Koleje Dolnośląskie z dodatkowymi 24 mln zł dofinansowania

Orzech

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwiększyło dofinansowanie dla Kolei Dolnośląskich aż o 14 procent, tj. do poziomu 108,9 mln zł. Dodatkowa kwota, którą otrzyma przewoźnik, pozwoli na sfinansowanie zobowiązań kredytowych w kwocie porównywalnej do wartości jednej sztuki pojazdu przewidzianego w kontrakcie.

Inwestycje taborowe Kolei Dolnośląskich były współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Początkowo kwota dotacji wynosiła 85 mln zł. W ciągu ostatnich kilku lat przewoźnik zakupił 18 pojazdów: 12 pociągów elektrycznych oraz 6 hybrydowych. Teraz kwota dofinansowania została zwiększona z pierwotnych 50% do 64%.

– Dzięki dodatkowym środkom jesteśmy w stanie zmniejszyć swoje zobowiązania kredytowe związane z inwestycjami taborowymi. W elastyczny sposób podchodziliśmy do umowy z bankiem, dzięki temu nie będziemy musieli wykorzystać całości zakontraktowanej sumy – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Pozyskane środki wpłyną na dalszy rozwój spółki, dlatego cieszymy się z pozytywnej decyzji CUPT.

Pozyskane dofinansowanie zostało wykorzystane przez Koleje Dolnośląskie w projekcie „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. W ramach projektu zakupione pociągi obsługują zrewitalizowane, wcześniej niedostępne dla mieszkańców Dolnego Śląska trasy: Jelcz-Laskowice – Wrocław Główny oraz Trzebnica – Wrocław Główny – Świdnica przez Sobótkę.

– Widzimy, jak działania podjęte przez samorząd w ostatnich latach pozytywnie wpłynęły na rozwój kolei na Dolnym Śląsku. Zwiększenie taboru o nowe jednostki oraz reaktywacja nowych linii spowodowały, że zainteresowanie transportem kolejowym w naszym regionie ciągle wzrasta. Pieniądze pozyskane z ogólnopolskiego programu to wspólny sukces zarządu Kolei Dolnośląskich oraz samorządu województwa – Jest to kolejna cegiełka dla walki z wykluczeniem komunikacyjnym na terenie Dolnego Śląska – dodaje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.