Kolejne lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h zasilą park taborowy PKP IntercityPKP Intercity

Kolejne lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h zasilą park taborowy PKP Intercity

Orzech
Orzech
REKLAMA

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 pojazdów i świadczeniem usług utrzymania. To rekordowe postępowanie może wzmocnić park taborowy o blisko 100 nowoczesnych jednostek. Najkorzystniejszą ofertę złożył nowosądecki producent taboru Newag oferując kwotę za zamówienie podstawowe 2,3 mld zł brutto (3,5 mld zł brutto z prawem opcji). Lokomotywy rozpędzą się do 200 km/h, a pierwsze z nich na torach pojawią się już za dwa lata.

Narodowy przewoźnik inwestuje w park lokomotyw. Dziś (15 grudnia) rozstrzygnął przetarg na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z możliwością powiększenia kontraktu o dodatkowe 32 pojazdy w prawie opcji, co łącznie będzie dawać 95 elektrowozów. Postępowanie wygrał nowosądecki producent taboru Newag. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od dnia jej zawarcia.

– Rozstrzygnięty dziś przetarg to naprawdę duże zamówienie, które istotne powiększy nasze zasoby szybkich lokomotyw. Nowe pojazdy dołączą do niedługo dostarczanych 15 lokomotyw Griffin o tym samych parametrach. To przede wszystkim szybsza i bardziej ekologiczna kolej, ponieważ lokomotywy napędzane będą energią elektryczną i pojadą z prędkością 200 km/h. Podejmujemy wiele decyzji w trosce o środowisko i zwiększanie komfortu podróży. To postępowanie jest tego przykładem – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity
PKP Intercity

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia. Na realizację projektu z prawem opcji przewoźnik przeznaczy prawie 3,50 mld zł brutto, a bez prawa opcji blisko 2,30 mld zł brutto.

PKP Intercity
PKP Intercity
REKLAMA

Współpraca narodowego przewoźnika z Newagiem

Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla narodowego przewoźnika. Podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku, PKP Intercity i Newag zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. W ramach wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 r. została odebrana pierwsza z nich.

Po realizacji wszystkich zamówień przez NEWAG PKP Intercity będzie dysponować parkiem taborowym 96 lokomotyw jednosystemowych Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotyw wielosystemowych Griffin o prędkości 200 km/h, a w przypadku skorzystania z opcji liczba ta wzrośnie do aż 110 takich lokomotyw, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 najnowocześniejszych pojazdów w Polsce.

Źródło: PKP Intercity

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA