Podróżni znów pojadą pociągiem z Bielska-Białej do Skoczowa. Żeby przywrócić połączenia pasażerskie na tej linii, najpierw trzeba ją zaprojektować, a potem odbudować. Pierwszy etap staje się faktem – PKP PLK S.A. podpisały wartą 9,7 mln zł umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Zadanie zrealizowane zostanie z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r.
PKP PLK S.A. odbudują linię kolejową na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów. Dzięki temu mieszkańcy Bielska zyskają szybkie i wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem i Wisłą. Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej oraz dalej, do Krakowa. Takie połączenie będzie dużym ułatwieniem także dla studentów czy turystów.
Czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie ok. 36 minut, z Bielska do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę. W ramach projektu przebudowany zostanie odcinek linii kolejowej o długości prawie 22 km, po którym możliwe będzie kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością do 80 km/h, a odcinkowo do 100 i do 120 km/h.
Mieszkańcy południowej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie lub przebudowie stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze oraz Skoczów Bajerki II.
Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość obiektów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony przystosowane zostaną do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
PKP PLK S.A. podpisały wartą 9,7 mln zł netto umowę z konsorcjum firm Koltech Infra Sp. z o.o. (lider) oraz Infrares Sp. z o.o. (partner) na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., znajdująca się wcześniej na liście rezerwowej, w ramach dostępnych środków programu została przeniesiona na listę podstawową Kolei+. Prace projektowe będą realizowane w latach 2024-2027. Roboty budowlane są przewidziane na lata 2027-2029.
Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ponad 350 mln zł.
Na liście podstawowej Programu Kolej+ w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r.
Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.
Źródło: PKP PLK S.A.