18 ofert złożono w przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przystępuje do ich weryfikacji i oceny. Umowy z wykonawcami Dyrekcja planuje podpisać w połowie przyszłego roku.
• Rozbudowę 89 km autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu i 3 km trasy w obrębie węzła Łódź Północ podzielono na cztery odcinki realizacyjne
• Zainteresowani wykonawcy mogli składać oferty na każdy z nich
• W sumie wpłynęło 18 ofert, które złożyły cztery firmy i cztery konsorcja
• odcinek węzeł Łódź Północ - Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert o wartości od 374 do 512,2 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 536 mln zł,

• odcinek Łyszkowice - granica województwa (21,8 km): sześć ofert o wartości od 321,4 do 442,4 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 492,7 mln zł,

• odcinek granica województwa - węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty o wartości od 344,8 do 435,3 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 437,5 mln zł,

• odcinek węzeł Grodzisk Mazowiecki - węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty o wartości od 256,9 do 361,8 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 341,2 mln zł.

Wszystkie oferty z wyjątkiem jednej mieszczą się w kwotach, jakie inwestor - GDDKiA zamierza przeznaczyć na realizację poszczególnych odcinków.
W przypadku każdej z ofert główne kryterium stanowi cena (80 proc.). Kolejne 20 proc. to kryterium pozacenowe, w którym punkty przyznamy za najbardziej efektywne wykorzystanie destruktu pozyskanego z rozbiórki istniejącej nawierzchni.
Na czym będą polegały zmiany
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą w ciągu ponad 13 lat swojego istnienia stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce i jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Według ostatnich pomiarów ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia tą drogą waha się od ponad 50 tysięcy w okolicy Łodzi do blisko 100 tysięcy w Warszawie. Dlatego chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu.
Już na etapie projektowania i budowy uwzględniliśmy rezerwę terenu pod rozbudową (w pasie rozdziału) i dostosowaliśmy wielkość obiektów inżynierskich. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Autonomia energetyczna
Rozbudowany odcinek A2 będzie trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Jak sprawnie zrealizować rozbudowę
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji ostatnich lat. W jej trakcie konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Najistotniejszym jest założenie, że prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. To z kolei wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów. Mamy w tym zakresie bogate doświadczenia, które zebraliśmy przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy DK1 do standardu autostrady. Okazały się one solidnym fundamentem, służącym projektantowi w wypracowaniu optymalnych rozwiązań.
Należy w tym miejscu jednak zaznaczyć, że przy rozbudowie autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż przy wcześniejszych tego typu inwestycjach. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. Planujemy również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową oraz znacznie poprawił tam bezpieczeństwo.
Cele i kolejne działania
Na rozbudowę autostrady A2 czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Należy zakładać, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Źródło: GDDKiA (oprac. edit: Orzech - Investmap.pl)







![Rozpoczyna się modernizacja Hali Gwardii – jest umowa w formule PPP [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/61/61/606013_100x70.jpg)




![Kolejny etap prac przy budowie nowej stacji Warszawa Zachodnia rozpocznie się 26 marca [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/46/46/51502_100x70.png)

![[Kraków] Kraków rozbuduje drogę wylotową z miasta](https://investmap.pl/_i/image/242/114/4850_100x70.jpg)


![[Toruń] Trasa Średnicowa Północna nabiera kształtu](https://investmap.pl/_i/image/97/97/7009_100x70.jpg)



![[Warszawa] Przebudowa ulicy Prostej postępuje. Od środy zmiany w ruchu](https://investmap.pl/_i/image/154/26/10650_100x70.jpg)