowy, duży węzeł sanitarny.

Koszt rozbudowy terminalu pasażerskiego C wynosi 34,7 mln zł netto. Planowany termin zakończenia przedsięwzięcia to połowa 2027 roku.

REKLAMA

– „Chcemy zwiększyć przepustowość infrastruktury terminalowej, szczególnie w kontekście prognozowanego wzrostu liczby pasażerów. W 2025 roku z Katowice Airport skorzysta o ponad 900 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem. Zbliżonego wzrostu spodziewamy się w 2026 roku, dlatego podjęliśmy decyzję o rozbudowie terminalu pasażerskiego C. Równolegle nasz zespół intensywnie pracuje nad kluczowym dla rozwoju Katowice Airport projektem, czyli budową nowego, głównego terminalu pasażerskiego. Powiększony terminal C będziemy wykorzystywać także po zakończeniu budowy pierwszej części terminalu głównego” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

Od dwóch lat GTL S.A. realizuje największy w historii portu program inwestycyjny o wartości ok. 1,8 mld zł, zaplanowany do 2032 roku.

Największą inwestycją w ramach tego programu jest budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Aktualnie trwa dialog konkurencyjny, którego celem jest wyłonienie wykonawcy projektu budowlanego terminalu głównego. Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej powinna zostać podpisana w połowie 2026 roku. Zakończenie pierwszego etapu budowy obiektu planowane jest na 2031 rok.

W ramach programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032 trwają inwestycje o łącznej wartości około 230 mln zł netto. Obecnie największym realizowanym projektem, z nakładami wynoszącymi około 130 mln zł, jest budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Jest on dofinansowany kwotą 10,1 mln euro ze źródeł Unii Europejskiej, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility. Trwa również budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów oraz drugi etap rozbudowy parkingu terenowego P4.

KATOWICE AIRPORT – POZYCJA RYNKOWA, PROGNOZY

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie ponad 7,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.

Fot. Piotr Adamczyk / Katowice Airport
Fot. Piotr Adamczyk / Katowice Airport

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA